kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۷۴۹
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵

تحرکات کم‌سابقه آل سعود در لبنان از ترس پیروزی حزب‌الله در انتخابات

یک هیئت سعودی دیگر راهی لبنان می‌شود تا به تحرکات خود برای تضعیف نقش حزب‌الله در انتخابات آتی این کشور ادامه دهد و بار دیگر ثابت کند به هیچ وجه نمی‌خواهد از دخالت در امور داخلی این کشور دست بردارد. چند روز پیش هیئتی از این کشور برای دیدار با رهبران سیاسی لبنان به بیروت سفر کرده بود که پس از بازگشت، هدف از این سفر را «مقابله با نفوذ حزب‌الله» اعلام کرد.


  سرویس خارجی-

روزنامه لبنانی «الاخبار» از سفر قریب‌الوقوع یک هیئت سعودی دیگر در سطح وزرا به لبنان خبر داد. این هیئت سعودی طی روزهای آینده به منظور تکمیل سفر هفته گذشته هیئت سعودی به ریاست «نزار العلولا» و نیز دیدار با شخصیت‌های دیگر لبنانی به بیروت سفر خواهد کرد. نکته جالب توجه در این سفر دعوت از مقامات مسیحی از جمله «بشاره راعی»، اسقف اعظم مسیحی‌های مارونی لبنان جهت سفر به عربستان است. به نظر می‌رسد که سعودی‌ها درصددند نفوذ خود را در طوایف و اقوام دیگر لبنانی به کار گیرند و آنها را تطمیع نمایند تا به کاندیداهای گروه 8 مارس و به ویژه حزب‌الله در انتخابات رای ندهند.
برخی از تحلیلگران پس از دعوت حریری نخست وزیر لبنان به عربستان  از تغییر استراتژی عربستان از سیاست تهاجمی به چرخش نرم خبر داده و گفتند ریاض می‌خواهد چرخش نرم را امتحان کند تا شاید بتواند از این طریق به اهداف خود در لبنان برسد چرا که سیاست تهاجمی که نمونه آن را در ماجرای گروگانگیری و استعفای حریری مشاهده کردیم جز آبروریزی نتیجه‌ای برای سعودی‌ها نداشت!
به گفته این کارشناسان اساس دعوت حریری به عربستان آن هم پس از آن همه جنجال و هیاهو  این بود که سعودی‌ها می‌خواستند مطمئن شوند حریری و هم‌پیمانانش در گروه غربگرای 14 مارس از دستورات ریاض پیروی می‌کنند و به نامزدهای حزب‌الله رای نمی‌دهند.
به نظر می‌رسد سعودی‌ها در این هدف تا حدودی موفق شده‌اند چرا که حریری در اظهاراتی اعلام کرده هیچ کس به روابط او و سعودی‌ها نمی‌تواند تردیدی داشته باشد و آنها همچنان دوست و برادر هم هستند!
نخست‌وزیر لبنان به محض رسیدن به بیروت به دیدار «فؤاد سینیوره» رئیس‌جمهور سابق این کشور رفت و  درباره مسیر انتخاباتی حزب «المستقبل» و موضع ریاض در این خصوص گفت‌و‌گوهایی انجام
داد.
برخی مسئولان وابسته به جریان المستقبل می‌گویند عربستان از سعد حریری خواسته با جریان ملی آزاد به ویژه در حوزه‌های اول بیروت، زحله، صیدا و جزین ائتلاف نکند. گفته می‌شود حریری شنبه هفته آینده اسامی نامزدهای جریان المستقبل و نیز برنامه انتخاباتی این جریان را اعلام خواهد کرد.
عربستان این بار با حمایت آمریکا و امارات تلاش می‌کند این پیام را به داخل و خارج برساند که لبنان رها نشده است. این بدان معنا است که روند انتخابات لبنان هرگز ساده نخواهد بود و برخی طرف‌های لبنانی و منطقه‌ای به آن چشم دوخته‌اند.