kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۹۵۳
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵
رئیس‌سازمان تعزیرات حکومتی:

نقدهایی بر تخفیفات غیر‌واقعی فروشگاه‌های زنجیره‌ای وجود دارد

رئیس ‌سازمان تعزیرات حکومتی گفت: نقدهایی بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خدمات آنها وجود دارد که عمدتا بر اساس تخفیفات غیرواقعی است.


به گزارش میزان، جمال انصاری در نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره اینکه رئیس‌جمهور در صحبت‌های اخیر خود مسئولیت مبارزه با قاچاق را در خلیج‌فارس بر عهده سپاه پاسداران قرار داده است، گفت: در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برخی از دستگاه‌ها مستقیم و غیر‌مستقیم مکلف هستند و حمایت‌های سازمانی خود را اعمال کنند. البته اطلاعات ما در حوزه دادرسی قاچاق کالا است و بیش از 90 درصد پرونده‌های مربوط به قاچاق کالا و ارز به سازمان تعزیرات منتهی می‌شود که این آمار بیانگر این است که در 11 ماه اول سال 96 پرونده‌ها 28 درصد رشد داشته است که مبین برخورد جدی با قاچاق است.
انصاری افزود: دستور رئیس‌جمهور طبیعی است و به‌طور مشخص نیروهای انتظامی، بسیج، وزارت اطلاعات در این زمینه متولی هستند و اگر در خلیج‌فارس ضرورتی وجود داشته باشد که سپاه پاسداران با توانمندی خود ورود کند؛ ما به عنوان سازمان دادرسی‌کننده و صادر‌کننده حکم، این اقدامات را تکمیل خواهیم کرد و باید این موضوع را بپذیریم که در زمینه ورود قاچاق کالا به کشور با کاهش روبه‌رو ‌بوده‌ایم که به مرور زمان بهتر می‌شود.وی درباره برنامه‌های نظارتی برای طرح نوروز، اظهار داشت: سازمان تعزیرات حکومتی در کنار سایر دستگاه‌ها که بیش از 15 دستگاه به‌طور مستقیم و غیر‌مستقیم به ارائه خدمات سفرهای نوروزی می‌پردازند، فعالیت می‌کند و مهم‌ترین اهداف کاری سازمان تعزیرات، تعامل ضابطه‌مند با سایر دستگاه‌ها و تعمیق و گسترش نظارت‌ها در ایام پیش از تعطیلات، تعطیلات و بعد از آن است. نظارت‌های سازمان تعزیرات از 15 اسفند 96 تا 15 فروردین 97 در سراسر کشور به صورت مستقیم با فعالیت‌های گشت نوروزی انجام خواهد شد.رئیس‌سازمان تعزیرات حکومتی ادامه داد: نظارت‌های ما با همکاری سایر دستگاه‌ها مثل حمایت از حقوق مصرف کنندگان و سازمان گردشگری انجام می‌شود و در کنار سایر ارگان‌ها بیش از 7 هزار گشت مشترک داریم که البته در این ایام دوبرابر یعنی بیش از 15 هزار گشت خواهیم داشت، که اگر 50 درصد از این موارد منتهی به تشکیل پرونده شود، نظارت‌های ما فعال است. طبیعی است سازمان تعزیرات حکومتی در بسیاری از مناطق پرسفر و پایانه‌های مسافرتی، سازمان‌های هواپیمایی و حمل ونقل و... مستقر خواهد شد و استقرار ما به شکل دقیق‌تری خواهد بود که هم جنبه برخورد و هم پیشگیرانه خواهد داشت.
انصاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر نظارت سازمان تعزیرات بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و رسیدگی به شکایات مردم درخصوص افزایش قیمت‌ها، گفت: نقدهایی بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خدمات آنها وجود دارد که عمدتا بر اساس تخفیفات غیر واقعی است و اگر تخفیفات فروشگاه‌های زنجیره‌ای خللی در کیفیت و قیمت‌ها داشته باشد با آن برخورد خواهد شد چرا که اگر قیمت کالایی خیلی پایین باشد نشان دهنده آن است که یا قیمت‌گذاری واقعی نیست یا در کیفیت آن خللی وارد شده است اما در کل سازمان تعزیرات حکومتی عزم خود را برای برخورد با این تخلفات جزم کرده است.
ورود تعزیرات به گرانی خودروهای وارداتی
وی در پاسخ به سؤالی درباره گرانی خودروها، گفت: با هر گونه تغییر و افزایش هیجانی درخصوص خودروهای وارداتی در سطح نمایشگاه‌ها برخورد می‌شود و هرگونه تخلف اعلام شده از سوی نهاد و اصناف مورد رسیدگی این سازمان قرار می‌گیرد؛ همچنین تلاش می‌شود بسترهای تعدیلی قیمت خودرو را فراهم کنیم، البته برخورد سازمان‌های ذی ربط می‌تواند در کنترل قیمت‌ها تاثیرگذار باشد و اگر ما بخواهیم به‌طور واقعی قیمت‌ها را نهادینه کنیم، باید در کنار سایر نهادها این اتفاق بیفتد.
معاون وزیر دادگستری در پاسخ به پرسشی درباره ورود خودروها با تعرفه گذشته و عدم فروش آن با تعرفه جدید دلار گفت: اگر کسانی خودرو را با تعرفه ملایم گذشته وارد و به فروش برسانند؛ سازمان‌های مربوط لیست این افراد را خارج خواهند کرد و اگر فروش این خودروها تلقی از گرانفروشی باشد، سازمان تعزیرات می‌تواند ورود کند و همه سازمان‌های دیگر نیز اقدامات خود را باید به سازمان تعزیرات گزارش بدهند.
انصاری در پاسخ به این پرسش که چرا کالای قاچاق در ماه‌های اخیر منهدم نشده است، افزود: کالاهای قاچاق سلامت‌محور و لوازم آرایشی بهداشتی خود به خود مورد تاکید قرار دارد و منهدم می‌شود و بر اساس ماده 7 آیین نامه قاچاق کالاهایی غیر از اقلام مذکور به شرط صادرات به فروش می‌رسد که البته مراجع مختلف در اصلاحیه قانون قاچاق به دنبال این هستند که متناسب با فرمایش مقام معظم رهبری بر روی کالاهای مکشوفه، اقدامات لازم را انجام بدهند.
تفاوت آزاد‌سازی قیمت بلیت هواپیما
 با رهاسازی
وی در پاسخ به سؤالی درباره مشکلات مسافران راجع به بلیت چارتری، بیان کرد: موضوع بلیت هواپیما مسئله‌ای است که گروهی از افراد خصوصا در مناسبت‌ها و شرایط خاص هیجانی از آن استفاده می‌کنند که البته در کارگروه‌ها طی ماه جاری در ستاد تنظیم بازار مواردی مطرح شده و بلیت هواپیما در آزادسازی قرار گرفته است. البته آزاد سازی با رهاسازی متفاوت است که همان رقابت است و درحال حاضر برخی آزادسازی را با رهاسازی مشتبه کرده‌اند که باعث شده با قیمت بسیار ظالمانه بلیت به مردم ارائه کنند.
رئیس‌سازمان تعزیرات حکومتی افزود: درخصوص بلیت‌های هواپیما و تخلفات آن پرونده‌هایی داشتیم که به نتیجه حکمی رسیده است و البته باید در تعیین قیمت‌های هواپیمایی سقف مشخصی وجود داشته باشد و عدول از آن سقف موجب ورود و برخورد سازمان تعزیرات خواهد بود که بخشی از این خدمات هواپیما، چارتری است که با استقرار نیروهای سازمان تعزیرات بر روی آن نظارت جدی خواهیم کرد.
قطعیت رأی پرونده 103 میلیارد تومانی قاچاق لوازم خانگی
انصاری در پاسخ به این پرسش که برترین حکم برای دانه‌درشت‌های قاچاق و کالا طی سال قبل چه بوده است، گفت: در این باره به‌طور متعدد آرای صادره داشتیم که به مرحله قطعیت رسیده است از جمله پرونده 103 میلیارد تومانی در بحث قاچاق لوازم خانگی در سال 96 داشتیم و بسیاری از پرونده‌ها تعیین تکلیف شده و به حداقل متعارف رسیده است.به گفته وی، در 11 ماهه امسال حدود 70 هزار پرونده در حوزه قاچاق کالا و ارز که عمدتا قاچاق کالا است وجود داشت و وصولی پرونده‌ها در حوزه قاچاق بیش از تعهدات سازمانی بوده است.