kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۹۴۱
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴

کره‌شمالی یک گام عقب نشست آمریکا فشارها را افزایش داد

واشنگتن در واکنش به ابراز تمایل «پیونگ یانگ» درباره خلع سلاح اتمی و عادی‌سازی روابط با آمریکا، اعلام کرد که فشارها علیه کره‌شمالی را تشدید می‌کند.



مقامات آمریکایی مقابل نرمش مختصر رهبر کره‌شمالی، چنگ و دندان نشان دادند؛ به گزارش ایسنا، «چانگ ایویی- یونگ» رئیس دفتر امنیت ملی کره‌جنوبی و «سوئه هون»، رئیس سرویس اطلاعات این کشور، که اخیرا در «پیونگ یانگ» با «کیم جونگ اون» رهبرکره شمالی دیدار و گفت‌وگو کرده بودند، در سئول اعلام کردند که حامل پیام از طرف رهبر کره‌شمالی برای واشنگتن هستند و به همین خاطر، قصد دارند پنجشنبه (امروز) به آمریکا سفر کنند.
چانگ در این رابطه گفت: کره‌شمالی می‌خواهد درباره عادی‌سازی روابط با آمریکا گفت‌وگو کند. وی افزود: کره‌شمالی اعلام کرده است هنگام برگزاری مذاکرات با جامعه بین‌المللی، آزمایش هسته‌ای یا موشکی انجام نخواهد داد.
در این میان، دولت سئول نیز با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که کره‌شمالی تمایل خود را برای برگزاری مذاکراتی صادقانه با آمریکا درباره خلع سلاح اتمی و عادی‌سازی روابط، اعلام کرده است.
واکنش آمریکا
اما، ساعاتی پس از انتشار خبرهای رسمی مبنی بر تمایل پیونگ‌یانگ به از سرگیری مذاکرات هسته‌ای، «مایک پنس» معاون اول «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، موضع آمریکا در برابر کره‌شمالی، مثل روال سابق است.
پنس با لحنی تحقیرآمیز، افزود: مذاکرات با کره‌شمالی به هر سمتی که برود، موضع ما قاطع خواهد بود. آمریکا و متحدانش به تداوم اعمال فشار حداکثری بر رژیم کیم (جونگ اون) با هدف پایان یافتن برنامه هسته‌ای آنها، متعهد خواهند بود.
معاون اول ترامپ افزود: تا وقتی که گامی قابل اعتماد و قابل راستی‌آزمایی و عملی از سوی این رژیم (کره شمالی) به سمت خلع سلاح هسته‌ای را مشاهده نکنیم، همه گزینه‌ها، روی میز است و موضع ما در قبال آنها، تغییر نمی‌کند.
تحریم‌های جدید
آمریکا یک روز بعد از تمایل پیونگ‌یانگ به مذاکره همچنین، کره‌شمالی را به تحریم‌های جدید تهدید کرد!
وزارت خارجه آمریکا مدعی شد که این کشور در تحقیقات خود، دریافته است که پیونگ‌یانگ با گاز اعصاب «وی.ایکس» برادر رهبر کره‌شمالی (کیم‌جونگ‌نام) را کشته است.
وزارت خارجه آمریکا افزود، به همین دلیل آمریکا تحریم‌های دیگری را علیه کره‌شمالی اعمال خواهد کرد.
کارشناسان می‌گویند، آمریکا نگران رفع تنش و بهبود روابط میان پیونگ‌یانگ و سئول است و به همین خاطر، قصد دارد همه رشته‌های چند روز اخیر را پنبه کند!  طی روزهای گذشته همانطور که گفته شد، یک هیئت‌ بلندپایه کره‌جنوبی با رهبر کره‌شمالی دیدار کرده است. در پی کشته شدن «کیم جونگ‌نام» در کشور مالزی، پلیس این کشور دو زن تبعه کره‌جنوبی را بازداشت کرد. این دو زن متهم بودند که عامل اعصاب «وی.ایکس» را روی صورت جونگ نام ریخته و باعث مرگ وی شده‌اند. با این حال، مشخص نشد که مرگ نام توسط چه کسانی برنامه‌ریزی شده است.
کیم‌جونگ نام با رهبر فعلی کره‌شمالی اختلافاتی داشت و از او جدا شده بود. او پسر ارشد «کیم جونگ ایل» رهبر پیشین کره‌شمالی بود، اما زمانی که در سال 2001 تلاش داشت با گذرنامه جعلی، برای بازدید از پارک تفریحی «دیزنی لند» به ژاپن سفر کند، از سوی پدرش کنار گذاشته شد و برادر کوچکترش «کیم جونگ اون» به رهبری کره‌شمالی برگزیده شد.
در مجموع، آمریکا با کشورهایی که مقابلش کوتاه آمده‌اند، رفتار درستی نداشته است. آمریکا علاوه بر آن، برای اینکه سلطه یکجانبه‌اش را بر جهان تثبیت کند، در مذاکرات از «حقه» و «کلک» استفاده می‌کند و خیلی راحت پیمان‌های امضا شده را زیر پا می‌گذارد.