kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۶۵۹
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹
فرستاده ویژه سابق سازمان ملل به میانمار:

آنگ‌سان سوچی جنایتکار جنگی است باید محاکمه شود

فرستاده ویژه سابق سازمان ملل در امور میانمارگفته آنگ سان سوچی رهبر حزب حاکم میانمار به جرم جنایت علیه مسلمانان روهینگیا باید محاکمه شود.

 طی یک سال گذشته هزاران مسلمان مظلوم میانماری کشته یا زخمی شده‌اند، صدها هزار نفر از خانه و کاشانه خود آواره کشورهای همسایه شده‌اند، زنان مسلمان مورد تجاوز قرار گرفته‌اند بچه‌ها جلوی چشم مادرانشان مورد تجاوز قرار گرفته سرشان از بدن جدا و سوزانده شده‌اند. همه این جنایت‌ها در مقابل چشم جهانیان رخ داده و هیچ اعتراض محکمی که بازدارنده این جنایت‌ها باشد نیز رخ نداده است. در نقطه مقابل آنگ سانگ سوچی برنده جایزه صلح نوبل! و حاکم میانمار نیز حامی این جنایت ها بوده  طوری که حتی داد غربی‌ها را نیز درآورده است.
فرستاده ویژه سابق سازمان ملل در همین ارتباط گفته: «آنگ سان سوچی» رهبر حزب حاکم میانمار را می‌توان به علت کوتاهی در ممانعت از خشونت در برابر روهینگیایی‌ها، به جرم جنایت علیه  مسلمانان محاکمه کرد.
براساس گزارش وبسایت خبری «آسیا»، پروفسور «یانگ لی» که پس از انتقاد از دولت سوچی ورود وی به میانمار ممنوع شد، در مصاحبه‌ای با «کانال 4 انگلیس» گفته: «رهبر میانمار باید پاسخگوی این نسل‌کشی باشد.سوچی هرگز الهه حقوق بشر نبوده بلکه او یک سیاستمدار است».
چندی پیش نیز  «یانگ‌ لی» در یک کنفرانس خبری گفته بود: «من سرخورده شدم از اینکه دیدم یک‌سری تاکتیک‌های دولت نظامی سابق میانمار هنوز مورد استفاده هستند چراکه در آن زمان‌ها هم مدافعان حقوق بشر، خبرنگاران و شهروندان از سوی ماموران تحت‌نظر و تجسس قرار می‌گرفتند و بازجویی می‌شدند. این روند همچنان ادامه دارد.»