kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۰۵۶
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰

اعلام آتش‌بس 30 روزه در سراسر سوریه نبرد با تروریست‌ها ادامه می‌یابد

همزمان با رأی مثبت روسیه به قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس 30 روزه در سراسر سوریه، مسکو و دمشق اعلام کردند که حملات علیه تروریست‌های تکفیری ادامه می‌یابد.


قطعنامه برقراری آتش‌بس 30 روزه در سراسر خاک سوریه شنبه شب با رأی هر 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید.به گزارش ایسنا، هدف اعلامی از این آتش‌بس، برقراری امنیت جهت ارسال کمک‌های انساندوستانه به مناطق مختلف سوریه اعلام شده است.
البته آتش‌بس فوق، طبق مواد مندرج در قطعنامه‌، شامل قطع عملیات نظامی علیه داعش، القاعده و جبهه فتح‌الشام (جبهه النصره سابق) نمی‌شود.نماینده کویت در شورای امنیت که قطعنامه فوق توسط کشورش به همراه سوئد، پیشنهاد شده بود، از همه طرف‌های درگیر در سوریه خواست اجازه دهند کمک‌های انساندوستانه وارد مناطق مختلف این کشور شود. وی خواستار برداشته شدن محاصره «غوطه شرقی» نیز شد. کویت ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده دارد.«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل نیز با استقبال از قطعنامه 2401، از همه طرف‌های درگیر در سوریه خواست، براساس قوانین بین‌المللی و قوانین مربوط به حقوق بشر، حافظ جان غیرنظامیان و تأسیسات شهری باشند.به گزارش خبرگزای فارس، سخنگوی دولت ترکیه اعلام کرد که توافق‌آتش بس 30 روزه در سوریه، شامل عملیات نظامی ترکیه در عفرین سوریه نمی‌شود.
وزارت خارجه ترکیه هم با صدور بیانیه‌ای، اعلام کرد که از قطعنامه آتش‌بس استقبال می‌کند.  در این بیانیه آمده است: «آنکارا به مبارزات خود با گروه‌های تروریستی که وحدت سوریه را تهدید می‌کند، ادامه خواهد داد.»
واکنش مسکو و دمشق
«ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه ، در تماس تلفنی با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «امانوئل ماکرون» رییس جمهور فرانسه به آنها یاد آور شد که آتش‌بس و توقف اقدامات نظامی در سوریه، شامل توقف عملیات علیه گروه‌های تروریستی نمی‌شود.«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل  نیز پس از تصویب قطعنامه آتش‌بس، اعلام کرد: «بالاخره بر سر این تصمیم بشردوستانه، به توافق رسیدیم.»
وی افزود: این آتش‌بس نباید ابزاری برای خدمت به اهداف غیرقانونی باشد؛ مانند آن چیزی که آمریکا انجام می‌دهد... نماینده آمریکا به جای تلاش برای محقق شدن اهداف انسان‌دوستانه، به انتقاد از روسیه روی آورده است.»
نماینده روسیه در سازمان ملل همچنین گفت: «ایران و ترکیه به عنوان دو شریک روسیه در مذاکرات آستانه، تلاش زیادی برای حل بحران سوریه کرده‌اند. ایران و ترکیه همراه با روسیه در مناطق کاهش تنش فعال خواهند بود... این قطعنامه تنها به غوطه شرقی محدود نمی‌شود بلکه مناطق زیادی از جمله دمشق را شامل می‌شود.»وی تأکید کرد: ما از تهدیدات آمریکا علیه استقلال و حاکمیت سوریه بسیار نگران هستیم...ما خواستار ارسال کمک‌های انسانی به مناطق جنگ‌زده در سوریه هستیم و تأکید داریم که دستور کار این گروه‌ها (گروه‌های مسلح) باید کمک‌رسانی باشد، نه اینکه از مدارس و یا بیمارستان‌ها به صورت پوششی عمل و انبارهای تسلیحات خود را پر کنند.«بشار جعفری» نماینده سوریه هم در سازمان ملل گفت: «اگر گروه‌های تروریستی در طول یک ماه آتش‌بس غیرنظامیان را حتی با یک گلوله خمپاره هدف قرار دهند، دولت سوریه حق پاسخگویی به آنها را برخود محفوظ می‌داند... دولت سوریه به مبارزات خود علیه تروریسم در هر منطقه این کشور ادامه خواهد داد.»
نماینده سوریه در سازمان ملل تأکید کرد: «تصمیم جدید برای آتش‌بس باید در تمامی مناطق سوریه از جمله عفرین، مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و نیز جولان اشغالی اجرا شود.»جعفری گفت: انتظار می‌رود آمریکا، انگلیس و فرانسه از برگزاری نشست‌های مختلف و تعیین طرح‌های استراتژیکی که ما را به یاد دوران استعمار می‌اندازد و هدف از آنها تقسیم سوریه و تغییر ساختار حاکمیتی در آن است، دست بردارند.»وی در ادامه تأکید کرد: «دولت سوریه با همکاری روسیه مسیری ایمن را برای خروج غیرنظامیان از غوطه فراهم کرده و اماکنی را برای اسکان آنها در نظر گرفت و غذا و دارو مورد نیاز آنها را تأمین کرد. دولت از گروه‌های مسلح خواست سلاح‌های خود را زمین گذاشته و به طرح آشتی ملی ملحق شوند.»نماینده دائم سوریه در سازمان ملل با اشاره به اینکه دمشق از زمان امضای توافقنامه ایجاد مناطق کاهش تنش، خویشتنداری کرده گفت: «موارد نقض آتش‌بس از سوی گروه‌های تروریستی به شکلی خطرناک رو به افزایش است.»جعفری با اشاره به اینکه آمریکا مبلغ چهار میلیارد دلار وجه برای حمایت از تروریست‌های سوریه اختصاص داده است، از واشنگتن و برخی دولت‌های دیگر خواست حمایت مالی از گروه تروریستی در سوریه را متوقف کنند.وی از شورای امنیت هم خواست 29 قطعنامه دیگر مرتبط با سوریه را نیز اجرا کند.
واکنش ایران
در پی تصویب قطعنامه آتش‌بس در شورای امنیت، سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز دیروز گفت: «ما به قطعنامه آتش‌بس پایبند خواهیم بود، سوریه نیز پایبند است. (البته) بخش‌هایی از حومه دمشق که در اختیار تروریست‌ها قرار دارند، (مشمول) آتش‌بس نیستند و پاکسازی در آنها ادامه خواهد یافت.»