kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۹۶۹
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱

تل‌آویو؛ اردیبهشت انتقال پایتخت صورت می‌گیرد/ مقاومت: نمی‌گذاریم

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید، کشورش تصمیم دارد سفارت خود در قدس را در 14ماه مه(24 اردیبهشت ماه) همزمان با هفتادمین سالگرد تشکیل رژیم صهیونیستی (روز نکبت)افتتاح کند، اظهاراتی که با واکنش تند مقاومت فلسطین مواجه شده است.
سرویس خارجی -

رسانه‌های صهیونیستی و آمریکایی می‌گویند، وزارت خارجه آمریکا جمعه اعلام کرد ترامپ ۱۴ ماه مه (۲۴ اردیبهشت‌ماه) سفارت این کشور را به قدس منتقل خواهد کرد. ترامپ روز ۱۵ آذر امسال قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و اعلام کرد سفارت کشورش را از تل‌آویو به این شهر منتقل خواهد کرد. اقدامی که حتی نزدیک‌ترین متحدان این کشور نیز آن را تاکنون نپذیرفته و با توجه به تبعات خطرناک آن، آن را رد کرده‌اند. مقاومت فلسطین نیز از آن روز تاکنون در خیابان‌های فلسطین در حال نبرد با نظامیان صهیونیستی است و در این راه ده‌ها شهید و مجروح داده است. این تصمیم با مخالفت‌ها و محکومیت‌های گسترده جهانی مواجه شده و روز ۳۰ آذرماه سال جاری مجمع عمومی سازمان ملل نیز با ۱۲۸ رأی موافق و ۹ رأی مخالف قطعنامه‌ای را در محکومیت آن به تصویب رساند. این قطعنامه خشم آمریکا و رژیم صهیونیستی را برانگیخت.به گفته یک مسئول آمریکایی‌که نخواست نامش فاش شود سفارت آمریکا در شهر قدس در ماه مه افتتاح می‌شود و سفارت تا زمان آماده شدن ساختمان جدید، به ساختمان مربوط به فعالیت‌های کنسولی در محله «ارنونا» در بخش غربی قدس ‌اشغالی منتقل خواهد شد و «دیوید فریدمن»، سفیر آمریکا در سرزمین‌های ‌اشغالی نیز به همراه تعدادی از دیپلمات‌ها به کنسولگری منتقل خواهند شد.
واکنش رژیم صهیونیستی
بلافاصله پس از اعلام وزارت خارجه آمریکا، بنیامین نتانیاهو،‌ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از تصمیم ترامپ برای افتتاح سفارت آمریکا در قدس تشکر کرد. نتانیاهو در بیانیه‌ای تاکید کرد: «تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت کشورش از تل‌آویو به قدس در روز استقلالی(!) که پیش‌رو داریم ادامه اعلام تاریخی او در دسامبر(آذر) در زمینه به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل است... این تصمیم سالگرد استقلال اسرائیل را به جشنی بزرگ بدل می‌کند. آقای ترامپ من از صداقت و رهبری‌ شما متشکرم.»
واکنش فلسطین
«نبیل ابو ردینه»، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین در پی اعلام خبر انتقال سفارت آمریکا به قدس در ماه مه گفت: «هرگونه گام یک جانبه هیچ کمکی به تحقق صلح نمی‌کند و به هیچ طرفی مشروعیتی نمی‌بخشد...این گام‌ها با قانون بین‌الملل هم‌خوانی ندارد و تلاش‌ها در مسیر صلح در منطقه را با مشکل روبرو می‌کند و فضای منفی و زیان‌باری را به وجود می‌آورد». «صائب عریقات»، دبیرکل کمیته مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین هم اظهار داشت: «تصمیم انتقال سفارت آمریکا به قدس اقدامی در جهت تحریک عامدانه احساسات اعراب و مسلمانان است.»«عبداللطیف القانوع»، سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز این گونه موضع گرفت که «این اقدام آمریکا منطقه را در برابر‌اشغالگری اسرائیل منفجر خواهد کرد... اقدام آمریکا در انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو هرگز نمی‌تواند به‌اشغالگران هیچ‌گونه مشروعیتی بدهد و نمی‌تواند واقعیت و حقایق قدس و آثار آن را تغییر دهند ... انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، موجب بپاخاستن منطقه علیه رژیم صهیونیستی خواهد شد.» جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز اعلام کرد تصمیم ترامپ باطل و غیرقانونی است و باعث استمرار اقدامات اسرائیلی‌ها علیه فلسطینیان و مسلمانان می‌شود. در بیانیه ‌این جنبش آمده: «تعیین سالروز نکبت که از زشت‌ترین جنایات دوران به شمار می‌رود به عنوان زمان اجرای تصمیم باطل و غیر قانونی اسرائیل مبنی بر انتقال پایتخت آمریکا به قدس در واقع به مثابه پاداشی برای صهیونیست‌ها است که در حق فلسطینیان مرتکب جرم و جنایت می‌شوند.» سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) نیز اعلام کرد که مقاومت باید هرچه زودتر به این تصمیم جدید دولت آمریکا پاسخ عملی بدهد. همزمان با اعلام تاریخ افتتاح سفارت آمریکا در قدس شریف فلسطینی‌های ساکن غزه وکرانه باختری علیه این اقدام تظاهرات کرده و با نظامیان رژیم صهیونیستی درگیر شدند که به دلیل استفاده صهیونیست‌ها از گازهای ‌اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی، دست‌کم 32 نفر مجروح شدند. فلسطینی‌ها اعلام کردند با مبارزه و مقاومت خود نمی‌گذارند این تصمیم عملی شود.