kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۴۶۰
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۵

«نه» بزرگ لبنان به درخواست آمریکا برای ترسیم مرز جدید با رژیم صهیونیستی

رئیس پارلمان لبنان درخواست هیئت آمریکایی درباره ترسیم مرزهای زمینی و دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی را رد کرد.

«نبیه بری»، رئیس پارلمان لبنان در دیدار با «دیوید ساترفیلد»، معاون وزیر خارجه آمریکا درخواست آمریکا را درباره تقسیم منطقه شماره 9 در آب‌های منطقه‌ای لبنان و دادن نزدیک به 40 درصد از آن به صهیونیست‌ها را رد کرد. وی بر موضع لبنان درباره ترسیم مرزهای دریایی از طریق کمیته سه‌جانبه توافق آوریل 1996 پافشاری کرد.
«دیوید ساترفیلد»، معاون وزیر خارجه آمریکا که از حدود 10 روز پیش به لبنان سفر کرده بود، طرح «فردریک هوف»، دیپلمات آمریکایی در سال 2012 را برای ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی مطرح کرده بود.
به گزارش ایسنا، به نقل از آناتولی، فردریک هوف در سال 2012 پیشنهادی را به لبنان داد بر این اساس که 360 کیلومتر مربع از آب‌های لبنان در  میدان نفتی شماره 9 به صهیونیست‌ها داده شود. مساحت کل این منطقه 860 کیلومتر مربع است که به این ترتیب لبنان تقریبا به دو سوم منطقه اقتصادی دست یابد و یک سوم نیز به اسرائیل اختصاص داده شود اما لبنان این درخواست را رد و تأکید کرده که کل این منطقه در آب‌های منطقه‌ای لبنان قرار دارد. لبنان سال‌هاست با رژیم صهیونیستی بر سر این منطقه‌ در دریای مدیترانه اختلاف دارد.
چند روز پیش نیز وزیر خارجه آمریکا سفری به بیروت داشت که با استقبال سرد مقامات لبنان مواجه شد. لبنانی‌ها از دخالت‌های بی‌رویه آمریکایی‌ها در امور داخلی کشور خود به شدت ناراضی هستند.