kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۶۵۳
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲

لاشه هواپیمای تهران - یاسوج پیدا شد/ تلاش برای انتقال پیکر جان باختگان

سخنگوی سپاه پاسداران از پیدا شدن لاشه هواپیمای تهران - یاسوج توسط بالگردهای نیروی هوا فضای سپاه خبر داد.

سرتیپ رمضان شریف اعلام کرد: صبح دیروز بالگردهای نیروی هوا فضای سپاه در حین جست‌وجو‌ لاشه هواپیمای سقوط شده آسمان را که از تهران عازم یاسوج بود در ارتفاعات کوه دنا پیدا کردند.
وی با ‌اشاره به جزئیات عملیات جست‌وجوی هواپیمای مفقود شده، گفت: بر اساس مکان و مختصاتی که پهپادهای سپاه عصر روز دوشنبه پس از انجام عملیات جست‌وجو داده بود، دیروز دو بالگرد نیروی هوافضای سپاه به محل اعزام شد فرمانده این نیرو اعلام کرد که لاشه هواپیمای پیدا شده در تصاویری که از آن گرفته شده با آرم و نشان هواپیما مشخص است.
سخنگوی سپاه با تاکید بر اینکه مهم‌ترین اقدام در این زمینه یافتن موقعیت هواپیما بود، خاطرنشان کرد: به محض فراهم شدن شرایط جوی هم امکان هلی‌برد وجود دارد و هم امکان راهنمایی امدادگران از طریق دسترسی زمین به محل حادثه وجود خواهد داشت.
شریف گفت: عملیات دسترسی به دلیل صعب‌العبور بودن و شرایط جوی مشکل است اما از این لحظه به بعد همه اقدامات بر روی نقطه پیدا شدن لاشه هواپیما متمرکز خواهد شد.
عملیات برای یافتن اجساد ادامه دارد
استاندار اصفهان گفت: هواپیمای «ای تی آر» در بخش شمالی کوه نُقُل و 30 متر پایین‌تر از نوک قله و در ارتفاع 13 هزار پایی ، مرز بین اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد سقوط کرده است.محسن مهرعلیزاده افزود: عملیات برای یافتن اجساد سرنشینان و جعبه سیاه هواپیما آغاز شده است.
وی اضافه کرد: پس از اقدامات وسیع و پیگیری‌های فراوان و 48 ساعت تلاش بی‌وقفه همه عوامل اجرایی، امدادی، نظامی و انتظامی و مدیریت بحران لاشه هواپیما پیدا شد.
وی تصریح کرد: از روز دوشنبه چندین سورتی پرواز بر فراز منطقه صورت گرفت و سپس در جلسه‌ای که با جانشین نیروی زمینی و فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد نقاط و کدها در نقشه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.
مهرعلیزاده اضافه کرد: تمام عکس‌های گرفته شده توسط پهپادها بررسی و در نهایت منجر به کشف لاشه هواپیما در ارتفاعات نُقُل توسط بالگرد سپاه پاسداران شد.
استاندار اصفهان اظهار کرد: تمامی تلاش ما و بیش از 2 هزار نفر از عوامل امدادی، نظامی و انتظامی، اجرایی و عملیاتی، تسریع در انجام عملیات و به نتیجه رسیدن سریع اقدامات است اما مدت زمان آن بستگی به وضعیت آب و هوای منطقه با توجه به نامناسب بودن اوضاع جوی ارتفاعات دنا دارد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دمای هوا بسیار پایین است به احتمال زیاد همه سرنشینان جان خود را از دست داده‌اند. مهرعلیزاده گفت که تلاش برای انتقال جان‌باختگان و کشف جعبه سیاه زمان‌بر است.
وی گفت که از اواسط امروزهوا نامساعد خواهد شد و عملیات برای 2 روز (احتمالا تا صبح روز جمعه) متوقف خواهد شد و پس از بهبود شرایط جوی عملیات در ارتفاع مذکور از سر گرفته می‌شود.
وی ازهماهنگی بسیار خوب همه عوامل امدادی، اجرایی و انتظامی از جمله نیروهای ارتش، سپاه، بسیج، اورژانس و هلال احمر قدردانی کردوگفت که عملیات جست وجو تا حصول به نتیجه کامل و انتقال اجساد و پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما ادامه خواهد داشت.
معاون عملیات نیروی زمینی ارتش گفت: به دلیل سخت گذر بودن مسیر و شرایط نامناسب جوی منطقه، تیم‌های زبده نیروی زمینی ارتش به کندی به نقطه سقوط هواپیما نزدیک می‌شوند. سرتیپ کیومرث شرفی افزود: پیش‌بینی می‌شود به محض بررسی شرایط، نحوه انتقال جانباختگان از طریق هلی‌برن یا زمینی مشخص شود. وی افزود: در صورتی که امکان انتقال جانباختگان ازطریق هوایی وجود نداشته باشد، امکانات و تجهیزات لازم برای انتقال اجساد توسط کوهنوردان و نیروهای ویژه به صورت زمینی در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: در این راستا تیپ 65 نیروی مخصوص و 55 هوابرد ارتش به منطقه اعزام شده‌اند.
فرمانده پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان گفت: محل سقوط هواپیما بسیار سخت‌گذر است و انتقال جان باختگان مستلزم بررسی وضعیت محل حادثه توسط نیروهای اعزامی است.
سرهنگ خلبان علی عفیف افزود: از روز حادثه 2 فروند بالگرد هوانیروز ارتش در منطقه حاضر شد و چندین پرواز بر فراز منطقه انجام داد.
فرمانده پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان اظهار کرد: پس از مشخص شدن محل حادثه بالگردهای نیروی زمینی، عملیات انتقال نیروهای امدادی به نزدیک‌ترین منطقه به حادثه را دنبال کردند.
وی خاطر نشان کرد: هم اینک کلیه بالگردهای هوانیروز ارتش، هوا فضای سپاه و هلال احمر در منطقه حاضر هستند و به خوبی انتقال امدادگران و جست‌وجوگران را به منطقه دنبال می‌کنند.
وی خاطر نشان کرد: امکان انتقال بالگرد تا محل اصلی حادثه به دلیل وضعیت نامشخص و بد جوی وجود ندارد.
سرهنگ عفیف تصریح کرد: کوه‌های بلند منطقه با ارتفاع 13 هزار پا و دمای منفی 20 درجه زیر صفر، کار انتقال نیروها را با مشکل مواجه کرده است.
وی خاطر نشان کرد: پس از انتقال نیروها به نزدیک‌ترین محل به حادثه، چندین ساعت باید نیروها به صورت زمینی پیاده‌روی کنند.
وی خاطر نشان کرد: احتمال انتقال جان‌باختگان تا پایان امروز کم است.
معاون عملیات نیروی زمینی ارتش گفت: سعی داریم قبل از تاریکی هوا و تغییر وضعیت جوی تخلیه اجساد را انجام دهیم.امیر کیومرث شرفی اظهار داشت: در نظر داریم تا اجساد را سریعا تخلیه کنیم تا نسبت به کاهش آلام خانواده‌ها کمک کنیم.
وی ادامه داد: بیشترین اعزام را سعی می‌کنیم داشته باشیم و اولین تخلیه که صورت بگیرد کار آسان‌تر خواهد شد.
وی تصریح کرد: هم تیپ ۶۵ و هم کمیته تکاور شیراز در اختیار ما هستند و با برنامه‌ریزی دقیق کار تخلیه را انجام می‌دهیم.عابدزاده رئیس‌سازمان هواپیمایی کشور گفت: ما از کارخانه سازنده دعوت کردیم  و همچنین تیم کارشناسی خودمان نیز حضور دارد و تلاش می‌کنیم در حداقل زمان بعد از به دست آوردن اطلاعات پرواز، علت سقوط را تعیین کنیم.
وی گفت: با توجه به اینکه هواپیما مدرن است و توسط کارخانه سازنده پشتیبانی می‌شود در حداقل زمان می‌توانیم  علت را تعیین کنیم.
رئیس ‌سازمان امداد و نجات گفت: ماهرترین خلبانی که امکان پرواز به منطقه داشت به همراه یک تیم اعزام شد تا راه‌های سریع اعزام به محل بررسی شود.
سلیمی گفت: تیم‌های مختلف با آمادگی کامل در منطقه هستند. وی عنوان کرد: ۱۰۰ نفر تیم برف و یخ در منطقه داریم که  همه  در همین منطقه متمرکز شده‌اند و ۲۱۴ نفر نیز به عنوان تیم پشتیبان در منطقه  حضور  دارند.
وی ادامه داد: چهار فروند بالگرد نیز کاملا آماده است.
وی گفت: این تیم‌ها امکان شب مانی هم دارند.
مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمدنیز گفت: تیم تخصصی پزشکی قانونی استان در محل نزدیکی سقوط هواپیمای تهران- یاسوج حضور دارند و منتظرند بررسی اولیه از اجساد انجام شود تا ببینند جسدها براساس وضعیت بارش‌ها قابل شناسایی هستند یا نه.
امینی افزود: درصورتی که جسدها قابل شناسایی باشند مشکلات به حداقل می‌رسد اما اگر صدمات به حدی باشد که نتوان جسدها را شناسایی کرد بحث آزمایشات ژنتیک مطرح می‌شود که مقدار پروسه شناسایی هویت اجساد زمان‌بر خواهد بود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: همه شرایط و امکانات برای انتقال اجساد سقوط هواپیمای تهران یاسوج فراهم است.
وی گفت که هواپیما به سخت‌ترین جای ممکن برخورد کرده؛ اما به محض اینکه سناریوی پیش‌بینی شده از سوی تیم اعزامی تایید شود، کار انتقال اجساد را آغاز می‌کنیم.
بسکت‌هایی برای بسته‌‌بندی اجساد و انتقال به پایین نیز از روز دوشنبه مهیا شده است.
مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات سازمان هوانوردی در منطقه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج اعلام کرد: تیم عملیاتی برای پیدا کردن جعبه سیاه هواپیمای تهران یاسوج عازم شدند.
محمد سعید شرفی افزود: تیم ۴ نفره عملیاتی هلال احمر برای پیدا کردن جعبه سیاه هواپیما و اجساد سرنشینان هواپیما عازم محل سقوط شدند.
محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در صفحه اینستاگرام خود درباره احتمال گوشی روشن یکی از مسافرین هواپیمای مفقود شده آسمان و نیز اخبار دیگری که روز دوشنبه درباره تماس یکی از شهروندان یاسوجی با یکی از مسافرین و صحبت با وی هنگام پرواز مطرح شد، با ارائه توضیحاتی گفته بود: تلفن همراه یکی از مسافرین پس از ناپدید شدن هواپیما روشن و تا ساعت هفت عصر همان‌ روز در دسترس بوده و سپس به دلیل احتمالی اتمام باتری خاموش می‌شود که موقعیت تلفن همراه در سایت روستای کهنگان سمیرم بوده است.سرتیپ مجتبی فدا جانشین فرمانده سپاه اصفهان درباره وضعیت لاشه هواپیمای پیدا شده گفت: لاشه هواپیمای مسیر پروازی تهران ـ یاسوج دچار آسیب‌دیدگی شده و به صورت کامل سالم نیست.
اجساد قربانیان هواپیما به پزشکی قانونی کهگیلویه تحویل می‌شود
معاون دادگستری استان اصفهان گفت: اجساد قربانیان هواپیما به پزشکی قانونی کهگیلویه تحویل می‌شود.
 محمد حسین آقایی افزود: اجساد بعد از اینکه از ارتفاعات به پایین کوه منتقل شدند، به پزشکی قانونی کهگیلویه تحویل داده خواهد شد.
علت سقوط هواپیمای تهران - یاسوج را نمی‌توان شرایط بد جوی عنوان کرد
* رئیس ‌کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: علت سقوط هواپیمای تهران - یاسوج را نمی‌توان شرایط بد جوی عنوان کرد و باید گزارش نهایی در این مورد با توجه به اطلاعات جعبه سیاه هواپیما تهیه و اعلام شود.
محمدرضا رضایی کوچی با ‌اشاره به نشست ستاد بحران برای سقوط هواپیمای تهران - یاسوج اظهار داشت: این سانحه بسیار مبهم است و کارشناسان صنعت هوانوردی وقتی عوامل را کنار هم می‌گذارند تا به گزارشی از علت سانحه
 برسند، نمی‌توانند تحلیل دقیقی داشته باشند، بنابراین باید گزارش نهایی با توجه به اطلاعات جعبه سیاه هواپیما تهیه شود.
وی، اضافه کرد: در نشستی که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، تمام مکالمات خلبان با مرکز کنترل ارتباط فرودگاه‌ها از زمان از زمین برخاستن تیک‌آف این هواپیما تا زمانی که از رادار محو شد را شنیدیم، هشت دقیقه پس از اینکه هواپیما وارد مرکز کنترل یاسوج ‌شد خلبان هیچ اظهاری درباره بدی شرایط جوی و یا احساس خطر اعلام نکرد.
رضایی کوچی با بیان اینکه این نوع و مدل هواپیما مشکلی برای پرواز در مسیر فرودگاه یاسوج ندارد، اظهار داشت: هواپیمای ATR می‌تواند تا ارتفاع 21 هزار پا پرواز کند و بالاترین نقطه قله کوه دنا 14هزار پا ارتفاع دارد بنابراین این هواپیما می‌تواند بیش از 6 هزار پا از بالاترین نقطه کوه دنا پرواز کند. وی تاکید کرد: خلبان این هواپیما از خبره‌ترین خلبان‌های صنعت هوانوردی کشورمان بود و پرواز با ATR را به سایر خلبانان آموزش می‌داد، بنابراین خلبان ماهری برای پرواز با اینگونه هواپیما محسوب می‌شد.
اعلام سه روز عزای عمومی در کهگیلویه و بویراحمد
نماینده ولی فقیه در استان و استاندار کهگیلویه و بویراحمد بمناسبت سانحه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج سه روز عزای عمومی اعلام کرد.
براساس اطلاعیه استانداری کهگیلویه و بویراحمد روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه در سراسر استان عزای عمومی اعلام شده است. در این سه روز برای پاسداشت یاد و خاطره جانباختگان سانحه هوایی تهران - یاسوج در مناطق مختلف استان آئین‌های عزاداری برگزار می‌شود.
پیکرهای 30 تن از سرنشینان قابل مشاهده است
به گفته یکی از کوهنوردان حاضر در محل پیکرهای 30 تن از سرنشینان هواپیمای مسافربری قابل مشاهده و پیکر 15 تن از جانباختگان قابل شناسایی است.
به گزارش فارس همچنین سرتیم عملیات هلال احمر عنوان کرد: هواپیما تا سقف زیر برف بوده و متلاشی شده است و برای پیدا کردن مسافران باید تونل بزنیم.وی افزود: بقیه تیم‌های ارتش و گروه‌های امدادی در حال حرکت به نقطه هستند اما باید توجه داشت تیم‌ها باید با چادر بروند و خودشان را به موقعیت برسانند چرا که تا ساعتی دیگر هوا نامساعد خواهد شد.