kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۱۰۱
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸
اژه‌ای در نشست خبری اعلام کرد

دستگیری ۳ متهم مرتبط با پرونده «سیدامامی»

سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه تا این لحظه فرد خارجی در پرونده فعالیت‌های امنیتی در پوشش فعالیت‌های زیست محیطی بازداشت نشده است، گفت: اخیراً سه نفر در استان هرمزگان در رابطه با همین موضوع بازداشت شده‌اند.

به گزارش میزان، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصدو بیست و پنجمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با‌ اشاره به آخرین وضعیت پرونده آشوب‌های خیابان پاسداران تهران گفت: در بعدازظهر سی‌ام که این اتفاق افتاد، پرونده یکی از این افراد دستگیر شده که اتهام وی کاملاً واضح بود و اعتراف هم داشت، منجر به صدور کیفرخواست شد و به دادگاه ارجاع شده است که این پرونده در کمترین زمان ممکن به لحاظ قانونی رسیدگی و محاکمه او شروع خواهد شد.
تشکیل پرونده
برای مسئول سابق حراست بانک مرکزی
محسنی اژه‌ای در پاسخ به اینکه در حوزه اقتصادی و پولی و بانکی شایعاتی مبنی بر دستگیری برخی از مدیران یا مسئولین بانک مرکزی مطرح شده است، گفت: برای مسئول سابق حراست بانک مرکزی، پرونده‌ای تشکیل شده بود که ایشان با قرار وثیقه در حال حاضر آزادند و مسئله مالی بود. یک فرد دیگری نیز که ظاهراً مدیر نیست و کارمندی از یکی از معاونت‌های بانک مرکزی است، به اتهام مالی بازداشت شده بود و در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد شده است.
وی در پاسخ به اینکه شهردار تهران اعلام کرده است بخشی از تخلفات شهرداریِ سابق به قوه قضائیه ارسال شده است، گفت: معمولا پرونده‌هایی که به قوه قضائیه می‌آید، به بازپرس ارجاع می‌شود و او هم اقدامات خود را آغاز می‌کند. دراینگونه موارد بازپرس ابتدائا از مرجع گزارش‌کننده، مستندات و دلایل را طلب می‌کند واگر لازم باشد افرادی را هم احضار می‌کند ودر صورت اثبات، کیفرخواست صادر خواهد شد؛ لذا این پرونده در حال رسیدگی است.
اگر گفته شود فردی که خودکشی کرده اتهام جاسوسی داشته، ‌اشکالی ندارد
خبرنگاری پرسید؛ با توجه به اینکه برای کاووس سید امامی دادگاهی برگزار نشده است، اما صدا و سیما در مستند پخش شده خود وی را جاسوس معرفی کرده است، آیا این کار جرم است یا نه؟ اژه‌ای پاسخ داد: باید دید که در این مستند چه چیزی پخش شده است؛ چون قبلا توضیح داده‌ام که قانون در چه جا‌هایی ما را منع کرده و در چه جا‌هایی به ما اجازه داده است.درخصوص این پرونده، فردی که شناخته شده بود و استاد دانشگاه هم بود، خودکشی می‌کند؛ لذا باید ببینیم اگر بخواهند به این موضوع بپردازند، باید چگونه عمل کنند و راه‌حل چیست؟ اگر موضوعی در این سطح مطرح شد که همه رسانه‌ها به آن پرداختند، اگر رسانه ملی به آن نپردازد، حتما خود شما به آن انتقاد خواهید کرد و می‌گویید که چرا رسانه ملی به این موضوع نپرداخته است.
معاون اول دستگاه قضا اظهار داشت: من اعتقاد دارم که در این موارد اگر خبر بازداشت اعلام شود، خلاف قانون نیست. مثلا گفته شود که فلان فرد به اتهام مثلا امنیتی یا مالی بازداشت شده است؛ چون اگر نگوییم ممکن است به ضرر آن فرد هم تمام شود و در مورد او شایعاتی مطرح شود.در این خصوص دقیقا نمی‌دانم که رسانه ملی چه چیزی را پخش کرده؛ اما اگر گفته که این فرد خودکشی کرده است و اتهام جاسوسی داشته، ‌اشکالی ندارد.
وی درپاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه گفته شده است پروژه انتقال آب از طرف گروهی بود که ظاهراً مسئول آن سید امامی بوده و این پروژه اجرا شده؛ همچنین موضوع حمایت از یوز ایرانی نیز از همین تفکرات بوده که ظاهراً برای ردیابی سایت‌های موشکی کشورمان انجام شده؛ آیا می‌توانید در این باره جزئیاتی ارائه کنید و اینکه این پروژه‌ها که در کشور در حال انجام است، آیا بدون کارشناسی بوده و آیا فرد خارجی نیز در بین دستگیرشدگان وجود دارد؟، گفت: نه، تا این لحظه فرد خارجی در این پرونده بازداشت نشده است. البته افرادی متهم هستند؛ اما کسی از افراد خارجی در این پرونده بازداشت نشده است. چند ایرانی بازداشت هستند. از جمله سه نفر اخیراً در استان هرمزگان در رابطه با همین موضوع بازداشت شده‌اند.
نفوذی‌ها و جاسوس‌ها
از پوشش‌های مختلف استفاده می‌کنند
اژه‌ای تأکید کرد: عوامل نفوذی بدیهی است که باید پوشش مناسب داشته باشند و با یک پوشش مناسب کار‌های خود را انجام می‌دهند که این پوشش باید توجه مردم را جلب کند و از ناحیه حکومت هم پذیرفته شده باشد. نمی‌شود که مثلا فرض کنید کسی که می‌خواهد در بیابان‌ها اقدام مجرمانه‌ای انجام بدهد، پوشش فرهنگی را برای خود انتخاب کند؛ بلکه باید پوششی برگزیند که برای رفت و آمد و  بهره‌برداری در بیابان برای او مناسب باشد و یا اگر دوربینی را یک هفته بیشتر و یا کمتر با خود حمل می‌کند، باید با پوشش مناسب این کار را انجام دهد.
معاون اول قوه قضائیه افزود: تردید نداشته باشید برخی از این نفوذی‌ها و جاسوس‌ها از پوشش‌های مختلف استفاده می‌کنند و البته برخی از نفوذی‌ها تحت پوشش محیط زیست اقداماتی داشته‌اند.
وی ادامه داد: آیا این نفوذی‌ها هیچ کاری در ارتباط با محیط زیست انجام نداده‌اند؟ چرا حتما یکسری کار‌ها را انجام داده و گزارشات واقعی محیط زیست را به برخی مراکز داخلی و خارجی ممکن است منعکس کرده باشند؛ اما تحت آن پوشش آن هدف اصلی خود را دنبال می‌کردند.همچنین در این مورد باید ببینیم هر کدام از آنها چه میزان وابستگی به خارج دارند و چه میزان می‌دانند که در اینجا این کار خلاف صورت می‌گیرد و تمام این مسائل در این پرونده مطرح است؛ از جمله بحث نفوذ، بحث جاسوسی، بحث پوشش و جمع‌آوری اطلاعات.
مسدود شدن حساب 91 متهم ارزی
با 37 میلیارد موجودی
اژه‌ای در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده متهمان ارزی گفت: این پرونده هنوز به دادگاه نرفته است و حساب‌های حدود ۹۱ نفر مسدود شده؛ این در حالی است که ممکن است برخی افراد حساب‌های متعدد داشته باشند.
وی ادامه داد: ۳۷ میلیارد تومان موجودی این حساب‌ها مسدود شده است. بعضی از رسانه‌ها گردش مالی را با موجودی یکسان فرض کرده بودند؛ اما گردش مالی این ۹۱ نفر خیلی بیشتر از ۳۷ میلیارد تومان است. در این پرونده افرادی بازداشت شدند که تعدادی هنوز در بازداشت هستند و تعدادی با قرار آزاد شده‌اند.
حراست و حسابرس‌ها
در زمان اختلاس 200 میلیاردی کجا بودند؟
معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده اختلاس در وزارت نفت به کجا رسید، گفت: این فرد پیش از اعلام به دستگاه قضایی از کشور خارج شد که باید در این زمینه از چند دستگاه سؤال جدی پرسیده شود مبنی بر اینکه حراست و حسابرس‌ها در آن زمان کجا بودند. می‌گویند که این اختلاس در طول چندین سال اتفاق افتاده است. چطور وزارت نفت و قسمت مربوطه از موضوع اطلاع پیدا نکردند؟ این وضعیت از یک رقم کوچک‌تر شروع شده و در سال‌های اخیر رقم‌ها درشت‌تر شده است.
اژه‌ای ادامه داد: در این مورد تاکنون ۱۲ نفر تحت تعقیب قرار گرفته‌اند که به آنها تفهیم اتهام شده است. سه نفر از مدیران در بازداشت هستند و حدود ۷۰ میلیارد تومان از اموال فردی که متواری است و بستگان نزدیکش شناسایی شده است. این اموال شامل ۱۴ آپارتمان، ۲۵ قطعه زمین و ۹ دستگاه اتومبیل و موتور‌های لوکس است. البته رقم دقیق آن بعد از کارشناسی مشخص می‌شود. در این پرونده از سیستم اطلاعاتی کمک گرفته شد. وزارت نفت و بازپرس پای کار هستند و نشانه‌هایی از اموال این فرد در خارج وجود دارد که امیدواریم با اقدامات حقوقی که صورت می‌گیرد، متهم را به ایران بازگردانند.
وی در پاسخ به اینکه می‌گویند این متهم متواری دوتابعیتی بوده است، گفت: من هم این موضوع را شنیده‌ام؛ اما هنوز فرصت نکرده‌ام که تحقیق کنم و ببینم اسناد و مدارک آن درست است یا خیر. اینکه مطرح شود که دوتابعیتی نداریم، صحیح نیست؛ چرا که بعضی از افراد، دوتابعیتی هستند. در مورد تابعیتی‌ها دو بحث مطرح است: یک بحث اینکه بر اساس نص قانون این افراد نمی‌توانند کارمند رسمی دولت باشند و اجازه ندارند در هیچ بخشی کارمند دولت باشند. در بحث دیگر عده‌ای مدعی هستند که از یک خلأ قانونی استفاده شده و فرد دوتابعیتی را به عنوان مشاور به کار می‌گیرند که این کار خلاف فلسفه قانون است.
دسترسی دری اصفهانی
به اسناد و اطلاعات طبقه‌بندی شده
اژه‌ای با بیان اینکه افراد دوتابعیتی که به عنوان مشاور به کار گرفته می‌شوند، ممکن است به اطلاعات طبقه‌بندی شده و محرمانه دسترسی پیدا کنند، گفت: باید در این زمینه دقت شود. به عنوان مثال عبدالرسول دری اصفهانی(عضو تیم مذاکرات هسته‌ای) قطعاً دوتابعیتی بود و زمانی هم که با بعضی از دستگاه‌های امنیتی کار می‌کرد، دوتابعیتی بودن خود را پنهان می‌کرد؛ اما بعد‌ها دوتابعیتی بودن این فرد مشخص شد و در سال‌های اخیر این فرد به عنوان مشاور به کار گرفته شد که به اسناد و اطلاعات کاملاً طبقه‌بندی شده، دسترسی داشته است.
صحبت‌های احمدی‌نژاد هم خلاف شرع است و هم خلاف قانون
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده احمدی‌نژاد بیان کرد: در این خصوص قبلا صحبت کرده‌ام. در این پرونده غیر از افزوده شدن اتهامات به آن، اقدامات عملی دیگری مثل احضار یا بازداشت صورت نگرفته است. انگیزه فردی که قبلا در کشور مسئولیت داشته و متاسفانه حرف‌هایی می‌زند که هم خلاف شرع است و هم خلاف قانون، معلوم نیست و در فرصت مناسب به این‌ها رسیدگی خواهد شد.