kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۷۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۱

اهانت وزیر خارجه فرانسه به مردم ایران قبل از سفر به تهران

وزیر خارجه فرانسه دیروز پیش از ورود به ایران، در اظهارنظری گستاخانه، کشورمان را به اعمال تحریم‌های جدید تهدید کرد.

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه، دیروز(یکشنبه) پیش از سفر به تهران در اظهارنظری گستاخانه گفت: ایران باید به نگرانی‌ها درباره برنامه موشکی خود توجه نشان دهد یا اینکه با تحریم‌های احتمالی مواجه خواهد شد.
لودریان در مصاحبه با روزنامه «ژورنال دو دیمانش» گفت: برنامه موشک‌های بالستیک ایران که چند هزار کیلومتر برد دارند، با قطعنامه‌های شورای امنیت سازگار نیستند و فراتر از نیاز ایران برای دفاع از مرزهایش  هستند. او در ادامه این ادعاها گفت: در صورتی که این مشکل مستقیماً حل نشود، این کشور با خطر تحریم‌های جدید مواجه خواهد شد.
به گزارش تسنیم، فرانسه در ماه‌های بعد از روی کار آمدن«دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا رهبری فشارهای اروپا علیه برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را به عهده داشته است. پاریس، اولین کشور اروپایی بود که بحث «توافق مکمل برجام» برای محدود کردن برنامه موشکی ایران را به میان آورد.
«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه پیش از این و در دوم بهمن 96 در حاشیه نشست وزرای خارجه اروپایی در بروکسل ایران را به دلیل موشک‌های بالستیک به نقض قطعنامه شورای امنیت متهم کرد و گفت: «ما همچنان این فرصت را داریم که بر اهمیت پایبندی ایران به قطعنامه 2231 تاکید داشته باشیم؛ قطعنامه‌ای که قابلیت دستیابی به موشک بالستیک را محدود می‌کند و ایران به آن احترام نمی‌گذارد».
 وی همچنین در اظهارنظری گستاخانه گفت که درباره تلاش‌های ایران برای ایجاد بی‌ثباتی در لبنان، یمن،سوریه و منطقه نگرانی وجود دارد. سفر لودریان به تهران در حالی انجام می‌شود که او و مقامات کشورش در طی این مدت‌ به کرات رویکردی منفی در قبال ایران پیشه گرفته‌اند و در اظهارنظراتی مداخله‌جویانه درباره برنامه دفاع موشکی ایران سخن گفته‌اند و مدعی نگرانی از این وضعیت شده‌اند. این در حالی است که وزیر خارجه فرانسه به جای طرح نگرانی‌ها باید نقطه نظرات ایران را درباره اینکه برنامه دفاع موشکی ایران به هیچ وجه قابل مذاکره نیست را به پاریس منتقل کند و مسئولیت کشورش را در قبال جنایاتی که اکنون در یمن و سوریه با استفاده از تسلیحات فرانسوی رخ می‌دهد بپذیرد.
علاوه‌بر این وزیر خارجه فرانسه به جای طرح نگرانی‌های پاریس درباره برنامه دفاع موشکی ایران بهتر است به نگرانی‌های تهران و حمایت‌های فرانسه از گروهک تروریستی منافقین پاسخ دهد.
بیانیه بی‌ادبانه پاریس
دیروز(یکشنبه) وزارت خارجه فرانسه در آستانه سفر وزیر خارجه این کشور به ایران اقدام به انتشار بیانیه‌ای شدید‌اللحن کرد. در بخشی از این بیانیه گستاخانه آمده است: «فرانسه بارها اعلام کرده است که برنامه موشکی ایران عاملی برای نگرانی‌های فراوان فرانسه و شرکایش است. این اقدام در راستای قطعنامه 2231 شورای امنیت نیست و عاملی برای بی‌ثباتی در منطقه محسوب می‌شود. ما همچنین مراتب نگرانی خود را در زمینه انتقال موشک به دیگران و کمک به گروه‌هایی در منطقه اعلام کرده‌ایم. به همین دلیل ما امیدواریم که بتوانیم در مسیری درست با ایران مذاکره کنیم.»
در بخش دیگری از این بیانیه بی‌ادبانه آمده است: «نقشی که ایران در منطقه ‌ایفا می‌کند، پیامدهای بی‌ثبات‌کننده‌ای برای این ناحیه دارد. ما امیدواریم که ایران نقش مثبتی برای حل بحران در خاورمیانه داشته باشد و به حاکمیت کشورها احترام بگذارد. به همین دلیل در کنار دیگر موارد مانند یمن، لبنان و عراق، بحران سوریه و اقدامات بشردوستانه مورد توجه قرار خواهد گرفت.»
نگرانی‌های متوهمانه
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت
امور خارجه در واکنش به اظهارات تهدیدآمیز وزیر خارجه فرانسه در آستانه سفر به ایران گفت: در بحث موشکی و دفاعی، سیاست‌های ملی خود را ادامه خواهیم داد و در این خصوص به عنوان یک کشور مستقل که خواهان صلح و ثبات و امنیت است و تجربه یک جنگ طولانی را از سر گذرانده، از کسی برای چگونگی این سیاست‌ها اجازه نخواهیم گرفت و به هیچ کشور دیگری هم اجازه نخواهیم داد که در این گونه مسائل و سیاست‌های ایران دخالت کند و بخواهد در اینگونه موارد سخنی و گفتاری را با جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.
قاسمی افزود: ما قطعا با صراحت تمام به طرف فرانسوی خواهیم گفت که نگرانی‌های آنها درباره سیاست منطقه‌ای ایران توهم و ‌اشتباه است و آنها نگرانی خودشان را درخصوص منطقه باید در زیاده‌خواهی‌ها و سیاست‌های تجاوزگرانه در برخی پایتخت‌های دیگر کشورهای منطقه و فرامنطقه جست‌وجو کنند.
گفت و گوی تلفنی روحانی و ماکرون
روحانی عصر یکشنبه در تماس تلفنی «امانوئل مکرون» رییس جمهور فرانسه با وی، موضوع گفت وگو و همکاری ایران و اروپا راجع به مسایل منطقه ای را بسیار خوب خواند اما تأکید کرد که این همکاری هیچ ارتباطی به برجام ندارد و نکته مهم در شرایط کنونی این است که اتحادیه اروپا در جهت پایبندی کامل آمریکا به برجام حرکت کند. روحانی با بیان اینکه به عنوان دو کشور دوست، آمادگی داریم که راجع به موضوعات مورد علاقه با هم رایزنی و همکاری داشته باشیم، گفت: مبارزه با تروریسم و کمک به مردمی که در سراسر جهان و بویژه در منطقه ما با حملات و مشکلات مواجه اند، از جمله موضوعاتی هستند که ایران آماده است با همه کشورهای دوست در ارتباط با این موضوعات، همفکری و همکاری کند.
رئیس جمهور فرانسه نیز در این گفت و گوی تلفنی با بیان اینکه ایران و فرانسه با توجه به وضعیت موجود در منطقه مسئولیت سنگینی برعهده دارند، همکاری دو کشور را در حوزه مسایل منطقه ای به‌ویژه در ارتباط با سوریه و لبنان ضروری خواند.
وی افزود: همیشه تأکید کرده‌ام که ما خواهان مذاکره جدید درباره برجام نیستیم اما مایلیم راجع به موضوعات دیگر گفت‌و‌گو کنیم.