kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۶۵۷
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۹

تحصن دانش‌آموزان مقابل کاخ‌سفید در اعتراض به نداشتن امنیت جانی

در حالی که دانش‌آموزان سراسر آمریکا برای اعتراض به فقدان کنترل سلاح در این کشور بسیج می‌شوند، تعدادی از نوجوانان دانش‌آموز با تحصن در برابر کاخ سفید اعتراض خود را نسبت به موضع دونالد ترامپ در قبال کنترل سلاح و نبود امنیت جانی در مدارس اعلام کردند.

چهارشنبه گذشته یک نوجوان مسلسل به دست در دبیرستانی در ایالت فلوریدای آمریکا همکلاسی‌های خود را به رگبار بست و 17 نفر را کشت و ده‌ها نفر را نیز زخمی کرد. این جنایت بار دیگر بحث‌های داغی را در جامعه آمریکا در مورد لزوم تغییر قوانین خرید و حمل‌ونقل اسلحه در آمریکا به راه انداخته است.طی روزهای گذشته اعتراضات گسترده‌ای در فلوریدا مرکز این تیراندازی مرگبار علیه خرید و فروش آزادانه اسلحه صورت گرفته است. بر اساس گزارش‌ها نوجوانان سراسر آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای اجرای اعتراضات گسترده در این خصوص هستند. روز دوشنبه نیز دانش آموزان آمریکایی با تحصن مقابل کاخ سفید اعتراض خود را نسبت به موضع دونالد ترامپ در قبال کنترل سلاح اعلام کردند. دانش‌آموزان در این تحصن مقابل کاخ سفید دراز کشیده و شعار می‌دادند: «ما مدارس امن می‌خواهیم». زمانی که این تظاهرات برگزار می‌شد، ترامپ در باشگاه گلف خود در فلوریدا بود که 40 مایل تا محل حادثه فاصله داشته است. ترامپ در دوره رقابت‌های انتخاباتی از حمایت انجمن ملی اسلحه برخوردار بوده است.
روزنامه آمریکایی «شیکاگو تریبیون» نیز گزارش داده صدها نفر از فعالان آمریکایی در ایالت «شیکاگو» با برگزاری تظاهرات خواستار اعمال تغییرات در قوانین سلاح شدند. معترضان که بسیاری از آنها دانش‌آموز و والدینشان بودند، اعتراض خود را با برگزاری راهپیمایی به سمت برج ترامپ به تصویر کشیدند. سازمان‌دهندگان این تظاهرات اعلام کردند که از قانون‌گذاران آمریکا می‌خواهند اقدامات بیشتری را برای خاتمه دادن به خشونت‌های مسلحانه نه صرفا در مدارس بلکه در شیکاگو و سراسر آمریکا انجام دهند.
بر اساس این گزارش با گسترش اعتراضات کاخ سفید اعلام کرد که رئیس‌جمهور از تلاش‌ها برای ارتقای سیستم بررسی سابقه خریداران سلاح حمایت می‌کند.«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ترامپ با جان کورنین سناتور جمهوری‌خواه تگزاس درباره طرحی صحبت کرده که بر اساس آن سیستم نظارت و بررسی سابقه خریداران سلاح تقویت خواهد شد». طرح یادشده را کورنین به همراه کریس مورفی، سناتور دموکرات، پیشنهاد داده که ادارات مسئول را موظف می‌کند  اطلاعات مربوط به اقدامات جنایی و بزهکارانه شهروندان را به گونه‌ای دقیق‌تر و منسجم‌تر در بانک ملی داده‌های آمریکا ثبت و ضبط کنند تا به هنگام بررسی سوابق خریدار اسلحه به آنها رجوع شود. قانون‌گذاران آمريکايي نیز روز دوشنبه اعلام کردند تيراندازي خونين اخير فشارها را بر مجلس قانونگذاري تحت کنترل جمهوري‌خواهان اين ايالت براي بررسي قوانين مرتبط با حمل سلاح‌هاي گرم افزايش داده است. سناتور «بيل‌گلاوانو» جمهوري‌خواه در اين خصوص گفت سنا در حال آماده سازي طرحي از جمله افزايش سن خريد سلاح گرم به 21 سال و ايجاد يک دوره انتظار براي خريد هر نوع سلاح است.