kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۸۹۵
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸
آیت‌الله مصباح یزدی:

افرادی که بهره چنداني از تربیت دینی ندارند مانع بزرگي برای تحقق عدالت اجتماعی هستند

رئیس‌ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره) گفت: با روي كار آمدن برخي افراد که بهره چنداني از تربیت دینی ندارند و فداکاری‌هاي رزمندگان را ندیده‌اند، شرايط سخت‌تر هم شده است و این خود مانع بزرگي برای تحقق عدالت اجتماعی است.

آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس ‌مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(عليه‌السلام) ابراز داشت: استاد اخلاق حوزه علميه قم با بیان اینکه انسان‌ها عادتاً به فکر تأمين نيازهاي خودشان هستند، افزود: همه ما باید بكوشيم با رشد اخلاقی، روحيه ایثار و فداكاري را در خود ايجاد كنيم؛ اما متأسفانه تاكنون چنین رشدی را در جامعه به وجود نیاورده‌ایم؛ نه ابزار چنين كاري را در اختیار داشتیم، و نه دغدغه‌اش را داشتیم؛ لذا از عدالت اجتماعی محروم مانده‌ایم و هنوز این تفکر که هر کسی بايد به فکر خودش باشد، حاكم است؛ بلکه با روي كار آمدن برخي افراد که بهره چنداني از تربیت دینی ندارند و فداکاری‌هاي رزمندگان را ندیده‌اند، شرايط سخت‌تر هم شده است و این خود مانع بزرگي برای تحقق عدالت اجتماعی است.
وی ابراز داشت: تفاوت اصلي انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها این است که هر چند خواهان رفاه مردم و استفاده از همه نعمت‌ها، و پیشرفت در علم و تکنولوژی است، اما به این اکتفا نمی‌کند و علاوه‌بر آن، در پي برقراري عدالت اجتماعی، بهره‌مندي يكسان همگان از تمامي امکانات، و مبارزه با ویژه‌خواری است. عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با استناد به آیه‌ای از قرآن، خاطرنشان كرد: قرآن کریم انسان‌هایی که فقط به فکر منافع خود، و شکم و شهوت هستند، را به چارپایانی تشبیه می‌کند که رها شده‌اند، تا بچرند؛ چنین كساني حتی از چارپایان پست‌ترند. دین آمده تا انسان را به مقامی فراتر از حیوانیت، بلکه فراتر از فرشتگان برساند.
آیت‌الله مصباح یزدی با يادآوري برخي توطئه‌هاي شیاطین علیه انقلاب و نظام اسلامی، گفت: به عنوان نمونه، آزادی که یکی از شعارهای اساسی انقلاب بود، توسط عده‌ای به اين معنا تفسير شد که هر کس، هرکاری خواست انجام دهد و کسی حق ندارد مانع آنها شود؛ آيا لازمه اين تفسير چيزي جز سوق دادن انسان به سوي حیوانیت است؟! بر اساس این تعریف از آزادی، زندگی ارزشمند انسانی و تعیین ضوابطی برای رسیدن به انسانیت، بی‌معناست. اخیراً هم برخی گفتند هر استادی بايد آزاد باشد كه سر کلاس، هر چه خواست بگوید!
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با ‌اشاره به جريان تغییر ارزش‌ها در غرب، افزود: بنا به گفته يكي از مهاجرين دانشمند زمانی در کانادا، نپوشيدن کت توسط مردان، خلاف عفت عمومی تلقی می‌شد؛ اما امروز زنان در همان كشور با کمترین پوشش در مجامع عمومی حاضر می‌شوند و اين امر هیچ منافاتی با عفت عمومی ندارد! مسئولان اين کشورها به این مسئله افتخار می‌کنند و همین آزادی را برای ما هم تجویز می‌کنند؛ اين امر تدريجاً از عقب رفتن روسری‌ها شروع شده، و به رفتن خانم‌ها به ورزشگاه‌ها رسيده و به مرور ادامه خواهد يافت، تا آزادی غربي به صورت کامل در جامعه ما تحقق پیدا کند! وی بیان داشت: این امر نشانه آن است که ما در زمينه فرهنگ کوتاهی کرده‌ایم و نتوانستیم از فرصت انقلاب به خوبي استفاده کرده و پایه‌های اعتقادی مردم را مستحکم کنیم. اینکه کسانی بتوانند به این راحتی مغالطه کنند و قانون جنگل را به جاي معناي واقعي آزادي به مردم قالب كنند، نشان می‌دهد، در زمینه مسايل فرهنگی کار جدي نشده است. در حالی كه كساني كه براي اهداف انقلاب جانفشاني كردند اصلاً چنین معنایی از آزادی به ذهنشان نمی‌رسید. با اين مغالطات و سوءاستفاده از چنين مفاهيمي در آينده بايد فاتحه اسلام را خواند. آیت‌الله مصباح یزدی گفت: اگر اسلام و احکام اسلامی را باور داریم، بايد ابتدا خودمان اسلام را درست بشناسیم و پس از آن سعی کنیم فکر صحیحی که به آن یقین داریم، را به دیگران هم بياموزيم و در راه پياده شدن آن با تمام توان بكوشيم.