kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۶۷۱
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۵
رئیس ‌قوه قضائیه:

جاسوسی در پوشش فعالیت‌های مدنی رایج شده است

رئیس ‌قوه قضائیه با ‌اشاره به اینکه بخشی از حملات به دستگاه قضایی ناشی از ایستادگی در برابر نفوذ خارجی است، گفت: مردم باید بدانند که خطر نفوذ بسیار بزرگ است.


به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی، با ابراز تاسف از حادثه دلخراش سقوط هواپیمای مسافری تهران - یاسوج و تسلیت به خانواده قربانیان این حادثه، بر لزوم اهتمام نسبت به ارتقای سطح امنیت پروازها و سلامت مسافران تاکید کرد و گفت: چنین حوادثی در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد اما باید ابعاد مختلف این قبیل حوادث بررسی شود که خدای ناکرده کوتاهی از جانب مسئولین ذی‌ربط رخ نداده باشد. امیدواریم مسئولین هر چه سریع‌تر این موضوع را بررسی کنند. بنده هم از دادستان محترم کل کشور خواسته‌ام که کمیته‌ای را برای بررسی ابعاد قضایی و حقوقی این حادثه تشکیل دهند و گزارش بررسی‌ها را ارائه کنند.
اعتراض به آرای قضایی
 باید از طریق قانونی صورت گیرد
آملی لاریجانی با‌ اشاره به هجمه‌های اخیر علیه دستگاه قضایی افزود: متاسفانه عده‌ای هر وقت حکمی به نفعشان نباشد، تمام دادگستری کشور، نظام و حتی رهبری را زیر سؤال می‌برند و در توهم دنیاطلبی و قدرت‌طلبی به جایی رسیده‌اند که به جای طی کردن طریق قانونی اعتراض به آرا و احکام، مسیر نادرست تبلیغات رسانه‌ای و شانتاژ را در پیش گرفته‌اند. این افراد از ابتدای برخی رسیدگی‌ها سنگ کج گذاشتند و امروز هم دائماً مشغول حمله به دستگاه قضایی هستند.
وی ادامه داد: من از مسئولان عالی قضایی و قضات محترم خصوصاً قضات درگیر در این پرونده‌ها می‌خواهم که محکم بایستند و مسیر قانونی خود را طی کنند. راه ما راه قانون و شرع است گرچه برخی برای ایجاد شرایط مطلوب خود دائماً جوسازی و القا می‌کنند که قوه قضائیه مورد رضایت مردم نیست و مدام این معنا را به همراه ضدانقلاب بیرونی در کشور ترویج می‌کنند.
رئیس‌قوه قضائیه تاکید کرد: اگر در برهه‌ای برخی آرا رسانه‌ای نشده علت آن وجود محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های قانونی بوده است اما مطمئناً این آرا پس از قطعی شدن منتشر می‌شود تا مردم قضاوت کنند که چه میزان دقت در رسیدگی‌ها و صدور رای به کار گرفته شده است؛ با این وجود اگر کسی به یک رای اعتراض دارد مانند همه جای دنیا طریق قانونی آن را باید پیش بگیرد و نمی‌توان از ابتدای تحقیقات درخصوص یک پرونده با فشار و جوسازی تلاش کرد که جلوی تحقیقات و رسیدگی صحیح گرفته شود.
خطر نفوذ بسیار بزرگ است
آملی لاریجانی با ‌اشاره به تلاش غرب خصوصاً آمریکا و اذناب منطقه‌ای آن برای نفوذ در کشور، بخشی از حملات به دستگاه قضایی را ناشی از ایستادگی قوه قضائیه در برابر نفوذ خارجی عنوان کرد و افزود: مردم باید بدانند که خطر نفوذ بسیار بزرگ است و قوه‌قضائیه نیز امروز به شدت نسبت به مسئله نفوذ حساسیت دارد.وی با ذکر برخی مثال‌ها در این زمینه گفت: در حوادث اخیر همه دیدند که برخی در قالب پوشش‌های خاص اقدام به جمع‌آوری اطلاعات می‌کردند. امروز جاسوسی در پوشش فعالیت‌های مدنی رایج شده است و علاوه ‌بر این در پوشش بازار کسب و کار نیز جمعیت‌هایی تشکیل می‌دهند که از آن طریق بی‌بند و باری را ترویج دهند. در پوشش حمایت از محیط زیست نیز اقدام به جمع‌آوری اطلاعات برای بیگانگان می‌شد که همه ملاحظه کردند قوه قضائیه سد راه آنهاست و به همین دلیل است که انواع تهمت‌ها و حملات به دستگاه قضایی وارد می‌شود.
رئیس‌ قوه قضائیه با تاکید بر ضرورت هوشیاری مردم و مسئولان، اظهار داشت: آیا دشمن، مردم ما را دوست دارد که چنین اقداماتی صورت می‌دهد؟ اگر دوست ملت ما هستند پس این همه تهدید و تحریم چیست؟ آقای ترامپ دوست ملت ماست که به این ملت می‌گوید «تروریست»؟ افرادی که تا کمتر از دویست سال پیش گاوچران بودند به ملتی با تمدن چند هزار ساله اینگونه اهانت می‌کنند و بعد ادعای دوستی با مردم ایران را دارند.
 انتقاد از قوه قضائیه با تخریب متفاوت است
آملی لاریجانی با ‌اشاره به ایستادگی دستگاه قضایی در مقابل نفوذ و توطئه دشمن، خطاب به افرادی که در داخل اقدام به تخریب دستگاه قضایی می‌کنند، گفت: ما نمی‌گوییم قوه قضائیه قابل انتقاد نیست یا هیچ انتقادی نمی‌توان به آن وارد دانست اما تخریب با انتقاد فرق دارد. قوه قضائیه یکی از ارکان نظام است و تخریب آن، تخریب رکن نظام به شمار می‌رود. امروز هر کس ارکان نظام را تخریب کند به اسلام و انقلاب خیانت کرده است. ما کاری به ‌اشخاص نداریم بلکه سخنمان این است که نباید نظام را تضعیف کرد.
بر اساس این گزارش، ادامه بحث و بررسی پیرامون لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق انسان و عبوردهندگان افراد غیرمجاز از مرز در دستور کار جلسه مسئولان عالی قضایی قرار داشت که موادی از آن به تصویب رئیس‌ قوه قضائیه رسید.