kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۰۱۱
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۵

چاره جنگ یمن توقف جنایت‌های عربستان است نه مذاکره با انگلیسی‌ها

سفیر فعلی ایران در لندن و رئیس‌ سابق تیم کارشناسی در مذاکرات هسته‌ای، از مذاکرات دوجانبه ایران و انگلیس درباره مسائل منطقه‌ای صحبت‌ کرد. پیشتر دولتمردان هرگونه مذاکره‌ در این زمینه‌ها را رد می‌کردند.
«حمید بعیدی‌نژاد» سفیر فعلی ایران در لندن و رئیس‌سابق تیم کارشناسی در مذاکرات هسته‌ای، در یادداشتی با‌اشاره به  تصمیمات مهم ایران و انگلیس برای خاتمه دادن به جنگ یمن نوشت: «البته وقتي به مباحث مربوط به تحولات منطقه‌ای مي‌رسد، تفاهم دو طرف كامل نيست و دو كشور اختلاف نظرات مهمي با يكديگر دارند. اما در عين حال با توجه به‌اشتراك نظر دو كشور مبني بر ضرورت پايان هر چه سريعتر جنگ يمن كه به يك جنگ تمام عيار غير انسانی انجاميده است، ايران و انگليس تصميمات مهمی درخصوص اقدام به پايان دادن به بحران اتخاذ كردند».
بعیدی‌نژاد در حالی از مذاکرات دوجانبه ایران و انگلیس پیرامون مسائل منطقه‌ای صحبت‌ می‌کند که پیشتر دولتمردان هرگونه مذاکره‌ در این زمینه‌ها را رد می‌کردند؛ چرا که این اقدام از جمله زیاده‌خواهی‌های آمریکا به حساب می‌آید که دونالد ترامپ در قالب توافق مکمل برجام، رویای دستیابی به آن را در سر می‌پروراند. به این ترتیب مذاکرات دوجانبه ایران و انگلیس پیرامون مسائل منطقه نه‌تنها نفی صحبت‌های گذشته دولتمردان و رد کردن خطوط قرمز نظام، بلکه اجرایی کردن خواسته‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز به شمار می‌رود.
لازم به ذکر است که انگلیس در روزهای گذشته به دنبال آن بود که همراه با آمریکا و فرانسه، ایران را به دلیل آنچه که خود «عدم توقف ارسال موشک‌های بالستیک»‌ به انصارالله و نقض محدودیت‌های پیشین شورای امنیت خوانده‌، محکوم کند. این اقدام خصمانه در صورت نبود مخالفت‌های روسیه تاکنون عملیاتی شده بود!
به گزارش رجا، طرح ادعاهای این‌چنینی از جانب بعیدی‌نژاد به نوعی تائید‌کننده اتهامات نادرست غربی‌ها و دیکتاتوری‌های عربی وابسته به آن است که با در «بوق و کرنا کردن» می‌خواهند ایران را کشوری بخوانند که یمن را اداره می‌کند. روشن‌تر آن‌که مشخص نیست وزارت خارجه در چه جایگاهی قرار دارد که می‌خواهد با انگلیس برای پایان دادن به جنگ یمن توافق کرده و برای این کشور تعیین تکلیف کند!