kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۶۶۱
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰

کره‌جنوبی در اندیشه تعلیق رزمایش‌های نظامی مشترک با آمریکا

در پی بهبود روابط پیونگ یانگ و سئول، وزیر اتحاد مجدد دو کره اعلام کرد، مذاکرات برای تعلیق مانورهای نظامی مشترک میان کره جنوبی و آمریکا که علیه کره‌شمالی هستند نیز در حال انجام است.

وزیر اتحاد مجدد دو کره روز سه‌شنبه  درباره مانورهای مشترک نظامی میان کره جنوبی با آمریکا گفت: «من از بابت انجام مذاکرات برای تعلیق این مانورها مطلع هستم.» وی از دادن اطلاعات بیشتر درباره زمان‌بندی این رزمایش‌ها خودداری کرد لیکن تا پیش از بهبود روابط دو کشورکه به دلیل اعزام ورزشکاران کره شمالی به کره جنوبی صورت گرفته است قرار بود سئول و واشنگتن طرح خود را برای برگزاری مانور مشترک تا پیش از آوریل( اسفند) اعلام ‌کنند.
آمریکا و کره جنوبی پیشتر توافق کرده بودند تا رزمایش‌های مشترک و منظم خود را تا زمانی که کره جنوبی میزبان بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ است، برگزار نکنند. این رزمایش‌های منظم با هدف مقابله با کره‌شمالی برگزار می‌شوند.
«سونگ یونگ مو»، وزیر دفاع کره‌ جنوبی اما در پاسخ به سوالی درباره زمان برگزاری مانورهای نظامی تعلیق شده گفته: «من و «جیمز ماتیس»، وزیر دفاع آمریکا پس از بازی‌های پارالمپیک زمستانی که ۱۸ مارس(فروردین) پایان می‌یابد بیانیه‌ای را در این زمینه اعلام خواهیم کرد.»
به گزارش ایسنا،‌ به نقل از رویترز، ارتش‌های کره جنوبی و آمریکا معمولا در مارس و آوریل دو مانور نظامی با نام‌های «راه حل کلیدی» و «فول ایگل» برگزار می‌کنند که در آنها ۱۷ هزار نیروی آمریکایی و بیش از ۳۰۰ هزار نیروی کره جنوبی حضور دارند.
از زمان تصمیم‌گیری برای تعلیق این رزمایش‌ها، کره جنوبی موافقت کرده تا نخستین مذاکرات رسمی با کره جنوبی را انجام دهد و همچنین در جریان این مذاکرات بوده که ورزشکارانش را برای حضور در بازی‌های المپیک زمستانی به کره جنوبی اعزام کرده است. آمریکا تلاش زیادی برای مانع تراشی بر سر بهبود رابطه دو کره انجام داده ولی به رغم این کارشکنی ها اراده مقامات دو کره بر نزدیکی روابط فی مابین قرار گرفته است.