kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۹۴۶
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵

استقبال شاهانه انگلیس از پدرجد تکفیری‌ها در میان اعتراض‌های مردمی

وقتی جنگنده‌های سعودی در حال بمباران شهرهای مختلف یمن بودند، بن سلمان ولیعهد سعودی در میان استقبال عجیب مقامات انگلیسی وارد لندن شد. مردم انگلیس اما با برپایی تجمعاتی خواستار اخراج «قاتل کودکان یمنی» شدند.



محمد بن سلمان ولیعهد بلندپرواز سعودی دیروز چهارشنبه در سفری سه روزه وارد انگلیس شد. مقامات انگلیس که چشم طمع به خزانه این شیخ نشین متمول دوخته‌اند برای خوشامدگویی از بن سلمان سنگ تمام گذاشتند. اتوبوس‌ها، بزرگراه‌ها و اماکن عمومی انگلیس از عکس‌های بن سلمان پر شده و کنار تصویر وی نوشته شده، بن سلمان برای تغییر در عربستان آمده است. پارچه نوشته‌های تبليغاتي در سراسر لندن درباره سفر وليعهد سعودي به انگليس به‌چشم مي‌خورند و محمد بن سلمان را به‌عنوان دوست انگليس معرفي مي‌کنند. مردم پایتخت انگلیس با دیدن این همه تصاویر که با هدف تطهیر چهره پدرجد تروریست‌های تکفیری نصب شده‌اند در شبکه‌های اجتماعی نوشتند: «صبح که از خواب بیدار شده و به خیابان آمدیم فکر کردیم در ریاض هستیم. نه لندن» و اینکه «محمد بن سلمان در لندن است و مي‌خواهد همگان از اين موضوع اطلاع داشته باشند.»
 این سفر به نوعی قدرت‌نمایی نیز محسوب می‌شود چرا که نخستین سفر وی پس از کودتا علیه بن نایف ولیعهد قبلی است. دولت انگليس نیز فرش قرمز براي محمد بن سلمان پهن کرده است. بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس و سایمون کولیز، سفیر انگلیس در عربستان در فرودگاه از بن سلمان استقبال کردند، مسئله‌ای که با هدف مهم جلوه دادن این سفر صورت می‌گیرد.
همزمان بسیاری از مردم انگلیس که با اعتراض‌های خود این سفر را به تعویق انداخته بودند، با تجمع در خیابان‌ها، علیه وی شعار سر دادند.
سخنگوی ترزا می ‌(احتمالا با هدف آرام کردن مردم) گفته :«نخست‌وزیر در دیدار با ولیعهد نگرانی عمیق خود را از وضعیت انسانی در یمن ابراز خواهد کرد. نخست‌وزیر با ‌اشاره به اقدامات اخیر انجام شده توسط عربستان درخصوص بحران یمن بر اهمیت دسترسی کامل و بی‌قید و شرط کمک‌های انسانی و تجاری از جمله بازگشایی بنادر تاکید خواهد کرد. وی همچنین به ولیعهد خواهد گفت که انگلیس اتهامات درخصوص نقض قوانین انسان دوستانه بین‌المللی در یمن را به‌طور جدی دنبال کرده و بر لزوم تضمین تحقیق سریع و کامل در این خصوص تاکید خواهد داشت.»
ولیعهد عربستان قرار است همراه با ترزا می ‌در مراسم افتتاح شورای شراکت استراتژیک عربستان - انگلیس در دفتر نخست‌وزیری شرکت کند. در این نشست وزرای دو کشور بر حمایت از اصلاحات در عربستان و روابط تجاری، دفاعی و امنیتی تاکید خواهند کرد. اصلاحاتی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، فریبی بیش نیست.
منتقدان و مخالفان «ترزا می» اما او را در جنایات بن سلمان شریک می‌دانند. روزنامه گاردین پیش از این سفر از «چاپلوسی‌های لندن از ولیعهد سعودی» نوشته و آن را «شرم آور» توصیف کرده بود. به نوشته این روزنامه، «ترزا می» باید علیه «بن سلمانِ دیکتاتور» موضع‌گیری کند.
انگليس دومين شريک مهم عربستان در زمينه فروش تسليحات و مسائل امنيتي محسوب مي‌شود. شرکت‌هاي انگليسي در حال فروش تسليحات و تجهيزات نظامي به ارزش ميلياردها دلار به عربستان هستند. دولت انگليس که خود را براي شرايط اقتصادي پس از برگزيت آماده مي‌کند، در تلاش براي بهبود روابط تجاري در ديگر بخش‌هاست. به همين دليل، هم ترزا مي نخست وزير انگليس و بوريس جانسون وزير امور خارجه اين کشور اخيرا به عربستان سعودي سفر کرده بودند. دولت ترزا مِي مي‌گويد انجام مراودات تجاري بيشتر با سعودي‌ها و داشتن روابطي نزديک‌تر با رياض به رغم عقب مانده بودن حکومت این کشور مرتجع به نفع انگليس است. منتقدان مخالف اين رويکرد هستند. در حال حاضر، حجم مبادلات تجاري عربستان با انگليس حدود هشت ميليارد دلار در سال تخمين زده مي‌شود. دولت انگليس از سعودي‌ها انتظار دارد اين رقم را افزايش دهند و به ده ميليارد دلار در سال برسانند.
اما همزمان با این سفر معترضان به اقدامات عربستان در یمن، تظاهرات‌هایی در این رابطه در مقابل دفتر ترزا می ‌برگزار کرده و اعتراض‌شان را به کشته شدن حدود ۱۰ هزار تن در حملات ائتلاف متجاوز عربی به یمن و در خطر قرار گرفتن نزدیک به چهار میلیون یمنی به خاطر نبود غذا و کمک‌های دارویی اعلام کردند. دیده بان حقوق بشر نیز با ‌اشاره به افزایش موارد نقض حقوق بشر در عربستان، از مقامات انگلیس خواست تا فریب اصلاحات ظاهری ولیعهد سعودی را نخورند و او را در جریان سفر به انگلیس تحت فشار بگذارند.