kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۱۴۴
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶

حزب حاکم چین طرح مادام‌العمرکردن ریاست‌جمهوری را کلید زد

حزب حاکم چین طرح موقتی و آزمایشی را برای طولانی‌تر شدن دوران ریاست‌جمهوری «شی جین پینگ» آماده کرده که به اعتقاد کارشناسان، مقدمه‌ای است برای مادام‌العمر کردن دوران ریاست‌جمهوری وی.

طرح موقت حزب حاکم چین برای ریاست‌جمهوری «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور فعلی این کشور در صورت تصویب نهایی وی را تا سال 2023 میلادی یعنی دو دوره پی در پی دیگر در قدرت نگه خواهد داشت. این طرح با مخالفت‌هایی در شبکه‌های اجتماعی چین مواجه شده است. آنها معتقدند اجرای این طرح وضعیت چین را همانند کره شمالی خواهد کرد. واکنش‌های انتقادی شبکه‌های اجتماعی اما با پاسخ پکن روبرو شده و دولت چین دسترسی به برخی مقالات و مطالب منتشر شده در این خصوص را ممنوع اعلام کرده و جلوی بازنشر آنها را گرفته است. بر اساس قانون اساسی چین اصلاح شده چین، رئیس‌جمهور و معاونش نمی‌توانند بیشتر از 2 دوره در این سمت فعالیت کنند. کمیته مرکزی حزب کمونیست چین پیشنهاد داده تا این ماده از قانون اساسی حذف شود، پارلمان اما ماه آینده در این خصوص تصمیم خواهد گرفت.  حزب کمونیست چین روز دوم آبان ماه این بند جدید و جنجالی را وارد اساسنامه حزب کرد. در صورت عملی شدن این طرح «شی جین پینگ»، همتراز «مائو زدونگ» خواهد شد. مائو جمهوری خلق چین را در سال ۱۹۴۹ بنیان گذاشت. پیش از این هیچ رئیس‌جمهوری در چین به این صورت برای وارد کردن ایده‌هایش در قانون اساسی تلاش نکرده بود. طبق گزارش‌ها، «شی جین پینگ» حین سخنرانی سه ساعته خود در کنگره ملی اخیر حزب کمونیست چین به «سوسیالیسم چینی» ‌اشاره کرده بود.
رئیس‌جمهوری چین همچنین این را هم گفته بود که پکن باید «عرصه جهانی» را به دست بگیرد و این نوع سوسیالیسم می‌تواند انتخابی برای دیگر کشورها باشد. وی نهایتا تاکید کرد، هیچکس نباید انتظار داشته باشد که چین آنچه را که مغایر با منافع ملی‌اش باشد قبول کند. وی در عین حال فرمان داده طی زمانی مشخص چین در حوزه اقتصادی و نظامی باید حرف اول را در دنیا بزند.