kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۳۳۹
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴

سعد حریری در عربستان چه می‌کند؟

نخست‌وزیر لبنان در سفری شتابزده در حالی که هنوز دو روز از دعوت رسمی او از سوی سعودی‌ها نگذشته بود وارد ریاض شده است. حریری چندی پیش از سوی مقامات سعودی به گروگان گرفته شده بود!

 
سرویس خارجی-

منابع خبری در لبنان می‌گویند سعد حریری، نخست‌وزیر این کشور پس از بحران چهار ماه اخیر که به دلیل استعفای مشکوکش در عربستان ایجاد شده و به تیرگی روابط دوکشور منجر گردید، روز گذشته پس از دعوت ریاض، بلافاصله به این کشور سفر کرد.
وی به هنگام ورود به ریاض مورد استقبال «نزارالعلولا»، مشاور دفتر سلطنتی و «ولید البخاری» دیگر مقام سعودی و «فوزی کباره» سفیر لبنان در عربستان قرار گرفت. حریری قرار است در این سفر با ملک سلمان، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور هم دیدار کند.
سفر «حریری» آن هم بلافاصله پس از دعوت هیئت سعودی به عربستان و اتفاقاتی که در آخرین سفرش به ریاض رخ داده بود، سؤالات و ابهاماتی را در اذهان تحلیلگران ایجاد کرده که مهم‌ترین آنها علت سفر فوری ایشان و اهداف واقعی این سفر است. تحلیلگران از خود می‌پرسند واقعا حریری در ریاض چه می‌کند؟ و چرا پس از آن همه جنجالی که استعفای مشکوکش در ریاض به وجود آورد اکنون به این راحتی وارد عربستان شده است؟ چرا او به رغم بی‌توجهی‌ها و حتی اقدامات اهانت آمیز و بی‌سابقه صورت گرفته در ریاض و در شرایطی که همه از تلویزیون شاهد بودند که وی اظهارات دیکته شده را با دستپاچگی و از روی فشار بیان می‌کند حاضر شده دوباره وارد این کشور شود و با مقامات آل‌سعود گفت‌و‌گو کند؟
حریری در چهارم نوامبر(آبان) گذشته به شکلی غیرمنتظره از ریاض استعفای خود را اعلام و حزب‌الله و ایران را به کنترل و نفوذ در لبنان متهم کرد. او برای دو هفته در شرایطی مبهم در ریاض باقی ماند. سپس به پاریس رفته و از آنجا با میانجی‌گری فرانسه به بیروت بازگشت. مسئولان لبنانی استعفای حریری را تحت فشار دانسته و میشل عون، رئیس‌جمهور این کشور در این رابطه گفته بود: «حریری برخلاف خواست خود در عربستان بازداشت شده بود.» حریری به محض بازگشت به بیروت از استعفای خود صرف نظر کرد اما درباره شرایط استعفایش در ریاض چیزی نگفت. از زمان ماجرای استعفای حریری در ریاض نفوذ عربستان بر این کشور به شدت کاسته شده و کارشناسان سیاسی از وجود تنشی در روابط میان حریری و مسئولان ریاض سخن می‌گویند.
برخی روزنامه‌های داخلی لبنان علت سفر هیئت عربستانی به بیروت را تلاشی در راستای بهبود روابط دو کشور دانستند به ویژه اینکه حدود سه ماه دیگر انتخابات پارلمانی در لبنان برگزار می‌شود که ریاض یکی از طرف‌های با نفوذ در آن است و سفر حریری به عربستان نیز در راستای همین اهداف صورت می‌گیرد.
این رسانه‌ها در گزارش‌های خود چهار هدف را در سفر نخست‌وزیر لبنان به عربستان و دیدار با مقامات این کشور مطرح کرده‌اند، گزینه‌های سیاسی حریری برای انتخابات، موضوعات مالی و تجاری حریری با سرمایه‌داران عربستانی، نزدیکی روابط دو کشور و تاثیری که این نزدیکی روابط بر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی می‌گذارد. فرزند کوچک حریری نیز هنوز در عربستان حضور دارد!
در برخی از محافل سیاسی لبنان نیز این مسئله مطرح است که عربستان در انتخابات پارلمانی آتی لبنان در مه آتی(اردیبهشت) از هم‌پیمانان خود حمایت خواهد کرد، برخی نیز می‌گویند، العلولا (مشاور پادشاه عربستان که چند روز پیش به لبنان رفته بود) دوباره گروه‌های ۱۴ مارس همسو با عربستان جهت مقابله با نفوذ حزب‌الله را گرد هم خواهد آورد. اما منابعی در گروه‌های ۱۴ مارس بدون‌اشاره به ملاحظات انتخاباتی احزاب ۱۴ مارس گفته‌اند: «تمامی مطالبی که درباره فشار عربستان برای گردهم آوردن مجدد این گروه‌ها در انتخابات و ورود به آن در قالب لیستی مشترک مطرح شده، غیرمنطقی هستند زیرا هر حزب ملاحظات انتخابی خود را دارد.»
برخی دیگر از منابع لبنانی معتقدند محبوبیت حزب‌الله در میان احزاب و طوایف مختلف لبنانی به حدی است که هرگونه توطئه خارجی برای دخالت در انتخابات و کمرنگ کردن نفوذ حزب‌الله را نقش بر آب خواهد کرد.
به هر تقدیر، آنچه قطعی است اینکه، عربستان به شدت نگران محبوبیت حزب‌الله لبنان و پیروزی جریان‌های نزدیک به این جنبش در انتخابات پارلمانی اردیبهشت ماه است و چاره‌ای ندیده جز اینکه، به هر شکلی شده، از فاصله گرفتن بیش از پیش حریری جلوگیری کند.