kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۶۱۶
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۸
در کنفرانس امنیتی مونیخ

واکنش ظریف به سخنرانی نتانیاهو: شاهد یک سیرک کارتونی بودیم

وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس امنيتي مونيخ گفت: سخنان بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در مونيخ درباره ايران، سيرک کاريکاتوري است. امروز شاهد یک سیرک کارتونی بودیم! اجازه دهید به موضوعات جدی بپردازیم.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (یکشنبه) در پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ طی اظهاراتی به اقدام بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل که در حین سخنرانی تکه آهنی از زیر تریبون بیرون آورده و مدعی شد این تکه‌ای از پهپاد ایرانی است که وارد حریم هوایی آنها شده‌اشاره و اظهار کرد: امروز شاهد یک سیرک کارتونی بودیم! اجازه دهید به موضوعات جدی بپردازیم.
ظریف همچنین گفت که این نمایش ارزش پاسخگویی ندارد.
وی در سخنرانی خود گفت: با شکست قلمرویی داعش ، تهدید افراط‌گرایی از بین نرفته است. آمریکا و مشتریان محلی آن از انتخاب‌ها و تصمیمات نادرست‌شان در حال عذاب کشیدن هستند.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین گفت: قدرت‌های نظامی مدت‌های مدید است که استراتژی‌های چندگانه برای پیروزی در جنگ‌ها داشته‌اند اما مدت‌هاست که نسبت به هرگونه استراتژی برای به دست آوردن صلح بی‌تفاوت بوده‌اند. قدرت‌های بزرگ و متحدان منطقه‌ای‌شان مدت زمان زیادی است که تصمیمات‌اشتباهی در منطقه ما می‌گیرند اما دیگران، به ویژه ایران را برای پیامدهای این تصمیمات کوته‌فکرانه و‌اشتباهات استراتژیک خود سرزنش می‌کنند.
وی ادامه داد: آمریکا و مشتریان داخلی‌اش در منطقه از پیامدهای طبیعی تصمیمات‌اشتباه‌شان رنج می‌برند. اما تلاش می‌کنند سیاست خارجی ایران را هدف حمله قرار دهند و بر این واقعیات سرپوش بگذارند. آیا ایران آنها را مجبور به اتخاذ این تصمیمات کرده است؟
ظریف تصریح کرد: معماری امنیتی آینده در خلیج‌فارس باید به گونه‌ای باشد که تمامی کشورهای مربوطه به استانداردهای مشترک در منشور سازمان ملل از جمله حفظ تمامیت ارضی کشورها، پرهیز از تهدید یا استفاده از زور، حل صلح‌آمیز مناقشات، عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها، مصونیت مرزها و احترام به تصمیمات اتخاذ شده داخلی پایبند باشند.
ظریف در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «ما معتقدیم، به شرطی که عربستان سعودی آماده ورود به گفت‌وگوی جدی را داشته باشد بین ما و عربستان هیچ بحرانی وجود ندارد. اما اگر نظر آنها این باشد که منافعشان با ارائه تصویری از تخاصم و رقابت‌ها فاجعه‌بار بهتر تأمین می‌شود- رقابتی که در حال باخت در آن هستند- راه متفاوتی را انتخاب کرده‌اند.»