kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۹۴۶
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۳

طرح حراج پس از فروش 300 هزار سکه متوقف شد

پس از فروش 300 هزار سکه طی ماه‌های اخیر در بانک کارگشایی، مدیرعامل این بانک از توقف این طرح خبر داد.

مسعود سلیمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اظهار کرد: پیش فروش سکه از بانک کارگشایی تا اطلاع ثانوی انجام نمی‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا علت توقف حراج سکه طرح پیش فروش سکه بوده است، گفت: براساس اعلام بانک مرکزی حراج سکه در بانک کارگشایی انجام می‌شد و هم‌اکنون بانک مرکزی به بانک اعلام کرده است که حراج سکه را متوقف کنید و ما هم اعلام کرده‌ایم.
بانک ملی هفته گذشته از حراج 300 هزار سکه در بانک کارگشایی تا آن زمان خبر داده بود.
گفتنی است، پس از اوج گرفتن اختلاف ارزش بازاری سکه (که بیش از یک میلیون و 400 هزار تومان بود) با ارزش واقعی آنکه در زمان آذر ماه به بیش از 200 هزار تومان رسید، بانک مرکزی تصمیم به حراج سکه از طریق بانک کارگشایی گرفت.
این عرضه‌ها تا حدودی حباب قیمت سکه را کاهش داد و از ازدحامی که در روزهای اولیه در سالن حراج به وجود‌ آمده بود، کاسته شد، ولی با افزایش قیمت دلار، اثرات مثبت این طرح، تحت‌الشعاع قرار گرفت و علیرغم کاهش حباب سکه، قیمت سکه باز هم روند صعودی خود را ادامه داد.
پس از اوج گرفتن قیمت دلار که از 4900 تومان هم عبور کرد، قیمت سکه به یک میلیون و 600 هزار تومان هم افزایش پیدا کرد ولی با تدابیر بانک مرکزی دربرخورد با برخی دلالان و صرافی‌ها که نهایتا مقداری در کاهش نرخ ارز موثر بود، قیمت سکه هم به حدود یک میلیون و 510 هزار تومان کاهش یافت.
به دنبال رشد شدید بهای ارز در هفته‌های گذشته، بانک مرکزی برای کنترل قیمت‌ها و ایجاد مشوق‌های سرمایه‌گذاری، سه طرح جدید را ارائه کرد که یکی از آنها پیش فروش سکه بود. پیش فروش سکه در دوره زمانی شش ماهه به قیمت یک میلیون و 400 هزار تومان و در سررسید یک‌ساله یک میلیون و 300 هزار تومان در شعب بانک ملی صورت می‌گیرد.
به نظر می‌رسد، با توجه به اینکه متقاضیان از طرح پیش فروش سکه استقبال نسبتا مناسبی داشته‌اند، بانک مرکزی حراج سکه از طریق بانک کارگشایی را متوقف کرده است.