kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۷۰۳
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۳

شما باید توضیح بدهید که چرا هواپیماهای برجامی نیامد(خبر ویژه)

روزنامه‌های اجاره‌ای بزک‌کننده برجام، از کاسبی بر سر قربانیان حادثه سقوط هواپیمای مسافربری هم دریغ ندارند.

این نشریات روز دوشنبه سعی کردند از سقوط هواپیمای پرواز تهران-یاسوج، دستمایه‌ای برای دفاع از برجام بسازند.
روزنامه اجاره‌ای آفتاب‌یزد نوشت: «برای اینکه این روزها را نبینیم، تیتر زدیم به افتخار برجام»(!؟) این روزنامه می‌نویسد: خود کرده را تدبیر نیست... حکایت مخالفت به اصطلاح دلواپسان از خرید هواپیماهای «نو» برای ترمیم ناوگان هوایی پیر و فرسوده کشورمان جدید نیست. این جماعت در آن زمان جهد دولت در این راستا را مانور تجمل و سمبلیک و خرید هواپیما را در اولویت نمی‌دانستند. این در حالی بود که دولت روحانی تلاش داشت تا از مفر ایجاد شده از برجام قدری این ناوگان پوسیده و زهوار در رفته را ترمیم کند. اما حرف منطقی دولتی‌ها در این مورد در گوش دلواپسان نرفت که نرفت.
ای کاش آنانی که روزی روزگاری عکس یادگاری گرفتن با هواپیماهای خریداری شده را تمسخر می‌نمودند امروز می‌رفتند پای لاشه هواپیمای سقوط کرده و با آن منظره عکسی برای  عبرت خود و دوستانشان می‌گرفتند.»
روزنامه زنجیره‌ای بهار نیز، با تیتر «قربانیان سیاست» به استقبال ماجرا رفت و نوشت: هنگامی که در سال‌های اخیر و به دلیل تغییر در سیاست خارجی کشور در یک موضوع خاص و پذیرش راه‌حل مذاکره‌محور در موضوع هسته‌ای بخشی از تحریم‌ها رفع شد و امکان خرید هواپیما فراهم آمد، مدعیان امروز معتقد بودند که قراردادهای خرید هواپیما اقدام نادرستی است و باید به جای چنین قراردادهایی به تولید ملی هواپیما پرداخت!
روزنامه زنجیره‌ای آرمان نیز در صفحه اول خود نوشت: دلواپسانی که با قرارداد خرید هواپیما پس از برجام مخالفت کرده و می‌کنند، حاضرند امروز پاسخگو باشند؟!
این قبیل سفسطه نشریات زنجیره‌ای در فرار به جلو و گرفتن قیافه طلبکار در حالی است که آنها باید پاسخگو باشند که چرا در سال پس از برجام، قراردادهای خرید هواپیما که جزو تحریم‌های لغو شده در برجام بود، عملی نشد؟ آیا این جز به خباثت و بدعهدی شیطان بزرگ برمی‌گردد که بارها درباره آن هشدار داده شد اما همین طیف، قیافه منجی و مصلح و شریک و رفیق را برای آمریکا ترسیم کردند؟!
ثانیا برخلاف تحریف‌گری نشریات زنجیره‌ای، موضوع بحث بر سر خوبی یا بدی خرید هواپیما نبوده است، چنان که القا می‌کنند. مسئله این بود که چرا تعهدات طرفین ناهمزمان، نامتوازن، و نابرابر است و چرا در حالی که انبوهی امتیاز نقد می‌دهیم، وعده نسیه باید بگیریم و تعهدات طرف مقابل ضمانت اجرا نداشته باشد؛ که دیدیم نداشت.
ثالثا بزک‌کنندگان برجام، ابتدا وعده می‌دادند همه تحریم‌های اقتصادی و مالی و بانکی لغو می‌شود، 150 میلیارد دلار پول بلوکه شده و 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی به کشور می‌آید و مشکل رکود و بیکاری و مسکن و آلودگی هوا و آب خوردن یک جا حل می‌شود اما پس از آن که خرشان از پل گذشت، سعی کردند با آوردن نهایتا یکی دو  فروند هواپیمای نمایشی، تمام وعده‌ها را به فراموشی بسپارند؛ اما همان وعده ناچیز  آخر درباره خرید هواپیما هم عملی نشد. با این حال با وقاحت تمام - و البته به بلاهت تمام به سبک کبک که سر زیر برف می‌‌کند - می‌لافند که دیدید برجام چیز خوبی بود و هواپیماهای برجامی چه قدر عالی هستند و...؟!
و سرانجام اینکه، تا وقتی معلوم نشود علت سقوط هواپیما چه بوده است، اصلا نمی‌توان درباره ماجرا قضاوت کرد اما زنجیره‌ای‌ها اصلا قائل به دلیل و ربط نیستند.