kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۷۵۸
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
پس از وعده‌های نافرجام کاهش قیمت ارز

سیف: راجع به قیمت دلار چیزی نمی‌گویم!

رئیس‌ کل بانک مرکزی پس از ناکام ماندن وعده هایش در زمینه کاهش قیمت دلار گفت: من راجع به قیمت چیزی نمی‌گویم.




به گزارش خبرگزاری ایسنا، ولی‌ا... سیف در حاشیه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بانک مرکزی سال گذشته دستورالعمل‌هایی در همین رابطه ابلاغ کرد، اما متاسفانه توجهی به آن نشد. اما اکنون با اقدامات نیروی انتظامی از فعالیت صرافی‌های غیرمجاز و معامله‌گرانی که در فضای خاص عملیات خرید و فروش ارز انجام داده و با لفظ قیمت‌ها را جابجا می‌کردند، انجام شد.
وی افزود: وقتی فعالیت این عده متوقف شد، آرامش به قیمت ارز بازگشت.
رئیس‌ کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی شما از قیمت ارز چیست، بیان کرد: در سه چهار روز گذشته شاهد کاهش قیمت ارز بوده‌ایم و این نشان دهنده آن است که هیجاناتی که در قیمت ارز ایجاد شده بود، در حال تخلیه است. سیف ادامه داد: من راجع به قیمت چیزی نمی‌گویم زیرا نرخ ارز در هر زمان نشات گرفته از متغیرهای اصلی اقتصاد است که بانک مرکزی از آن نرخ مراقبت می‌کند. مهم این است که نرخ ارز در تعادل با سایر متغیرهای اصلی اقتصاد باشد.گفتنی است، وی در اواخر دی ماه وعده کاهش نرخ ارز در بهمن و اسفند را داده بود اما در پی آن نرخ دلار از 4500 تومان عبور کرد! و وقتی برای بارهای بعدی هم وعده بازگشت آرامش به بازار ارز را داد، نرخ ارز باز هم با رشد قابل ملاحظه‌ای رو به رو شد. در همین راستا، محمدرضا اسحاقی، کارشناس اقتصادی درباره راهکارهای دولت برای مهار بازار ارز اظهار کرد: گزینه اول پیشنهادی دولت یعنی گواهی سپرده چند ایراد اساسی وجود دارد از جمله اینکه بانک‌ها طبق مصوبه بانک مرکزی در شهریور ماه سال گذشته به سپرده‌ها نرخ 15 درصد پرداخت و بابت تسهیلات از مشتریان 18 درصد بهره دریافت می‌نمایند، که با ارائه گواهی سپرده 20درصدی بسیاری از سپرده‌ها خارج شده و به گواهی سپرده تبدیل می‌شود، این در حالی است که بانک‌ها تسهیلات خود را با نرخ 18 درصد اعطا می‌نمایند و این مسئله با توجه به وضعیت کمبود نقدینگی بانک‌ها سبب می‌شود تا در سال آینده بانک مرکزی مجدداً ضمن افزایش پایه پولی اقدام به چاپ اسکناس جهت پرداخت اصل و سود گواهی‌های سپرده نماید.
وی در مورد پیشنهاد دوم بانک مرکزی گفت: با سپرده ارزی هم وضعیت بدتر از این امر می‌شود زیرا بانک مرکزی متعهد شده است که چهار یا 4/5 درصد علاوه‌بر رشد ارز پرداخت نماید و به‌نظر می‌رسد که ارز حداقل 20 درصد رشد داشته باشد که دولت در این زمینه نیز بایستی به سرمایه‌گذاران سودی در حدود 25 درصد پرداخت نماید که پرداخت این میزان سرمایه نیز با توجه به وضعیت بانک‌ها و هم‌چنین سود تسهیلات دریافتی و وضعیت بازدهی پروژه‌ها تقریباً غیر‌ممکن به‌نظر می‌رسد و در صورت افزایش نقدینگی و پایه پولی و پرداخت سود و اصل سپرده ارزی به مردم، مجدداً با تضعیف نرخ ریال و انتظارات برای افزایش نرخ دلار، مجدداً سرمایه به بازار ارز وارد می‌شود.
این کارشناس مالی در مورد پیشنهاد سوم بانک مرکزی که مربوط به پیش‌فروش سکه است نیز بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌هایی که از کاهش ارزش ریال خبر می‌دهند، اقبال عمومی به‌سمت خرید طلا به‌شدت افزایش خواهد یافت و لذا باز هم فشار سنگینی به سیستم اقتصادی کشور وارد می‌شود.
اسحاقی اضافه کرد: پس در کل به این نتیجه می‌رسیم که وضعیت سال آینده بازار ارز در کشور ما از وضعیت فعلی بهتر نخواهد بود.