kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۹۴۲
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴
علمای جهان اسلام در همایش دمشق تأکید کردند

تکفیر و صهیونیسم دو روی یک سکه

علمای جهان اسلام در سیزدهمین همایش خود در پایتخت سوریه ضمن حمایت از محور مقاومت، اعلام کردند، صهیونیسم و جریان تکفیری، دو روی یک سکه هستند.






در شرایط حساس کنونی که کشورهای منطقه غرب آسیا هدف انواع و اقسام توطئه‌های رژیم اسرائیل و غرب قرار دارند، علمای جهان اسلام سیزدهمین همایش خود را در شهر دمشق و تحت شعار «نقش پیروزی‌های محور مقاومت در تحکیم وحدت امت اسلامی» برگزار کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شرکت‌کنندگان در این همایش علاوه بر تأکید روی وحدت امت اسلامی، پیروزی بر تکفیری‌ها در سوریه را نیز یک ضرورت دانستند و خواستار آزادسازی قدس شریف شدند.
این همایش در حال حاضر به دو علت، اهمیت دارد؛ یکی اینکه تروریست‌های تکفیری در سوریه در حال ریشه‌کن شدن هستند و دوم؛ تصمیم اعلامی رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به بیت‌المقدس (در اردیبهشت آینده) است. اخیراً علمای مسلمان فلسطینی نیز اعلام کرده بودند که تنها راه جلوگیری از انتقال سفارت آمریکا، نبرد مسلحانه است.
تاکنون درباره مأموریت مشابه رژیم صهیونیستی و داعش در منطقه، تحلیل‌ها و گزارش‌های زیادی منتشر شده است؛ ایجاد تفرقه در جهان اسلام و تأمین کردن منافع آمریکا در منطقه، دو مأموریت محوری رژیم صهیونیستی و تروریست‌های تکفیری در غرب آسیا است.
در ماه‌های گذشته نیز اسناد موثق زیادی در رابطه با مناسبات میان تکفیری‌ها و رژیم صهیونیستی و همچنین تکفیری‌ها و آمریکا گزارش شده است.
غوطه شرقی
گزارش‌ها در رابطه با نبردهای میدانی در «غوطه شرقی» دمشق، از پیروزی‌های جدید ارتش سوریه و مقاومت حکایت می‌کنند.
شهرک‌های «حموریه» و «سقبا» و منطقه «حوش‌الاشعری» از جمله مکان‌هایی هستند که دیروز آزاد شدند. در حال حاضر تمام تلاش نیروهای دولتی و مقاومت، این است که از شرق و غرب در غوطه شرقی به هم برسند و این منطقه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم بکنند. پیش از این و در روز سه‌شنبه خبر رسیده بود که 40 درصد منطقه فوق‌العاده حساس غوطه شرقی تحت کنترل ارتش سوریه و مقاومت درآمده است.
تلاش برای نجات تروریست‌ها
در حالی که حلقه محاصره تروریست‌ها در غوطه شرقی در حال تنگ‌تر شدن است، یک هیئت از معارضان سوری دیروز عازم نیویورک شد تا بتواند قطعنامه 2401 را تعدیل کند.
براساس قطعنامه فوق که دو هفته قبل در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده، به مدت 30 روز در سراسر خاک سوریه آتش‌بس برقرار می‌شود. اما این قطعنامه یک شرط دارد و آن، مستثنی کردن تروریست‌های داعش و جبهه النصره از آتش‌بس است. قصد نمایندگان اعزامی تروریست‌ها به نیویورک نیز حذف این شرط است.
به گزارش فارس، «یحیی العریضی» سخنگوی رسمی هیئت مذکور که «هیئت عالی مذاکره‌کنندگان معارض» نام دارد، اعلام کرد که هدف از سفر این هیئت به نیویورک، تجدید نظر در قطعنامه 2401 و دست‌یابی جامعه بین‌الملل به نتیجه‌ای درباره «غوطه شرقی» است.
این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که برخی مقامات آمریکایی، کار معارضان سوری را تمام شده می‌دانند؛ به گزارش ایسنا، «دن کوتس» رئیس‌ اطلاعات ملی آمریکا اعلام کرد، مخالفان سوریه دیگر قادر به براندازی نظام «بشار اسد» نیستند. وی با تأکید بر اینکه هفت سال درگیری در سوریه، باعث از دست رفتن توانایی مخالفان مسلح (تروریست‌ها) شده است، اعتراف کرد که روسیه و ایران توانسته‌اند موقعیت خود را در داخل سوریه، قوی‌تر بکنند.
سایر رویدادها
* دمشق خواستار اعمال فشار بر تروریست‌ها و الزام آنها به رعایت قطعنامه 2401 شد.
* واشنگتن پست نوشت، کاخ سفید به بهانه ارتکاب دمشق به حمله شیمیایی، در حال بررسی عملیات نظامی جدیدی علیه ارتش سوریه است.
* 1700 نفر از کردهای مسلح موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» برای دفاع از شهر «عفرین» در برابر حملات ارتش ترکیه، وارد این شهر شدند.
* کردهای مسلح مستقر در عفرین از جامعه بین‌الملل خواستار کمک‌های دارویی و سایر کمک‌ها به مردم این شهر شدند.