kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۶۵۸
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹

اختلاف پادشاه عربستان با بن سلمان بر سر مسائل منطقه‌ای بالا گرفت

منابع دیپلماتیک و عربی خلیج فارس فاش کردند، پادشاه سعودی پرونده روابط با نظام‌های پادشاهی عربی را به دلیل ناکامی‌های بن سلمان، از اختیار وی خارج کرده است.

به نظر می‌رسد اقدامات افراط‌گرایانه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در ارتباط با کشورهای عربی باعث ایجاد اختلاف بین پادشاه و ولیعهد عربستان شده و ملک سلمان به دنبال آن است تا به نوعی بحران روابط با کشورهای عربی را خود مدیریت کند. به گزارش تسنیم این مطلب را روزنامه «الشرق» قطر به نقل از منابع دیپلماتیک عربی در خلیج فارس اعلام کرده است. طبق این گزارش، ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی اداره پرونده روابط عربستان با نظام‌های پادشاهی عربی به ویژه اردن، مغرب و عمان را از اختیار پسرش محمد بن سلمان ولیعهد سعودی خارج کرده است. دلیل این اقدام  نگرانی ناشی از وخامت روابط عربستان با کشورهای مزبور به دلیل سیاست‌های بن سلمان عنوان می‌شود.
بنابر اعلام منابع مذکور، اقدام ولیعهد سعودی در راه‌اندازی ارتش الکترونیکی با هزاران نیرو به منظور حمله به کشورهای عربی که به سیاست‌های عربستان پایبند نیستند و انتقاد از چهره‌های سرشناس این کشورها یکی از عوامل اصلی تنش روابط با آنان است، به علاوه اینکه بن سلمان از سلاح کمک‌های مالی به عنوان اهرم فشار بر این کشورها استفاده می‌کند.
در این میان پایگاه خبری «الوطن» نیز تاکید کرده، سیاست‌های عربستان در طول چند دهه گذشته مبتنی بر تشکیل هم‌پیمانی و ائتلاف راهبردی در سطح عالی با کشورهایی مانند مغرب و اردن و نیز کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بوده و عملا ملحق شدن اردن و مغرب به شورای همکاری خلیج فارس را مورد بررسی قرار داده است، اما در طول چند ماه اخیر روابط خوب با نظام‌های پادشاهی عربی به علاوه عراق و سوریه رو به تیرگی گذاشته و همزمان با آن روابط با تونس، الجزایر و سودان نیز سرد شده است.