kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۸۱۶
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۷
گزارش کیهان از آخرین تحولات غوطه شرقی

غرب با تمام ظرفیت برای نجات آخرین پایگاه‌ تروریست‌ها در سوریه وارد عمل شد

خیز ارتش سوریه و نیروهای مقاومت برای پاکسازی کامل خاک این کشور از تروریسم، غرب را به واکنش و دست و پا زدن‌های بیهوده واداشت.




طی روزهای گذشته که عرصه بر تروریست‌ها در منطقه «غوطه‌شرقی» واقع در شرق دمشق، سخت شده و ریشه تروریست‌ها در این منطقه حساس در حال کنده‌شدن است، آمریکا و کشورهای اروپایی به شکل کم‌سابقه‌ای بسیج شده‌اند، تا جلوی این اتفاق را بگیرند.منطقه «غوطه‌شرقی» برای آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها یادآور منطقه بدقلق «جرف الصخر» عراق است؛ یعنی همان منطقه‌ای که بسیج مردمی عراق به همراه ارتش این کشور، وقتی بر آن مسلط شد، عراقی‌ها نفس راحتی کشیدند و می‌دانستند راه برای پیروزی بر تروریسم، هموار شده است.البته، در سوریه عملیات آزادسازی «غوطه‌شرقی» مثل عراق، آغاز راه نیست، بلکه پایان راه است و تسلط ارتش و مقاومت بر این منطقه، هم تروریست‌ها را و هم غربی‌ها را ناامید خواهد کرد و شهر «ادلب» که هنوز در کنترل تروریست‌هاست، تبدیل به یک هدف آسان برای نیروهای دولتی خواهد شد.
تحولات میدانی
علی‌رغم تسلط ارتش بر بخش اعظم خاک سوریه، «غوطه شرقی» مثل استخوان در گلو، همچنان در اشغال تروریست‌ها بوده و این جانیان، از همین منطقه به طور مرتب مناطق مسکونی دمشق را گلوله‌باران می‌کرده‌اند. در این حملات، تاکنون ده‌ها غیرنظامی جان باخته و یا زخمی شده‌اند. خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، گزارش داد، تروریست‌ها طی دو ماه گذشته 1200 گلوله خمپاره به دمشق و حومه آن شلیک کرده‌اند علاوه بر آن، با شروع عملیات ارتش در غوطه شرقی، تروریست‌ها از غیرنظامیان این منطقه به عنوان سپرهای انسانی استفاده می‌کنند. آنها مانع رسیدن کمک‌های بشردوستانه و پزشکی به غیرنظامیان در غوطه‌شرقی می‌شوند.
براساس آخرین خبرها، تروریست‌ها تنها طی پنجشنبه گذشته 114 گلوله به محله‌های دمشق شلیک کردند.
اعلامیه ارتش
همزمان، ارتش سوریه برای یکسره کردن کار تروریست‌ها، از غیرنظامیان خواست غوطه شرقی را تخلیه کنند و خود را به مناطق امن برسانند. در اعلامیه‌هایی که جنگنده‌ها و هواپیماهای سوریه در منطقه غوطه شرقی فرو ریختند، آمده است که غوطه شرقی هم‌اکنون به طور کامل در محاصره است و تروریست‌ها راه فراری ندارند. در این اعلامیه‌ها مسیر گذرگاه‌های امن برای خروج غیرنظامیان از غوطه شرقی نیز مشخص شده است.
واکنش غرب
«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل، مدعی شد سوریه و روسیه مانع ارسال کمک‌های انساندوستانه به غوطه شرقی می‌شوند. وی این دو کشور را به کشتار غیرنظامیان متهم و آنها را تهدید به حمله نظامی کرد! هیلی بار دیگر، بهانه حمله شیمیایی توسط ارتش سوریه را مطرح کرد و گفت: اگر اسنادی در تایید این امر (حملات شیمیایی)‌به دست آوریم، (بشار) اسد می‌داند که ما به چنین اقدامی (حمله) دست خواهیم زد.دیگر کشورهای غربی نزدیک به آمریکا نیز  جار و جنجال‌های مشابهی را علیه دمشق راه انداختند.
پاسخ دمشق
«بشار جعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل، هم در واکنش به این هجمه کم‌سابقه غرب، خطاب به آنها اعلام کرد، کشورهایی که در اینجا (شورای امنیت) علیه دمشق موضع گرفته‌اند، کشورهای بی‌طرفی نیستند؛ آنها در اتفاقات تروریستی در سوریه، دست دارند.جعفری خطاب به فرستاده فرانسه در سازمان ملل گفت، او چرا تروریست‌هایی را که به بیمارستان‌ها، مدارس و مناطق پرجمعیت حملات خمپاره‌ای می‌کنند، «گروه‌های مقاومت» می‌خواند؟فرستاده ویژه سوریه به آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها نیز گفت، اگر تروریست‌ها از منطقه‌ای مثل «هاید پارک» لندن، با ده‌ها گلوله سنگین این شهر(لندن) را هدف قرار دهند، آیا در چنین شرایطی شاهد تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل برای انتقال کمک‌های انساندوستانه به هایدپارک خواهیم بود؟!
جعفری درباره جنجال شیمیایی نیز گفت: این تروریست‌ها بودند که در غوطه شرقی از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند، نه دولت دمشق. وزارت خارجه سوریه نیز اعلام کرد، دولت فرانسه از تروریسم در سوریه حمایت می‌کند و دستانش به خون مردم سوریه آلوده است و لذا، هیچ اهلیتی برای نظردهی درباره سوریه ندارد.«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه هم علیه این هجمه تازه غرب موضع گرفت و گفت: غربی‌ها به جای اینکه در فکر از سرگیری مذاکرات ژنو باشند، به فکر سرنگونی دولت سوریه هستند.کارشناسان با اشاره به حملات هماهنگ و کم‌سابقه حامیان تروریسم به دولت دمشق، معتقد هستند که در سوریه تحول بزرگی در شرف وقوع است و همین مسئله، غربی‌ها و آمریکا را به شدت نگران کرده است.
عفرین
منابع خبری نخستین درگیری‌های متقابل ارتش‌های ترکیه و سوریه را در عفرین گزارش کردند.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در پی حمله ترکیه با موشک‌گراد به کاروان حامل کمک‌های بشردوستانه به عفرین، ارتش سوریه نیز با توپخانه مواضع نیروهای ترکیه را گلوله‌باران کرد.براساس این گزارش، حمله موشکی ترکیه به کاروان مذکور، شماری کشته و زخمی در میان غیرنظامیان برجای گذاشت و کامیون‌های حامل کمک‌ها نیز در این حمله، به آتش کشیده شد.
اظهارات اردوغان
دیروز «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز اعلام کرد، از ابتدای عملیات «شاخه زیتون» تاکنون، 415 کیلومتر مربع از منطقه عفرین تحت کنترل ارتش ترکیه و همپیمانانش درآمده است. منظور اردوغان از همپیمانان، تروریست‌های «ارتش آزاد» و «جبهه النصره» است.=وی در ادامه، مدعی شد که تا دیروز 1873 تروریست (شبه‌نظامیان کرد) از پای درآمده‌اند و 1000 روستا از دست تروریست‌ها آزاد شده است.رئیس‌جمهور ترکیه در حالی از آزادشدن این مناطق حرف می‌زند که ارتش اعزامی وی به شمال سوریه، اشغالگر است.