kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۰۵۰
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۹

آل‌سعود: بین‌المللی کردن مدیریت حرمین شریفین یعنی اعلام جنگ با ما

سفیر سعودی در اندونزی طرح جهانی «بین‌المللی کردن مدیریت حرمین شریفین» به خاطر سوء مدیریت سعودی‌ها را بر نتافته و گفته، این طرح یعنی اعلام جنگ علیه عربستان.

«اسامه بن محمد عبدالله الشعیبی» سفیر آل‌سعود در اندونزی در واکنش به درخواست‌های بین‌المللی برای مدیریت جهانی بر حرمین شریفین به خاطر تعلق آنها به همه مسلمانان جهان و سوء مدیریت مقامات سعودی این‌گونه موضع گرفت: «عربستان بحث درباره بین‌المللی کردن اداره حرمین شریفین را نمی‌پذیرد... این امر به منزله اعلام جنگ علیه عربستان و حاکمیت آن است.»
 عبدالله الترکی مشاور دفتر پادشاهی و عضو «هیئت علمای کبار» سعودی نیز پیش از این، طرح بین‌المللی کردن اداره حرمین شریفین را «صرفا تشویش افکار، خصومت و رفتار شیطنت آمیز» توصیف کرده بود.
سفیر سعودی در اندونزی بدون‌ اشاره به سوء مدیریت خاندان سعودی در مناسک حج که باعث جان باختن شمار زیادی از حجاج در طول سالیان گذشته شده است، مدعی شد: «این ایده‌ها چیز جدیدی نیست و هدف از آن اختلاف‌افکنی و ایجاد کشمکش در درون امت اسلامی است.»
در ماه‌های اخیر تعدادی از کشورها، فعالان و نهادهای مدنی در کشورهای مختلف از جمله در مالزی با توجه به این سوء مدیریت‌ها خواهان مدیریت بین‌المللی بر مناسک حج شده‌اند. کمپینی نیز به همین منظور در سطح جهان به راه افتاده که تاکید می‌کند مسئولان سعودی مراسم حج را سیاسی کرده و از طریق آن به دنبال تحقق اهداف سیاسی خود و سلطه بر سایر کشورهای مسلمان هستند و در تقسیم سهمیه‌های حج نیز عادلانه رفتار نمی‌کنند.
«هیئت بین‌المللی نظارت بر مدیریت عربستان بر حرمین شریفین» که مقر آن در مالزی است به همین منظور تشکیل شده است. این هیئت اخیرا در طوماری خطاب به دولت‌ها و موسسات اسلامی در سراسر جهان از آنها خواست تا با توجه به «اثبات کوتاهی و شکست عربستان در مدیریت حرمین شریفین»، در مدیریت این اماکن مقدس در عربستان مشارکت کنند. بنابر اعلام این هیئت بین‌المللی، عربستان رویکردها و خواسته‌های سیاسی و اقتصادی خود را با مسائل دینی در آمیخته و سیاست محروم کردن مسلمانان از انجام مناسک حج را دنبال می‌کند.