kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۷۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۷
با اجازه رهبر انقلاب

100 میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای تامین و تولید 2 واکسن جدید اختصاص یافت

رئیس‌انستیتو پاستور ایران گفت: با اجازه رهبر انقلاب، 100 میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای تامین و تولید دو واکسن «پنوموکوک» و «روتاویروس» اختصاص یافت.

علیرضا بیگلری با ‌اشاره به ضرورت اضافه شدن دو واکسن «پنوموکوک» و «روتاویروس» به برنامه ایمن‌سازی کشور، به پایگاه خبری وزارت بهداشت گفت: پس از انجام مطالعات مربوط به این دو واکسن، رایزنی‌هایی با سیاستگذاران کشور و مجلس شورای اسلامی انجام شد و با اجازه رهبر انقلاب، 100 میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی برای تامین و تولید این دو واکسن اختصاص یافت. بیگلری افزود: هدف اصلی از اضافه شدن این دو واکسن به برنامه ایمن‌سازی کشور این است که انستیتو پاستور بتواند در قالب قراردادهای منعقد شده با سازندگان این واکسن‌ها در دنیا، تکنولوژی تولید آنها را به کشور وارد کند.
وی با بیان اینکه شرط اصلی موافقت با اختصاص بودجه از محل صندوق ذخیره ارزی برای تامین این دو واکسن، انتقال تکنولوژی و تولید داخلی این دو واکسن است، درخصوص برنامه‌های این موسسه برای تولید داخلی این دو واکسن، اظهارداشت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده باید بتوانیم در بازه زمانی 3 تا 5 ساله، این دو واکسن را در کشور تولید کنیم تا علاوه‌بر پوشش جمعیت هدف در کشور، به صادرات این محصولات نیز بپردازیم.
کاربرد 2 واکسن جدید در برنامه ایمن سازی کشور
رئیس‌مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز با ‌اشاره به اضافه شدن واکسن‌های«پنوموکوک» و «روتا ویروس» به برنامه ایمن‌سازی کشوری، در مورد این دو واکسن جدید گفت: مطالعات انجام شده نشان داد که 48 درصد از موارد اسهال‌های ویروسی در نوزادان کشور به علت اسهالی است که عامل آن «روتا ویروس» است و استفاده از این دو واکسن به صرفه است و موجب کاهش بستری و مرگ و میر نوزادان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور خواهد شد.
گویا با ‌اشاره به عوارض بیماری‌های «پنوموکوکی» و «روتاویروس»، نقش این دو واکسن در حفظ سلامتی نوزادان و مردم ایران را بسیار مهم و اساسی عنوان کرد و گفت: واکسن «روتاویروس» که برای اسهال کودکان است برای بزرگسالان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد اما واکسن «پنوموکوک» در برخی از بزرگسالانی که دارای بیماری‌های خاصی هستند، استفاده می‌شود.