kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۱۵۱
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
وزارت دفاع روسیه هم هشدار داد

طرح تروریست‌ها برای انجام حملات شیمیایی گسترده در غوطه شرقی

همزمان با افزایش تحرکات مشکوک تروریست‌ها و حامیان آنها در «غوطه شرقی»، وزارت دفاع روسیه نیز نسبت به تکرار سناریوی شیمیایی توسط غرب در سوریه هشدار داد. پیش از این ناظران سیاسی در این باره هشدار داده بودند.

سرویس خارجی-

تحرکات روزهای اخیر تروریست‌ها و حامیان آنها در غوطه شرقی، توطئه خطرناک جدیدی را برملا می‌کند؛ ابتدا «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل کاملاً ناگهانی و در حالی که زمزمه‌های شکست تروریست‌ها در این شهر به گوش می‌رسد تهدید کرد که اگر دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کند، آمریکا به این کشور، حمله نظامی می‌کند! سپس، کلاه سفیدها که در ظاهر، کارهای انسان‌دوستانه می‌کنند، ولی در اصل، بازوی اجرایی دستگاه اطلاعاتی انگلیس (ام-آی-6) در سوریه هستند، میان ساکنان غوطه شرقی ماسک‌های ضد گاز توزیع کردند! پس از آن نیز خبر رسید دو کامیون حامل گاز کلر از مرزهای ترکیه وارد سوریه شده است! همه این‌ها نشان می‌داد، غوطه شرقی آبستن تحولات خطرناکی است.
این تحرکات باعث شد محافل سیاسی و خبری از تکرار سناریوی «خان شیخون» در غوطه شرقی حرف بزنند. در ماجرای خان شیخون نیز غربی‌ها سوریه را متهم به حمله شیمیایی به این شهر کردند اما در نهایت مشخص شد، کار کار تروریست‌ها و حامیان غربی آنهاست.
در میان سران کشورهای مقابل، «رجب طیب اردوغان» زودتر از دیگران، اتهام‌زنی را شروع کرده است. به گزارش فارس، اردوغان دیروز ضمن متهم کردن مقامات سوریه به استفاده از سلاح شیمیایی، گفته: «از اینکه دنیا از ظالمان حمایت می‌کند، شگفت‌زده شده است.»(!)
واکنش  به توطئه شیمیایی
حالا دولت روسیه به این توطئه خزنده و خطرناک علیه دولت سوریه، واکنش نشان داده است. به گزارش ایسنا، وزارت دفاع روسیه دیروز با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد، «افراد مسلح در غوطه شرقی دمشق نقشه حمله با مواد سمی را دارند و هدف آنها نیز متهم کردن ارتش سوریه به ارتکاب این عمل است.» در این بیانیه آمده است، گروه‌های مسلح حاضر در غوطه شرقی دمشق برای حمله شیمیایی به این شهر برنامه‌ریزی می‌کنند تا از این طریق دولت سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی، متهم کنند.
به گزارش فارس، وزارت دفاع روسیه همچنین از تشکیل فرماندهی مشترک پنج گروه تروریستی در منطقه غوطه شرقی خبر داده است.
گروه‌های تروریستی سال 2013 با انجام حملات شیمیایی علیه غیرنظامیان در این منطقه، دولت سوریه را به استفاده از این سلاح‌ها متهم کرده بودند و پس از آن، براثر فشار غرب و توافق آمریکا و روسیه، دولت سوریه با امحای تسلیحات شیمیایی خود موافقت کرده بود.
جنایت تازه آمریکا
جنگنده‌های آمریکایی اما با بمباران اردوگاه آوارگان سوری در شمال شرق سوریه، 29 غیرنظامی را کشتند. منابع خبری محل دقیق بمباران را دو روستا در حومه شرقی «دیرالزور» اعلام کرده‌اند.
این دومین حمله جنگنده‌های آمریکایی علیه غیرنظامیان طی یک هفته گذشته است. در این حمله نیز که اول اسفند رخ داده، 16 غیرنظامی از جمله 9 زن کشته شدند.
حمله خمپاره‌ای به دمشق
عناصر تروریستی مستقر در غوطه شرقی هم بی‌توجه به آتش‌بس 30 روزه، مناطق مختلف دمشق را با خمپاره هدف قرار دادند.
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از تلویزیون الاخباریه سوریه اعلام کرد که کشورهای منطقه و جریان‌های بین‌المللی از کسانی در سوریه حمایت می‌کنند و آنها را «مخالفان میانه‌رو» می‌نامند که کودکان را هدف قرار می‌دهند. این تلویزیون با انتشار تصاویری از یک مدرسه که هدف حمله خمپاره‌ای تروریست‌ها قرار گرفته بود، اعلام کرد که جامعه جهانی چشم خود را بر روی این جنایات تروریست‌ها بسته است.
یک دختر بچه زخمی در بیمارستان به خبرنگار این شبکه تلویزیونی گفت: «ما در منزل نشسته بودیم و غذا می‌خوردیم که ناگهان گلوله خمپاره به منزل ما اصابت کرد. من دیگر چیزی را احساس نکردم.»
سایر رویدادها
* ایسنا به نقل از شبکه المیادین گزارش داد، براثر درگیری شش روزه میان گروه‌های تروریستی در «ادلب» 400 نفر کشته و زخمی شده‌اند.
* رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تقبیح اقدام آمریکا در حمایت از کردها در سوریه، گفت: ما هرگز به متحدان خود خیانت نمی‌کنیم.
* تل‌آویو برای اینکه سرنگونی جنگنده اف-16 خود در 21 بهمن را کم اهمیت جلوه دهد، مدعی شد که این جنگنده به خاطر اهمال و کوتاهی خلبانان آن، سقوط کرده است. این جنگنده براثر شلیک موشک «سام-5» توسط ارتش سوریه، سقوط کرده بود.