kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۷۵۰
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶
طلسم شکسته شد

دیدار فرستادگان ویژه رئیس‌جمهور کره جنوبی با کیم جونگ اون

برای نخستین‌بار پس از گذشت دو دهه، هیئتی از مقام‌های عالی رتبه کره‌ جنوبی وارد پیونگ‌یانگ شد و با رهبر کره‌ شمالی دیدار کردند.



سرویس خارجی-

 کارشکنی‌های دولتمردان آمریکایی برای ناکام گذاشتن تلاش دو کره برای آشتی تاکنون بی‌نتیجه مانده است. حالا خبر رسیده «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی با فرستادگان رئیس‌جمهور کره جنوبی در پیونگ‌یانگ دیدار و گفت‌و‌گو کرده است. هنوز خبری از جزئیات این دیدار مهم منتشر نشده لیکن «چونگ اویی یونگ»، مشاور امنیت ملی کره جنوبی که در راس این هیئت 10 نفره به کره شمالی سفر کرده، پیش از این دیدار  گفته بود: «در این سفر قصد داریم تا درباره راه‌هایی برای تداوم مذاکرات بین دو کره و همچنین مذاکرات کره شمالی با آمریکا به طور جدی ورود کنیم... ما بیانیه محکم و قاطع مون جائه این، رئیس‌جمهور درباره خلع سلاح اتمی شبه‌ جزیره کره و ایجاد صلحی با دوام و صادقانه را به مقام‌های کره شمالی ارائه می‌دهیم». این نخستین سفر در سطح وزرای کره جنوبی به کره شمالی از دسامبر ۲۰۰۷ است. رهبر کره شمالي ضيافت شامي براي اين هيئت ترتيب داده است. قرار است این هیئت فردا برای تشریح نتایج این سفر دو روزه به واشنگتن سفر کند.
این سفر در پی دعوت «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در طول برگزاری رقابت‌های المپیک کره جنوبی انجام می‌گیرد. نهم تا بیست و پنجم فوریه(بهمن) زمان برگزاری رقابت‌های المپیک زمستانی در کره جنوبی بود که حضور ورزشکاران کره شمالی زمینه‌ای را برای گفت‌وگوهای عالی‌رتبه سیاسی میان مقامات دو کره فراهم کرد. همچنین دو هیئت عالی‌رتبه کره شمالی یکی برای مراسم افتتاحیه و دیگری برای مراسم اختتامیه به کره جنوبی اعزام شده بودند. گفت‌وگوهای میان دو کره در حاشیه برگزاری رقابت‌های المپیک زمستانی به رغم کارشکنی‌های آمریکا زمینه‌هایی را برای بهبود روابط دو کره و کاهش تنش در شبه جزیره کره فراهم کرده است.
طی سال‌های اخیر تنش‌ها در شبه جزیره کره به دلیل رزمایش‌های نظامی آمریکا و متحدانش از جمله کره جنوبی از یک سو و آزمایش‌های موشکی کره شمالی از سوی دیگر، شدت یافته است. مقامات کره شمالی  قبل از این سفر هشدار داده بودند که در صورت برگزاری رزمایش آمریکا و کره جنوبی این اقدام را به منزله جنگ تلقی کرده و پاسخ مناسب خواهند داد. همچنین به آمریکا اعلام کرده بودند که تنها مذاکره  با شرایط برابر و بدون پیش شرط را می‌پذیرند. کره جنوبی اعلام کرده ممکن است تغییراتی را در برنامه خود راجع به رزمایش‌های سالانه با آمریکا لحاظ کند.