kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۹۷۴
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸

جزئیات تازه از واردات ذرت آلوده

جزئیات جدید از محموله ۱۲۶ هزار تنی ذرت‌های آلوده نشان می‌دهد، ذرت‌های آلوده به آفلاتوکسین توسط ۱۷ شرکت مختلف وارد کشور شده است.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، روز دوشنبه خبر توقیف و ممانعت از ترخیص 126 هزار تن ذرت آلوده انعکاس وسیعی در رسانه‌ها داشت و اکنون جزییاتی از نوع آلودگی و شرکت‌های واردکننده ذرت‌های آلوده منتشر شده است.
بر اساس اطلاعات واصله، ذرت‌های آلوده توسط 17 شرکت مختلف تا بازه زمانی انتهای تابستان سال جاری وارد منطقه ویژه بندر امام خمینی شده است. بر این اساس اگر اقدامات لازم برای ترخیص  کالا تا 4 ماه پس از ورود به محوطه گمرکی انجام نشود، بر مبنای قانون، کالا متروکه تلقی شده و باید در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرد، این در حالی است که تاکنون این سازمان برای تعیین تکلیف ذرت‌های آلوده اقدامی انجام نداده است.
شرکت‌هایی از قبیل «ر خ»- «ف» اقدام به واردات ذرت‌های آلوده به قارچ افلاتوکسین از کشور برزیل کرده‌اند. نمی‌توان گفت که کل محموله‌های 17 شرکت آلوده به قارچ مذکور است و بر این اساس کل محموله برخی از این شرکت‌ها آلوده بوده و در مورد چند شرکت نیز تنها بخشی از محموله  با آلودگی قارچی مواجه بوده است.
یک مقام مسئول در خوزستان تاکید کرد، با توجه به حجم بالای محصول آلوده و همچنین قوانین بین‌المللی امکان مرجوع کردن کالا در حال حاضر فراهم نیست و برای خارج کردن ذرت‌های آلوده باید تصمیمات دیگری اتخاذ
 شود.
وی گفت: اگر این کالای آلوده در زمین دفن شود ممکن است مردم محلی در خوشبینانه‌ترین حالت به صورت غیرسازمان‌دهی شده از آن استفاده کنند و از طرفی با توجه به تخمین حجم آلودگی محیطی فضای کافی برای امحا از طریق  آتش زدن این کالا نیز وجود ندارد.
گفتنی است پیش از این مدیر روابط عمومی گمرک اعلام کرده بود: این محموله در انبارهای گمرک امام خمینی دپو شده و از منطقه آزاد تجاری ورود نکرده است.
به گفته سعید احمدخانی، طبق مقررات صادرات و واردات، گمرک اختیار صدور مجوز برای ترخیص کالا را ندارد و در مورد واردات ذرت‌ و دیگر اقلام خوراکی، نهادهایی‌ همچون سازمان استاندارد‌، توسعه تجارت‌ و غیره‌ باید اظهارنظر کنند.