kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۸۵۴
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵
قطر فاش کرد

درخواست امارات از ترامپ برای اخراج تیلرسون از کاخ سفید

براساس اطلاعات افشا شده، امارات در اوایل آغاز بحران کشورهای عربی با قطر، از کاخ سفید خواسته بود رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا را اخراج کند. قطر اسناد این ماجرا را منتشر کرده است.

ایمیل‌های درز کرده حاکی از لابی‌گری امارات متحده عربی برای قانع کردن دولت ترامپ به اخراج رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، به خاطر عدم حمایت او از این کشور در مقابل قطر است. طبق این ایمیل‌ها که شبکه بی‌بی‌سی به آنها دست یافته، «الیوت برویدی»، بازرگان مرتبط با امارات متحده عربی که برای مبارزات انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا کمک جمع‌آوری می‌کرد، از ترامپ می‌خواهد تیلرسون را کنار بگذارد. وی در ایمیل دیگری وزیر خارجه آمریکا را آدمی «سست» و «ضعیف» توصیف می‌کند که «باید کنار گذاشته شود.»
طبق گزارش ایسنا، سخنگوی «برویدی» اعلام کرده که ایمیل‌های او را دولت قطر هک کرده است. این سخنگو همچنین تاکید کرد، بعضی ایمیل‌ها «ممکن است دستکاری شده باشند» اما توضیح بیشتری در این باره نمی‌دهد. عربستان، امارات متحده عربی و شماری از کشورهای عربی از خرداد ماه گذشته روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده‌اند. به گزارش نیویورک تایمز شرکت امور دفاعی «سیرسینوس» متعلق به «برویدی» صدها میلیون دلار با امارات قرارداد دارد. براساس یادداشتی که برویدی درباره دیدار خود با رئیس‌جمهور آمریکا تهیه کرده، وی از ترامپ خواسته بود از امارات متحده عربی و عربستان حمایت کند و به او توصیه کرده بود وارد نزاع آنها با قطر نشود. براساس این ایمیل‌ها، او قطر را «یک ایستگاه تلویزیونی مالک یک کشور» توصیف کرده بود که اشاره به شبکه الجزیره است. او همچنین نوشت که به رئیس‌جمهور آمریکا توصیه کرده تیلرسون که «عملکرد ضعیفی دارد باید در یک موقعیت مناسب سیاسی برکنار شود.»
در ابتدای بحران عربستان، امارات، بحرین و مصر با قطر، تیلرسون از محاصره اقتصادی قطر انتقاد کرده و خواستار کاهش شدت آن شده بود. این سخنان مغایر موضع ترامپ بود که از اقدام کشورهای عربی علیه قطر حمایت می‌کرد.