kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۹۸۲
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹
رئیس سندیکای تولیدکنندگان:

دستگاه‌های دولتی حاضرند کاغذ وارداتی را 40 درصد گران‌تر از تولید داخلی بخرند!

رئیس سندیکای تولیدکنندگان گفت: تولید کاغذ تحریر حدود 70 درصد و کاغذ روزنامه حدود 100 درصد کاهش یافته است.


ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت تولید کاغذ در کشور اظهار کرد: رقم اعلام شده مبنی بر کاهش 49 درصدی ظرفیت کاغذ واقعی نیست و باید بدانیم که این کاهش ظرفیت بیش از رقم اعلام شده است. در حال حاضر حدود 70 درصد کاهش ظرفیت تولید در بخش کاغذ تحریر داریم و در بخش کاغذ روزنامه نیز تقریبا با کاهش ظرفیت 100 درصدی تولید مواجه شده‌ایم و هیچگونه تولید کاغذ روزنامه‌ای صورت نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: در سال‌جاری قیمت کاغذ نیز به دلیل موارد عنوان شده به شدت گران شده و کاغذ تحریر از هر بند 60 تا 70 هزار تومان به حدود 110 هزار تومان رسیده و کاغذ روزنامه نیز از 2100 به حدود 3500 تومان افزایش یافته است.
رئیس سندیکای تولیدکنندگان افزود: زمانی که شرایط توسط مسئولان به گونه‌ای فراهم شده که در بازار رقابتی فضا به سود واردکنندگان است بنابراین بخش تولید کشور با چالش مواجه خواهد شد.
روغنی‌گلپایگانی ادامه داد: در حال حاضر تعرفه واردات کاغذ صفر است، به واردکنندگان ارز مبادله‌ای اختصاص می‌یابد و آنها معاف از پرداخت 9 درصدی مالیات بر ارزش افزوده هستند. این درحالی است که هیچ‌یک از تسهیلات مورد اشاره برای واردکنندگان در بخش تولید وجود ندارد و دست و پای آنها بسته است.
رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران با بیان این که شرایط برابری به منظور فعالیت تولیدکنندگان و واردکنندگان در حوزه کاغذ وجود ندارد، گفت: حتی دستگاه‌های دولتی به برخی دلایل که قابل تامل است حاضرند کاغذ وارداتی با قیمت بالاتر که حدود 40 درصد است خریداری کنند. با چوب بی‌کیفیتی بر سر کالای داخلی می‌زنند و این درحالی است که مقوله کیفیت کاغذ شاخص‌های قابل بررسی خود را دارند.
روغنی‌گلپایگانی ادامه داد: شاید در تولید کاغذ  مربوط به کتاب‌های عتیقه عقب و نیازمند واردات در این حوزه باشیم، اما درخصوص سایر کتاب‌ها ازجمله رمان قابلیت تولید داخلی وجود دارد و به هیچ وجه نیاز به واردات نیست. در شرایطی که هیچ حمایتی از تولید کاغذ در داخل کشور نمی‌شود؛ بنابراین باید منتظر روزهای بد و بدتر در سال آینده باشیم. ما حتی در زمینه کاغذ بسته‌بندی نیز بیش از ظرفیت، توان تولید داریم اما هیچ حمایتی از این بخش نمی‌شود.