kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۹۴۴
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴
از سوی دیده‌بان حقوق کودکان آغاز شد

تلاش برای درج نام اسرائیل و میانمار در لیست کودک‌کش‌های سازمان ملل

یک گروه بین‌المللی حامی حقوق کودکان تلاش‌های گسترده‌ای را برای درج نام «اسرائیل» و «میانمار» در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان سازمان ملل آغاز کرده است.





دیده‌بان حقوق کودکان در درگیری‌های مسلحانه که یک گروه غیردولتی است از دبیرکل سازمان ملل خواست ارتش‌های اسرائیل، افغانستان و میانمار را به خاطر «کشتار و نقض حقوق کودکان» در فهرست سیاه قرار دهد.
 به گزارش ایسنا، این گروه همچنین از دبیرکل سازمان ملل خواسته تا چندین گروه مسلحانه شبه نظامی را در جمهوری آفریقای مرکزی، پلیس ملی کنگو، گروهی شبه نظامی در مالی و نیروهای شورشی در سودان جنوبی را هم در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان سازمان ملل قرار دهد.
سازمان‌های جهانی حقوق بشری و فعالان امور کمک‌های بشردوستانه همچنین گفته‌اند که گوترش باید تعیین کند که آیا حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و چند گروه کرد دیگر در عراق، نیروی صلح بان اتحادیه آفریقا در سومالی، ائتلاف‌های بین‌المللی در سوریه و چند نیروی مسلح در فیلیپین هم باید به این فهرست اضافه شوند یا خیر.
این گروه در توصیه خود برای نخستین بار در سال جاری میلادی خواستار قرار گرفتن نام ارتش رژیم صهیونیستی در فهرست سیاه شده و به آمارهای سازمان ملل در کشته و زخمی شدن کودکان فلسطینی در حملات سربازان این رژیم و حملات 2017‌ اشاره کرده است. این گروه همچنین در گزارش خود آورده که ده‌ها تن در این درگیری‌ها کشته یا زخمی شده‌اند.
 در گزارش مذکور به میانمار نیز ‌اشاره شده و گزارش‌هایی از کشته، سوزانده شدن و ضرب و شتم کودکان مسلمان روهینگیایی توسط ارتش میانمار نقل شده است.
 از گوترش در این گزارش همچنین خواسته شده تا نام نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و نیروهای شبه نظامی حامی دولت را که «مسئول کشتن و تجاوز به کودکان در حملات به مدارس و بیمارستان‌ها» هستند، در این فهرست گنجانده شود.