kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۸۱۰
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳

مردم در بروکسل با شعار «آل سعود جنایتکار» از عادل‌الجبیر استقبال کردند!

گروهی از معترضان در مسیر خروج وزیر خارجه سعودی از پارلمان اروپا قرار گرفته، راه را بر او بستند و با سر دادن شعارهایی علیه جنایات این رژیم، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی را «جنایتکار جنگی» خواندند.



جنایت‌های آل‌سعود در یمن باعث شده مقامات این رژیم در سفرهای خود با اعتراضات گسترده مردمی مواجه شوند. اخیرا «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به دلیل ترس از همین اعتراضات سفر خود به انگلیس را به تعویق انداخته است. حالا خبر رسیده سفر وزیر خارجه سعودی به بروکسل نیز با اعتراضات مردمی مواجه شده است. به گزارش شبکه تلویزیونی«العالم»، فعالان فضای مجازی، تصاویری را منتشر کردند که در آن گروهی از معترضان در مسیر خروج الجبیر از پارلمان اروپا در بروکسل که در آن به ایراد سخنرانی پرداخته بود، قرار گرفته و راه را بر او می‌بندند. معترضان خواستار آزادی «یمن» شدند و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را جنایتکار جنگی خواندند. وزیر خارجه سعودی پس از مشاهده اعتراض‌ها مجبور شد، از در اصلی ساختمان پارلمان اروپا خارج نشود، اما گویا خبر نداشت شمار دیگری از معترضان مقابل در پشتی ساختمان پارلمان انتظار او را می‌کشند!
توهم بزرگ
از سوی دیگر روزنامه الشرق در گزارشی اعلام کرده عادل الجبیر سخت در تلاش است خود را به عنوان «ابزاری برای سنجش مبارزه با تروریسم» معرفی کند تا جامعه جهانی کشورهای حامی تروریسم را با واحد اندازه‌گیری «الجبیر» بسنجند! همان‌طور که «چارلز فرانسیس ریشتر» در سال 1935 با اختراع واحد اندازه‌گیری زلزله، نام خود را ماندگار کرد. با وجود اینکه وزیران خارجه کشورهای قدرتمند جهان تلاش کردند الجبیر را از این توهم باز دارند اما وی همچنان رویای توسعه واحد اندازه‌گیری خود برای تروریسم جهان را در سر دارد و بر این اساس قطر را به عنوان یک کشور حامی تروریسم معرفی کرده است.
طبق این گزارش، در همین ارتباط جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا بارها در دیدار با الجبیر تلاش کرده او را متقاعد کند که واحد اندازه‌گیری او برای تروریسم وارونه است و اینکه دست داشتن 15 سعودی در فهرست عوامل حملات 11 سپتامبر به رهبری القاعده کافی است که ثابت کند کشور حامی تروریسم عربستان است، نه قطر. کری از متقاعد کردن همتای سعودی خود ناامید شد زیرا واحد اندازه‌گیری او نیازمند تنظیم مجدد بود. به عبارت دیگر الجبیر نیز برای اینکه واحد اندازه‌گیری خود در سنجش تروریسم و کشورهای حامی آن را تعمیم دهد، باید آن را با معیارها و شاخص‌های سازمان ملل و کشورهای بزرگ مطابقت دهد که با استفاده از نیروها و توان اطلاعاتی و تکنولوژی جدید به دنبال شناسایی تروریسم و نابودی آن بوده‌اند. این در حالی است که وزیر خارجه سابق آمریکا باور دارد که عربستان حامی تروریسم است و در جریان تبلیغات انتخاباتی در سال 2004 موضوع تامین مالی تروریسم را به عربستان مرتبط دانست. الشرق تاکید کرد، علاوه‌ بر این اسنادی که از عربستان فاش شده بود، حاکی از این بود که کری در آن زمان اظهار داشت: «زمان بازجویی از عربستان در مورد نقش این کشور در تامین مالی القاعده و سایر گروه‌های تروریستی و نیز حمایت عقیدتی از آنان فرا رسیده است.» در شرایطی که الجبیر در تحمیل واحد اندازه‌گیری تروریسم به جهان پشت درهای بسته ماند و تلاش‌هایش به جایی نرسید، به منظور حفظ آبروی خود مدعی شد، تغییراتی در قطر حاصل شده است که امیدواریم ادامه یابد، حال آنکه می‌داند این کشورهای تحریم‌کننده قطر هستند که مواضع خود را تغییر دادند زیرا با بی‌توجهی آمریکا، اروپا و روسیه و تمام اعضای جامعه جهانی روبه‌رو شدند.