kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۷۸۸
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۱
روحانی در دیدار وزیر امور خارجه هلند:

مردم ایران به درستی معتقدند که قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره نیست

رئیس‌جمهور در دیدار وزیر امور خارجه هلند تأکید کرد که مردم ایران به راستی و درستی معتقدند که قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره نیست.





حسن روحانی روز چهارشنبه در دیدار خانم سیخرید کاخ، وزیر امور خارجه هلند، به ظرفیت‌های گسترده برای تقویت همکاری‌های ایران و هلند‌اشاره کرد و اظهار داشت: سطح مبادلات تجاری دو کشور هم‌اکنون حدود یک میلیارد یورو است که این رقم باید ارتقاء یابد.
وی همچنین با‌اشاره به جوسازی و فضاسازی‌های هدفمند برخی کشورها علیه برنامه موشکی ایران، به مرور دوران دفاع مقدس و موشکباران شهرهای  ایران از سوی رژیم صدام و سکوت مجامع بین‌المللی از یک‌سو و خودداری کشورها از فروش موشک برای پاسخ متقابل به تجاوزات دشمن بعثی از سوی دیگر پرداخت و تاکید کرد:  مردم ما با داشتن این تجربه تاریخی و امنیت ملی کشورشان، نسبت به طرح هر موضوعی در این ارتباط حساس بوده و به راستی و درستی معتقدند که قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره نیست.
روحانی گفت: ما در عین حال علاقه مندیم راجع به فروش گسترده تسلیحات مخرب به کشورهای منطقه که عمدتا از سوی کشورهای غربی انجام می‌گیرد، با دوستانمان گفت‌و‌گو کنیم؛ مخصوصا فروش هواپیماها و موشکهای مرگباری که از آنها برای کشتار و آواره کردن مردم و نابودی مناطق مسکونی و زیرساخت‌های یمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وزیر خارجه هلند نیز با‌اشاره به برنامه موشکی ایران گفت که نیاز برنامه تسلیحاتی ایران برای دفاع از خود را مشروع و آن را به رسمیت می‌شناسیم.
رئیس‌جمهور همچنین در دیدار آلفونسو داستیس، وزیر امور خارجه اسپانیا بر ضرورت توسعه روابط علمی، دانشگاهی و فناوری و گسترش همکاری‌ها در زمینه بیو و نانو تکنولوژی میان ایران و اسپانیا تاکید کرد.
برجام مذاکره مجدد ندارد
وی به برجام ‌اشاره و تصریح کرد: پس از امضا و اجرای توافق هیچ دلیلی برای چانه زنی مجدد و مذاکره وجود ندارد. روحانی امنیت منطقه‌ای، پایان دادن به کشتار مردم و درگیری‌ها در یمن و مبارزه با تروریسم را از مسائل مهمی دانست که می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های مثبت ایران با اتحادیه اروپا باشد و اظهار داشت: امروز مردم یمن به واسطه بمباران و شیوع بیماری‌های مختلف دچار گرفتاری‌ و مشکلات فراوان هستند و همه باید کمک کنیم تا این شرایط هرچه سریعتر پایان یافته و مرزهای این کشور برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه هموار شود. وزیر امور خارجه اسپانیا نیز در این دیدار ایران را کشوری قدرتمند و تاثیرگذار در منطقه عنوان و اظهار امیدواری کرد که گسترش همکاری‌ها و رایزنی‌های تهران – مادرید منجر به توسعه و تقویت ثبات، رفاه و امنیت برای مردم منطقه شود.
به گزارش فارس، آلفونسو داستیس، وزیر امور خارجه اسپانیا در محل وزارت امور خارجه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار طرفین همچنین بر گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های گردشگری، محیط زیست، انرژی، تکنولوژهای پیشرفته، حمل‌ونقل و همکاری بیشتر بین دانشگاه‌های دو کشور تاکید کردند.
داستیس همچنین با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و راهکارهای ارتقاء امنیت در منطقه گفت‌وگو کرد. در این دیدار شمخانی با اظهار نگرانی از تشدید اقدامات نظامی و کشتار مردم بیگناه یمن از سوی ارتش عربستان سعودی، ضمن انتقاد شدید از بی‌‌تحرکی و سکوت کشورهای اروپایی در قبال این جنایت‌ها، افزود: تصمیم به عدم فروش سلاح به امارات و عربستان به دلیل استفاده از آن در حمله به مردم بیگناه باید در سطح کل اروپا تعمیم یافته و این تصمیم در قطعنامه شورای امنیت نیز ذکر شود.
وی خاطرنشان کرد: جنگ‌افروزان و متجاوزان جنایتکار نمی‌توانند با پروپاگاندای رسانه‌ای و اجرای سیرک‌های نمایش قطعات آهنی مجعول ، واقعیت‌ها در مورد یمن  را تغییر داده و از مسئولیت کشتار 23 هزار کودک طی 3 سال محاصره و بمباران این کشور فرار کنند.
شمخانی همچنین در دیدار سیخرید کاخ، وزیر امور خارجه هلند گفت: شواهد گسترده حاکی از تلاش بی‌وقفه آمریکا برای احیای گروه‌های مسلح تروریستی در منطقه و شمال آفریقاست که نشان می‌دهد این کشور اهمیتی به امنیت جهانی نمی‌دهد.