kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۵۵۴
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲

تظاهرات گسترده در فلوریدا علیه آزادی حمل سلاح

هزاران نفر در فلوریدا در واکنش به فاجعه چهارشنبه گذشته مدرسه فلوریدا به خیابان‌های شهر آمدند و خواستار تغییر قوانین خرید و فروش سلاح در آمریکا شدند معترضان فریاد می‌زدند این بار تا تحقق خواسته‌هایشان آرام نخواهند نشست.

چهارشنبه گذشته یک فرد مسلح با ورود به دبیرستان «استونمن داگلاس» در جنوب شرقی فلوریدا با یک مسلسل به روز ارتش این کشور به روی دانش‌آموزان آتش گشود. 17 نفر را کشت و ده‌ها نفر را زخمی کرد. این تیراندازی بار دیگر بحث کهنه آزادی حمل‌ونقل و خرید و فروش اسلحه را در آمریکا دوباره زنده کرده است.لابی سلاح در آمریکا به گونه‌ای در قسمت‌های مختلف این کشور رخنه کرده که حتی افرادی که نژادپرستند یا از مشکلات روانی رنج می‌برند به سادگی با خریداری سلاح، ده‌ها نفر را به کام مرگ می‌کشانند. طبق گزارش‌های رسمی بیش از 270 تا 300 میلیون قبضه سلاح گرم در آمریکا وجود دارد؛ یعنی تقریباً به ازای هر نفر یک اسلحه در این کشور یافت می‌شود.
گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهند از ابتدای سال 2013 تاکنون (کمی بیش از 5 سال پیش)، در کشور آمریکا مجموعا 1624 مورد «تیراندازی با تلفات انبوه» رخ داده است. در این تیراندازی‌ها، تاکنون 1875 تن کشته شده‌اند و 6848 نفر نیز مجروح شده‌اند. اعتراضات علیه آزادی خرید و فروش و حمل سلاح در آمریکا تاکنون به جایی نرسیده چرا که پای میلیاردها دلار سود در میان است!
دیروز اما در فلوریدا مخالفان حمل سلاح تظاهرات گسترده‌ای برگزار کردند. بر اساس این گزارش هزاران تن از دانش‌آموزان عصبانی، والدین، معلمان و همسایگان دبیرستانی در فلوریدای آمریکا که چند روز پیش صحنه کشتار ۱۷ نفر به دست یک دانش‌آموز مسلح بود، در تجمعاتی خواهان اقدام هرچه سریع‌تر مقام‌های آمریکا در قبال قوانین خرید و فروش و مالکیت سلاح شدند و تاکید کردند این بار تا زمانی که خواسته‌هایشان برآورده نشود، آرام نخواهند نشست. جمعیت تجمع‌کنندگان دست‌نوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی آنها نوشته شده بود: «همین الان کاری بکنید» و «نگذارید دوستانمان بمیرند.»
معترضان با در دست داشتن  دست نوشته‌هایی صنعت تولید سلاح و افراد نزدیک به این صنعت را مقصر اصلی بروز قتل‌عامی مانند دبیرستان «استون من» دانستند. مقامات همزمان جزئیاتی جدید درباره جوان مسلحی که این حادثه را رقم زد منتشر کرده و گفته‌اند او یک دانش‌آموز سابق بوده که اخراج شده و از بیماری اوتیسم رنج می‌برده است و عمدتا از کلاس‌هایشان غیبت می‌کرده و چند بار نیز از مدرسه معلق شده بود. او همچنین به معلمان و کارکنان مدرسه نیز به کرات توهین کرده بود.
ترامپ: مقصر اف.بی.آی بود
از سوی دیگر افشای این مسئله که اداره پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) هشدارها درخصوص عامل تیراندازی را جدی نگرفته، ضربه‌ای مخرب به اف‌بی‌‌ای وارد کرده و فشارها به رئیس ‌اف بی‌ای برای برکناری را نیز  تشدید نموده است. اف‌بی‌آی با صدور بیانیه‌ای در این ارتباط گفته بود یک ماه قبل از حادثه شخصی نزدیک به «نیکولاس کروز» تیرانداز مدرسه فلوریدا، با آنها تماس گرفته و از اینکه احتمالا «کروز» چنین اقدامی انجام دهد، ابراز نگرانی کرده بود. اف‌بی‌آی سپس گفته این اطلاعات باید به عنوان «تهدید بالقوه برای جان مردم» ارزیابی و به دفتر پلیس میامی جهت انجام تحقیقات، منتقل می‌شد اما با عدم اجرای برخی پروتکل‌ها این امر صورت نگرفت.اذعان اف‌بی‌آی به این‌اشتباه باعث انتقاد جدی از سوی« جف سشنز»، دادستان کل آمریکا شده و «ریک اسکات»، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا که یکی از متحدان ترامپ شده نیز استعفای کریستوفر رای، مدیر اف‌بی‌آی را خواستار شده است. «سشنز» این کشتار را نتیجه فاجعه‌آمیز ناکامی اف‌بی‌آی توصیف کرده است. وی دستور بررسی روندهای وزارت دادگستری را هم صادر کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در انتقاد از رئیس‌ اف‌بی‌آی در توییتر نوشته: «بسیار تاسف بار است که اف‌بی‌آی به هیچ‌یک از سرنخ‌ها در رابطه با تیرانداز مدرسه فلوریدا توجه نکرد. این قابل قبول نیست. آنان زمان بسیار زیادی را صرف تلاش برای اثبات تبانی روسیه و کمپین انتخاباتی ترامپ می‌کنند. تبانی‌ کهز وجود ندارد. به وظایف اساسی خود بازگردید و همه ما را سربلند کنید.»