kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۶۱۷
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۸
پایان سفر روحانی به هند

تهران و دهلی‌نو در بیانیه‌ای بر توسعه همه‌جانبه روابط تاکید کردند

رئیس‌جمهور پس از سفری سه روزه به هند و امضای سندهای همکاری میان دو کشور صبح دیروز به ایران بازگشت.

حجت‌الاسلام حسن روحانی پس از سفر سه روزه به هندوستان صبح دیروز به تهران بازگشت. رئیس‌جمهور در این سفر فشرده ضمن بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی ایرانیان در شهر حیدرآباد، در جمع ایرانیان مقیم و در اجتماع نمازگزاران جمعه این شهر سخنرانی کرد.
سپس روحانی در ادامه این سفر با حضور در دهلی‌نو و ضمن دیدار و مذاکره با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر هندوستان درخصوص راه‌های تحکیم روابط و شرکت در مراسم تبادل اسناد همکاری بین دو کشور، با جمعی از نخبگان و فرهیختگان هند دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، بنا بر دعوت آقای نارندرا مودی نخست‌وزیر جمهوری هند، اولین دیدار رسمی خود را از هند بعمل آورد.
در این دیدار رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را یک هیئت عالی‌رتبه متشکل از وزرای کابینه، مقامات ارشد و مقامات تجاری عالی‌رتبه همراهی کردند. روحانی در 28 بهمن مورد استقبال رسمی، صمیمی و دوستانه در فضای کاخ ریاست جمهوری قرار گرفت. آقای رام نات کوویند رئیس‌جمهور هند ضیافت شام رسمی به افتخار مقامات میهمان ترتیب داد. مذاکرات در سطح دو هیئت به ریاست رئیس‌جمهور دکتر حسن روحانی و آقای نارندرا مودی نخست‌وزیر برگزار گردید.
تاکید بر ارتباطات تاریخی و فرهنگی
نخست‌وزیر هند همچنین به افتخار رئیس‌جمهور ایران ضیافت نهار را میزبانی کرد. معاون رئیس‌جمهور و وزیر خارجه هند نیز به دیدار رئیس ‌دولت ایران آمدند. روحانی در تاریخ 26 و 27 بهمن 1396 از شهر حیدرآباد بازدید کرد.
چنانکه در بیانیه پایانی این سفر تاکید شده است: در فضایی دوستانه، مذاکرات سازنده و طیف وسیعی از موضوعات درخصوص مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و چندجانبه برگزار شد. طرفین نسبت به پیشرفت حاصل شده در روابط دوجانبه از زمان دیدار نخست‌وزیر مودی از ایران در خرداد 1395 ابراز رضایتمندی کرده و بر اراده مشترک برای توسعه و تقویت بیشتر همکاری‌های دوجانبه در ابعاد مختلف تاکید کردند.
مقامات عالی دو کشور خاطر نشان کردند که منافع متقابل ناشی از روابط بین دو کشور مبتنی بر پایه‌های قوی ارتباطات فرهنگی و تمدنی دوهزار ساله می‌باشد. طرفین اتفاق نظر داشتند که روابط دوجانبه مستحکم بر همکاری‌های منطقه‌ای، صلح، سعادتمندی و ثبات دخیل خواهد بود.
اسناد همکاری
همچنین مقامات عالی دو کشور در یک کنفرانس خبری شرکت کردند. پیش از این کنفرانس اسناد همکاری با حضور دولتمردان دو کشور امضا شد. این اسناد عبارت بودند از: موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در زمینه مالیات بر درآمد، یادداشت تفاهم لغو روادید برای دارندگان گذرنامه دیپلماتیک، سند تصویب پیمان تبادل محکومین، یادداشت تفاهم همکاری‌ در زمینه سیستم‌های پزشکی سنتی، یادداشت تفاهم تشکیل گروه کارشناسی برای توسعه همکاری در بخش تجاری، همکاری در زمینه کشاورزی و بخش‌های مربوطه، یادداشت تفاهم در زمینه سلامت و دارو، یادداشت تفاهم همکاری‌های پستی، یادداشت تفاهم قرارداد اجاره فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار به منظور تحویل موقت بین سازمان بنادر و دریانوردی ایران و شرکت بین‌المللی بنادر هند.
دو کشور توافق کردند تا تعاملات سطح عالی موجود را از طریق تبادل دیدارهای دوجانبه متداوم گسترش دهند. در این راستا، تصمیم گرفته شد که در سال جاری نشست کمیسیون مشترک ایران و هند و تمامی کارگروه‌های مربوطه، مشورت‌های سیاسی در سطح وزارت امور خارجه، گفت‌وگو فیمابین نهادهای ارتش و شورای امنیت ملی دو کشور، گفت‌وگوی اتاق‌های فکر و ارتقای تبادلات پارلمانی برگزار شود.
چابهار محور همکاری‌ها
طرفین نقش منحصر به فرد ایران و هند در ارتقای ارتباطات چند بعدی در سطح منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای را مورد تایید قرار دادند. افتتاح موفقیت آمیز فاز یک بندر چابهار در آذر ماه 1396، تصویب موافقتنامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان درخصوص تاسیس کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی توسط سه کشور، و ارسال موفقیت‌آمیز گندم در چارچوب کمک هند از طریق بندر چابهار به افغانستان، دروازه جدیدی را از هند به افغانستان و آسیای میانه گشوده است. طرفین بر تعهدات خود درخصوص عملیاتی کردن کامل و هرچه زودتر بندر شهید بهشتی در چابهار تاکید کردند.در این راستا، طرفین از امضای قرارداد موقت عملیاتی شدن بندر چابهار بین سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران و شرکت بنادر هند استقبال کردند. آنها همچنین خاطر نشان نمودند که اعضای شورای هماهنگی بایستی در چارچوب زمانبندی مندرج در موافقتنامه سه جانبه دیدار نمایند.
خط آهن زاهدان- چابهار
با توجه به بهره‌برداری کامل از ظرفیت چابهار و اتصال آن به افغانستان و آسیای مرکزی، هند آمادگی خود را برای حمایت از توسعه خط‌آهن زاهدان- چابهار اعلام کرد. شرکت ایرکن هند و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای جمهوری اسلامی ایران که در حال مذاکره هستند، موظف شدند تا معیار و شاخصه‌های فنی و گزینه‌های تامین مالی پروژه را در یک چارچوب زمانی تعریف شده نهایی کنند. مقامات عالی دو کشور تلاش‌های بیشتری را برای همکاری در بخش خط آهن از جمله عرضه ریل‌های «فولادی، لوکوموتیو و سوزن ریل» تشویق نمودند. دیگر اینکه طرفین بر تعهدات خود نسبت به کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال-جنوب (INSTC) و همچنین نسبت به ارتباط چابهار با کریدور مذکور تاکید نمودند. خاطر نشان گردید که ایران در اسرع وقت ممکن نسبت به برگزاری نشست هماهنگی کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال جنوب در تهران اقدام کند.
 روپیه - ریال
با توجه به اینکه در بخش انرژی منافع دو کشور مکمل یکدیگر هستند و مشارکت طبیعی را شکل می‌دهند، توافق شد که روابط دو کشور فراتر از روابط خریدار و فروشنده باشد و به سطح «مشارکت استراتژیک» دراز مدت ارتقا یابد. طرفین توافق نمودند تا برای دستیابی به نتایج مناسب در حوزه انرژی از جمله میدان فرزاد بی‌مذاکرات را ادامه و افزایش دهند.
مقامات عالی دو کشور موافقت نمودند که همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بین دو کشور را تعمیق بخشند. در این راستا، آنها ضرورت ایجاد شبکه بانکی موثر برای معاملات تجاری قانونی را به رسمیت شناختند. همچنین موافقت شد که یک کمیته مشترک متشکل از مسئولین به منظور بررسی گزینه‌های قابل اجرا شامل ترتیبات روپیه-ریال، ساز وکار پایاپای آسیایی برای عملیاتی شدن کانال پرداخت‌ها ایجاد گردد.