kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵

تجمع هزاران آمریکایی مقابل کنگره در اعتراض به سیاست مهاجرتی ترامپ

هزاران فعال در آمریکا با تجمع مقابل ساختمان کنگره، علیه سیاست‌های ضد مهاجرتی ترامپ تظاهرات کردند.





ترامپ از روز اولی که وارد کاخ سفید شد شمشیر را علیه مهاجران، مسلمانان و رنگین پوستان از رو بست. سیاست‌های نژادپرستانه وی طی یک سال گذشته کار را به جایی رسانده که کارشناسان نسبت به موج جدید حملات علیه مهاجران هشدار می‌دهند. از سوی دیگر موج جدید اعتراضات علیه برنامه‌های ضد مهاجرتی ترامپ بار دیگر در سراسر آمریکا شروع شده است. بر اساس گزارش‌ها تاریخ برنامه‌ای که به طور موقت از اخراج صدها هزار نفر از جوانان شامل طرح «داکا» که در کودکی به آمریکا آورده شده‌اند، محافظت می‌کند، روز دوشنبه هفته جاری  منقضی شد اما دادگاه آمریکا دولت ترامپ را وادار کرده تا همچنان مسئله تمدید این طرح را بررسی کند. رئیس‌جمهور آمریکا شهریورماه گذشته اعلام کرد تصمیم ندارد طرح حمایت از مهاجرانی که در کودکی به طور غیرقانونی به آمریکا آورده شده‌اند را تمدید کند و به کنگره این کشور 6 ماه فرصت داد که درباره سرنوشت این طرح تصمیم بگیرد. با منقضی شدن طرح مذکور، هزاران فعال حقوق بشر با برگزاری راهپیمایی گسترده در مقابل کنگره در واشنگتن اعتراض خود را به این تصمیم اعلام کردند و تمامی تلاش خود را بر دریافت محافظت دائمی برای مشمولین این طرح متمرکز کردند.
جوانانی که شامل طرح داکا می‌شوند و مجوز حضورشان در خاک آمریکا تا پنجم ماه مارس سال جاری میلادی (14 اسفندماه) منقضی می‌شد، یک ماه برای ثبت‌نام برای دریافت مجوز مجدد حضور در آمریکا زمان دارند.گزارش‌ها حاکی از آن است که داکا به حمایت از جوانانی می‌پردازد که دارای سند هویتی و مهاجرتی نیستند و محافظت از حضور آنها در خاک آمریکا موجب می‌شود تا به صورت همزمان برای آنها امکان کار و فرصت تحصیل فراهم شود.
بنا بر گزارش بی‌بی سی، تخمین زده می‌شود حدود 700 تا 800 هزار نفر شامل این طرح شوند و مجوز آنها تا 14 اسفندماه معتبر بوده است.