kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۵۵۲
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸

نیروهای تحت امر امارات و عربستان در عدن به جان هم افتادند

تشدید درگیری بین نیروهای تحت حمایت امارات و عربستان در جنوب یمن به ظاهر هم که شده، بار دیگر باعث تقابل دو کشور شده است. دیروز خبر رسیده وزرا و برخی مقامات تحت حمایت ریاض در حمله نیروهای طرفدار ابوظبی به کاخ «المعاشیق» عدن بازداشت شده‌اند.
سرویس خارجی-

شکست تاکتیک‌های جنگی در یمن، عربستان و امارات را بارها در مقابل هم قرار داده است. چرا که عربستان و امارات در ابتدای تجاوز به یمن به نوعی اتحاد نانوشته‌ای داشتند که ریاض در شمال و ابوظبی در جنوب یمن نفوذ کند. اما گویا شکست عربستان در شمال یمن باعث شده تا این کشور به سمت مناطق جنوبی حرکت کند و همین امر باعث درگیری‌های شدیدی بین ریاض و ابوظبی شده است، به نحوی که این درگیری‌ها اخیرا به تقابل کامل نظامی در عدن انجامید. البته برخی کارشناسان نیز معتقدند که این درگیری‌ها نوعی نمایش برای تقسیم یمن است.
در همین ارتباط این درگیری‌ها پس از وقفه‌ای چند روزه بار دیگر از سر گرفته شده است. به گزارش فارس، منابع آگاه در جنوب یمن اعلام کرده‌اند عناصر مسلح وابسته به «شورای انتقالی جنوب» یمن تحت حمایت امارات به کاخ «المعاشیق» شهر عدن که در آن مسئولان محلی و نظامی وابسته به دولت مستعفی یمن تحت حمایت عربستان مستقر هستند، حمله کرده‌اند.
به گفته منابع آگاه، عناصر وابسته به «شورای انتقالی جنوب» یمن به محض سفر «احمد عبید بن دغر» نخست‌وزیر دولت مستعفی این کشور به عربستان، به سمت کاخ المعاشیق حرکت کرده و بر این کاخ که مقر دولت بن دغر است، تسلط یافته‎اند. منابع محلی تاکید می‌کنند که عناصر وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن تعدادی از وزرا و فرماندهان نظامی دولت بن دغر را هم که در کاخ المعاشیق حضور داشتند، بازداشت کرده‌اند.
باز هم حمله می‌کنیم
یک منبع نزدیک به شورای انتقالی جنوب یمن در توجیه حملات خود به کاخ المعاشیق اعلام کرده که عناصر مسلح در صورتی که دولت عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن به مطالبات شورای انتقالی جنوب که پس از درگیری‌های خونین ماه گذشته با اجرای آن متعهد شده بود، پایبند نباشد، بار دیگر به عدن حمله خواهند کرد. اگرچه درگیری مسلحانه میان نیروهای اماراتی و سعودی در جنوب یمن کاهش پیدا کرده، اما تنش و کشمکش میان دو طرف همچنان وجود دارد.
منابع محلی یمن می‌گویند که نیروهای امنیتی استان «الضالع» واقع در جنوب یمن وابسته به دولت مستعفی که تحت نظر عربستان قرار دارد، اخیرا 66 نفر از افسران بلندپایه گارد رئیس‌جمهور مستعفی یمن طرفدار علی عبدالله صالح را دستگیر کردند.
در همین حال، امارات تهدید کرده که در صورت عدم آزادی 66 افسر بلندپایه، پایگاه‌های عناصر وابسته به دولت مستعفی یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی را هدف قرار می‌دهد. منابع محلی جنوب یمن می‌گویند که نیروهای اماراتی در عدن و رئیس شورای انتقالی جنوب یمن خواستار آزادی این افراد شده‌اند. بر اساس این گزارش، 66 افسر بلندپایه گارد ریاست جمهوری یمن قصد عبور از استان ضالع به عدن را داشتند تا خود را به پادگان متعلق به «طارق صالح» برادرزاده علی عبدالله صالح برسانند.