kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۸۵۹
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶
روزنامه رای‌الیوم بررسی کرد

5 ماموریت افسران صهیونیست در نیجریه از سرقت منابع طبیعی تا جلوگیری از گسترش اسلام

یک رسانه عربی در گزارشی تحلیلی پشت پرده حضور پررنگ افسران صهیونیست در قاره آفریقا به ویژه نیجریه را برملا کرده است.


روزنامه رای الیوم در گزارشی تحلیلی به تشریح نقش و جایگاه تل‌آویو در پیشبرد سیاست‌ها و استراتژی آمریکا در قاره آفریقا و پشت پرده حضور پررنگ افسران صهیونیست در این قاره از جمله کشور نیجریه پرداخته و نوشته،  «اسرائیل گاه به شکل رسمی و علنی و گاهی به صورت سری و مخفیانه برای تقویت نفوذ امنیتی، نظامی، سیاسی و اقتصادی خود در قاره سیاه (آفریقا) فعالیت می‌کند و این در حالی است که نفوذ اعراب در آفریقا در حال کاهش است، علاوه بر این فاش شده که شرکت‌های اسرائیلی به ویژه در زمینه امنیتی و نظامی در کشورهای آفریقایی برای آماده‌سازی ارتش‌ها و پلیس این کشورها به بهانه مبارزه با تروریسم فعال هستند.»
این روزنامه در ادامه می نویسد: «اخیرا پایگاه اسرائیلی «دیفنس» فعال در زمینه امور امنیتی و نظامی به نقل از منابع امنیتی بلندپایه در تل‌آویو نوشته بود حدود 150 نفر از نیروهای نیروی هوایی نیجریه در دوره‌‌های آماده‌سازی و آموزشی زیر نظر افسران اسرائیلی شرکت کرده‌اند. همچنین500 نیروی کماندوی نیجریه‌ای طی شش ماه اخیر توسط مربیان یک شرکت نظامی اسرائیلی  در دوره‌هایی در شهر رعنانا در اسرائیل(فلسطین اشغالی) آموزش دیده‌اند که یکی از این دوره‌ها حدود هشت هفته طول کشیده است.»
ائتلاف با کشورهای آفریقایی
 روزنامه «اسرائیل هیوم» نیز فاش کرده که بنیامین نتانیاهو طرحی را برای تشکیل ائتلاف میان اسرائیل و کشورهای آفریقایی اتیوپی، اوگاندا، کنیا و روآندا وضع کرده که این امر در سفر اخیرش به قاره سیاه صورت گرفته است.سفر آفریقایی نتانیاهو اولین سفر یک نخست وزیر رژیم صهیونیستی طی 22 سال اخیر قلمداد می‌شود.
از سوی دیگر، روزنامه معاریو دیگر رسانه رژیم صهیونیستی به تاریخچه روابط این رژیم با کشورهای آفریقایی پرداخته و نوشته این روابط آنی و جدید نیست، بلکه از دهه 50 قرن گذشته ادامه داشته و هیچ مقام اسرائیلی در سفر به یکی از کشورهای آفریقایی، قاره سیاه را نادیده نگرفته است.
اهداف  
 رای الیوم در ادامه اهداف رژیم صهیونیستی در قاره آفریقا را به این شرح اعلام کرده است: تامین امنیت اقلیت یهودی ساکن قاره آفریقا، چرا که اقلیت یهودی یکی ازکانال‌های مهم اسرائیل برای نفوذ در قاره آفریقاست. محاصره و مهار جهان عرب و تهدید امنیت آنها از طریق سیطره بر منافذ و گذرگاه‌های جنوبی دریای سرخ.  بهره برداری از نفوذ اسرائیل در قاره سیاه در راستای خدمت به طرح‌های آمریکایی، دستیابی به مواد خام استراتژیک همچون اورانیوم که اسرائیل در ساخت بمب هسته‌ای از آن استفاده می‌کند و دیگر عناصر معدنی همچون طلا و الماس که بخش مهمی از تجارت اسرائیل به شمار می‌رود. هدف دیگر رژیم صهیونیستی از فعالیت در آفریقا، جلوگیری از گسترش دین اسلام در این قاره و مهار و سرکوب جنبش‌های دارای گرایش اسلامی است.
رژیم اشغالگر قدس همچنین از فقر و مشکلات و بحران‌های اقتصادی در بیشتر کشورهای قاره آفریقا برای جلب آرای آنها در محافل بین‌المللی از جمله در سازمان ملل سوء استفاده می‌کند. این رژیم همچنان به فعالیت‌های گسترده خود در قاره سیاه در راستای منافع و سیاست‌های توسعه‌طلبانه خود ادامه می‌دهد.