kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۹۷۹
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹
علی‌رغم رکود معاملات در 22 منطقه تهران صورت گرفت

رونق سؤال‌برانگیز معاملات مسکن در سامانه وزارت راه و شهرسازی

بررسی آمار معاملات مسکن در 22 منطقه تهران نشان می‌دهد، رونقی که سامانه ثبت اطلاعات املاک تهران در سال 95 ثبت کرده، ناشی از تقاضای واقعی مسکن نیست.


به گزارش خبرگزاری فارس، در ماه‌های اخیر در کنار التهابات بازار ارز و تعدیل نرخ سود بانکی و با توجه به رکود چند ساله معاملات مسکن، خبر افزایش حجم معاملات و رشد بهای مسکن خبری قابل پذیرش و پیش‌بینی برای اغلب مردم بود.
در واقع عنوان می‌‌شود تقاضا به بخش مسکن وارد شده و در حال تغییر شرایط مسکن از رکود به رونق است. بانک مرکزی هم در گزارش خود تغییرات قیمت مسکن و معاملات را با استفاده از آمار سامانه معاملات املاک (متعلق به وزارت راه و شهرسازی) تدوین و منتشر می‌کرد.
طبق این گزارش‌ها قیمت مسکن حدود 17 درصد در یک سال منتهی به بهمن ماه افزایش یافته و حجم معاملات در دی ماه به سطح 19 هزار واحد و در بهمن ماه به 17 هزار و 700 واحد رسیده بود.
اما بررسی ارقام و نمودارهای سامانه اطلاعات بازار ایران که اطلاعات آن از سامانه معاملات املاک اخذ و توسط معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درج می‌شود، بیانگر عدم توزیع منطقی تقاضای مسکن در مناطق و ناحیه‌های مختلف در سطح شهر تهران است.
در گزارش بانک مرکزی که بر اساس اطلاعات همین سامانه تهیه شده، عنوان شده است که «توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در بهمن ماه سال 1396 حاکی از آن است که از میان مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 13 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص
 داده است. همچنین مناطق 4 و 2 به ترتیب با سهم‌های 11/1 و 9/6 درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در مجموع 73/3 درصد از کل تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران مربوط به 10 منطقه 5 ، 2 ، 8 ، 14 ، 1 ، 10 ، 3 ، 7 و 11 بوده است.»
بر اساس این گزارش، بررسی همین ارقام در سامانه اطلاعات بازار املاک ایران نشان می‌دهد در همین مناطق مورد بررسی هم، بخش عمده معاملات انجام شده فقط در یک ناحیه صورت گرفته و حجم تقاضا در دیگر ناحیه‌ها بسیار محدود
 بوده است.
به عنوان مثال در منطقه یک حدود 70 درصد معاملات در منطقه امام زاده قاسم گلاب دره انجام شده است. همچنین در منطقه 2 آلستوم، منطقه 3 احتشامیه دروس، در منطقه 4 ازگل و اراج و در منطقه 5 آپادانا، منطقه 6 آرژانتین- ساعی، منطقه 7 ارامنه جنوبی، منطقه 8 تهرانپارس، منطقه 9 استاد معین شرقی، منطقه 10 بریانک، منطقه 11 آگاهی شاپور، منطقه 12 آبشار درمار، منطقه 13 امامت، منطقه 14 آهنگ، منطقه 15 ابوذر، منطقه 16 باغ آذری، منطقه 18 بهداشت، منطقه 19 اسفندیاری، منطقه 21 باشگاه نفت و منطقه 22 آزادشهر و پیکان شهر بیشترین معاملات را در مناطق خود داشته‌ا‌ند.
به گزارش فارس، این نوع پراکندگی معاملات در سطح شهر تهران بوی فعالیت دلالانه در بازار را نشان می‌دهد به‌گونه‌ای که با فعال کردن یک ناحیه در هر منطقه و افزایش قیمت املاک، مناطق دیگر را هم با رونق کاذب مواجه کند.