kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۴۶۲
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۵

وحشت از تکرار تراژدی فلوریدا در مدارس و دانشگاه‌های آمریکا

طبق گزارش‌ رسانه‌های آمریکایی حمام خونی که نوجوان نژادپرست آمریکایی چهارشنبه در دبیرستان «استونمن داگلاس» در جنوب شرقی فلوریدا به راه انداخته جامعه آمریکا را وحشت زده کرده است.

سرویس خارجی-

افشای این مسئله که اداره پلیس فدرال (اف‌بی‌آی) هشدارها درخصوص مظنون تیراندازی را جدی نگرفته، ضربه‌ای مخرب به اصلی‌ترین آژانس مجری قانون آمریکا محسوب می‌شود آن هم در زمانی که این نهاد در حال حاضر نیز تحت فشار سیاسی فوق‌العاده زیادی قرار دارد. اف‌بی‌آی با صدور بیانیه‌ای در این ارتباط گفته یک ماه قبل شخصی نزدیک به «نیکولاس کروز» تیرانداز مدرسه فلوریدا، با آنها تماس گرفته و از اینکه احتمالا «کروز» چنین اقدامی انجام دهد، ابراز نگرانی کرده بود. اف‌بی‌آی سپس گفته این اطلاعات باید به عنوان «تهدید بالقوه برای جان مردم» ارزیابی و به دفتر پلیس میامی جهت انجام تحقیقات، منتقل می‌شد اما با عدم اجرای برخی پروتکل‌ها این امر صورت نگرفت.
حتی پیش از این افشاگری، این آژانس با انتقادات بی‌سابقه‌ای از جانب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر جمهوری‌خواهان مجمع عمومی سازمان مواجه بوده که این نهاد را به تعصب حزبی متهم می‌کردند. اف‌بی‌آی و طرفدارانش می‌توانستند انتقادات گذشته را به عنوان اتهاماتی که با انگیزه سیاسی مطرح شده‌، رد کنند اما این بار اف‌بی‌آی هیچ گزینه‌ای ندارد جز اینکه بپذیرد مرتکب یک‌ «اشتباه فاجعه‌آمیز» شده است. اذعان اف‌بی‌آی به این‌اشتباه باعث انتقاد جدی از سوی« جف سشنز»، دادستان کل آمریکا شد و ریک اسکات، فرماندار جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا که یکی از متحدان ترامپ است نیز استعفای کریستوفر رای، مدیر اف‌بی‌آی را خواستار شد. سشنز این کشتار را نتیجه فاجعه‌آمیز ناکامی اف‌بی‌آی توصیف کرد. وی دستور بررسی روندهای وزارت دادگستری را هم صادر کرد. بر اساس اطلاعیه پلیس فدرال آمریکا، یک نفر حدود یک ماه قبل به اف‌بی‌آی خبر داده بود که ضارب در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌ها و رفتار تحریک‌آمیز داشته و ممکن است که بخواهد به یک مدرسه حمله مسلحانه کند.
وحشت در مدارس و دانشگاه‌های آمریکا
از سوی دیگر خبرهایی نیز از تهدید به تیراندازی در سایر مدارس و دانشگاه‌های آمریکا منتشر شده است. منابع خبری می‌گویند دانشگاه «هایلاین» در شهر «سیاتل» واقع در ایالت واشنگتن آمریکا در پی دریافت گزارش‌هایی از تیراندازی تعطیل شده است. هنوز جزئیات بیشتری در این خصوص منتشر نشده است و این حادثه دومین تیراندازی در طول یک هفته اخیر است. چندین مدرسه نیز در سراسر آمریکا در پی تهدیدهای مکرر که پس از تیراندازی مرگبار مدرسه‌ای در فلوریدا انجام شده، تدابیر امنیتی خود را افزایش داده یا کلاس‌های درس را تعطیل کردند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری فاکس نیوز، یک مدرسه منطقه‌ای ایالت نیوجرسی آمریکا اعلام کرده تدابیر امنیتی خود را افزایش داده و به دلیل تهدید امنیتی کلاس‌های درس را تعطیل کرده است.پلیس در مریلند نیز اعلام کرده که یک دانش‌آموز دبیرستانی را به خاطر آوردن یک سلاح به مدرسه دستگیر کرده است. همچنین پلیس مریلند اعلام کرده در حال بررسی تهدیدی در رسانه‌های اجتماعی مربوط به دبیرستان نورثوست در مریلند است که در پی آن مدرسه تعطیل شد.در یک منطقه دیگر در مریلند نیز پیام‌های تهدیدآمیز به صورت آنلاین منتشر شد.در کارولینای جنوبی نیز یک دانش‌آموز پس از آنکه در اسنپ چت پیامی را با مضمون «دور دوم فلوریدا» در‌اشاره به تیراندازی روز چهارشنبه فلوریدا در مدرسه منتشر کرد، توسط پلیس دستگیر شد اما بعدا این دانش‌آموز گفت که این پیام یک شوخی بوده است.در مدرسه دیگری در این منطقه نیز پیام‌های تهدیدآمیزی از یک دانش‌آموز دریافت شد و در پی آن یک دانش‌آموز کلاس نُهمی دستگیر شد. در اوهایو نیز یک دانش‌آموز 14 ساله پس از آنکه یک پیام تهدیدآمیز را در اسنپ چت منتشر کرد، به انجام اقدام غیر قانونی متهم شد. والدین دانش‌آموزان با پلیس درباره این پیام ویدئویی تماس گرفتند و مقام‌های پلیس آن را مورد بررسی قرار دادند.در آرکانزاس نیز یک دانش‌آموز در پیامی در اسنپ چت اعلام کرد که می‌تواند همانند آنچه که در فلوریدا رخ داد در دبیرستان خودش نیز انجام دهد. پلیس وی را هم دستگیر کرده است.در بروکلین واقع در نیویورک نیز دو نوجوان پس از انتشار پیامی تهدیدآمیز در اسنپ چت دستگیر شدند. آنها به دانش‌آموزان گفته بودند یا به مدرسه نروند یا کشته می‌شوند. همچنین یک سلاح در منزل یکی از این دو نوجوان یافت شد.در ایالت جورجیا نیز تهدیدی بالقوه علیه یکی از مدارس کشف شد. پلیس در حال بررسی تصویری منتشر شده در اسنپ چت مربوط به یک سلاح و اطلاعیه‌ای خطاب به دانش‌آموزان است که به آنها گفته شده به مدرسه نروند.در فلوریدا نیز که تیراندازی روز چهارشنبه صورت گرفت، یک دانش‌آموز کلاس ششمی پس از نوشتن پیامی به یکی از مقامات مدرسه مربوط به اینکه می‌خواهد برای کشتن تمام دانش‌آموزان و معلمان سلاح بیاورد، دستگیر شد. یک پسربچه 15 ساله اهل کلورادو نیز پس از آنکه یک سلاح را به مدرسه برد، بازداشت شد.در تگزاس نیز سه دانش‌آموز دبیرستانی پس از آنکه سلاح‌ به مدرسه برده بودند، دستگیر شدند و دو تن دیگر از دانش‌آموزان به دلیل انتشار پیام‌هایی تهدیدآمیز توسط پلیس دستگیر شده‌اند.