kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۹۷۵
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸
یک کارشناس اقتصادی:

شفافیت مالی باید از مسئولان رده‌بالا شروع شود

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به طرح استرداد اموال نامشروع مسئولان دولتی که این روزها در مجلس مطرح است، گفت: شفافیت مالی باید از مسئولان رده بالا شروع شود.


اصغر پورمتین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد طرح استرداد اموال نامشروع مسئولان دولتی که این روزها در مجلس مطرح شده، اظهار کرد: ما هرگاه صحبت از مسائل پولی و اموال نامشروع می‌کنیم، ابتدا به دنبال یکسری از وزرای مشخص و افراد بانکی می‌رویم و بقیه را رها می‌کنیم.  تمام افرادی که می‌خواهند در دولت پست بگیرند، از همان ابتدا باید اطلاعات آنها از لحاظ میزان اموال و دارایی شناسایی شود.
وی با طرح این سوال که اگر افرادی که به هر طریقی در بدنه دولت اموال نامشروع به دست آورده‌اند، می‌توانند آن را فروخته و داشته‌های خارج از کشور آنها هم مشخص نیست، افزود: اگر بخواهیم صرفا یکسری کارهای شعارگونه را انجام بدهیم، نتیجه آن تنها از دست رفتن اعتماد عمومی است و اگر مردم اعتمادشان را نسبت به دولت و نظام از دست بدهند، هر چقدر هم که کار خوب و دقیق انجام شود، فایده‌ای ندارد.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: چگونه توانستند با ردیابی یکسری اطلاعات، یارانه برخی افراد را قطع کنند. همین اطلاعات را می‌توانند در موارد دیگر تعمیم دهند، اما اگر شما از بانک بخواهید درباره فلان فرد اعلام ورشکستگی کرده که اموال زیادی در بانک دارد اطلاعات بگیرید، به شما اطلاعاتی
نمی‌دهند.
پورمتین با ذکر مثالی از وضعیت برخی مسئولان که در بدنه دولت پست گرفته‌اند، گفت: به عنوان مثال مردم مدام می‌گفتند که فلان مسئول تسهیلاتی را به دست آورده و باید مشخص شود این فرد این همه اموال را از کجا آورده، اما دیگر کسی از این موضوع حرفی نزد یا در مورد آقای وزیر قبلی عنوان می‌شد، ایشان عضو هیئت‌مدیره چندین شرکت بوده است، کسی باور نمی‌کرد.
وی تصریح کرد: مسئولانی که می‌خواهند با اموال نامشروع دیگران برخورد کنند باید از خودشان شروع کنند و اول دستگاه‌های تحت‌امر خودشان را مورد بررسی قرار بدهند.