kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۸۵۵
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵

آل سعود سعد حریری را خرید!

«سعودی‌ها سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان را با 100 میلیون دلار پول و وعده مشارکت در چند پروژه اقتصادی میلیاردی، راهی بیروت کردند.» این بخشی از گزارش برخی رسانه‌های عربی پس از بازگشت حریری از ریاض به بیروت است!
سرویس خارجی-

چند ماه گذشته، سعودی‌ها در لبنان بسیار فعال بوده‌اند. از سفر مشاور پادشاه عربستان به بیروت بگیر تا دعوت سعد حریری و رهبران جریان‌های سیاسی و قومی لبنان به ریاض. هدف اعلامی تمام این رفت و آمدها نیز یک چیز بوده: «تلاش برای جلوگیری از پیروزی جریان‌های نزدیک به حزب‌الله لبنان در انتخابات سرنوشت‌ساز پارلمانی.» چند هفته تا این انتخابات باقی است که خبر رسیده، سعد حریری با رویکردی جدید از عربستان بازگشته است!
سفر حریری به عربستان آن هم پس از آن رسوایی بزرگ سعودی‌ها در گروگان گرفتن وی و دیدارش با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و گرفتن عکس سلفی با او، این احتمال را تقویت کرده بود که، سعودی‌ها پس از آن شکست بزرگ، بهترین گزینه برای مقابله با حزب‌الله لبنان را در«جنگ نرم» و «سیاست» دنبال می‌کنند.
بر اساس گزارش‌هایی که برخی رسانه‌های عربی منتشر کرده‌اند، ولیعهد سعودی در سفر حریری به عربستان همه جزئیات انتخابات پیش روی لبنان را بررسی کرده و دریافته‌اند، تعداد کرسی‌هایی که نمایندگان حزب الله در این انتخابات کسب خواهند کرد، بسیار بیشتر از تعداد کرسی‌های نمایندگان وابسته به عربستان است. به همین دلیل ولیعهد سعودی به همراه حریری به دنبال ابزاری هستند تا راه را بر حزب‌الله ببندند، چرا که نقشه آمریکا و اسرائیل محاصره حزب‌الله و سلب پوشش و محبوبیت مردمی آن در لبنان است.
الدیار چاپ لبنان در این باره نوشته، ولیعهد سعودی پس از اشتباهی که در مورد حریری مرتکب و موجب انقلاب ملت لبنان علیه عربستان شد، اکنون تصمیم دارد این اشتباه را با حمایت از حریری و تجمیع نیروهای سنی در لبنان جبران کند. از این رو با دادن حدود صد میلیون دلار به سعد حریری و واگذاری پروژه‌هایی به او به ارزش یک میلیارد و 700 میلیون دلار، تلاش دارد جبهه سنی لبنان را به لحاظ مالی حمایت کند.
«الدیار» سپس این سوال را مطرح کرده که «حریری فقط به شرطی استعفای خود را پس گرفت که مجلس وزیران اصل اتکا به خود و دوری از دخالت‌های خارجی را امضا کند، حال چگونه خود با زیر پا گذاشتن این اصل بار دیگر پای عربستان را به مسائل سرنوشت‌ساز لبنان باز کرده است؟!»
دیروز حریری پس از بازگشت به لبنان گفت، تصمیم گرفته به روش خود با حزب‌الله لبنان مقابله کند!