kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۳۶۶
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲
به بهانه کنترل بازار ارز صورت گرفت

عقب‌نشینی بانک مرکزی از سیاست‌کاهش سود سپرده بانکی

با وجود دستور بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده بانکی، به دلیل نوسانات افسار گسیخته بازار ارز، این بانک از سیاست قبلی خود عقب‌نشینی و اعلام کرده همه بانک‌های کشور به انتشار اوراق گواهی سپرده یک ساله با نرخ ۲۰ درصد اقدام خواهند کرد!




هنوز اجرای سیاست کاهش نرخ سود سپرده به شش ماه نرسیده که نوسانات افسارگسیخته بازار ارز (که منجر به افزایش 900 تومانی قیمت دلار شد) بانک مرکزی را وادار به عقب‌نشینی در این خصوص کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، بانک مرکزی جمهوری اسلامی چهارشنبه گذشته طرح پیش فروش سکه، انتشار اوراق مشارکت ارزی و انتشار اوراق مشارکت ریالی را برای کنترل بازار ارز تدوین و اعلام کرد. در این راستا، همه بانک‌های کشور می‌توانند از امروز (۲۸ بهمن‌ ۹۶) اوراق گواهی سپرده یک‌ساله و با نرخ سود ۲۰ درصد را به مدت دو هفته عرضه کنند.
در صورت بازخرید اوراق قبل از سررسید یک‌ساله نرخ سود این اوراق ۱۴ درصد محاسبه خواهد شد.
گفتنی است، هرچند نرخ سود سپرده بانکی همچنان 15 درصد بوده و تغییری نمی‌کند، اما این اقدام بانک مرکزی نشان می‌دهد با کاهش نرخ سود بانکی در شهریور ماه امسال، برخی دارایی سرگردان خود را از بانک ها بیرون کشیده و با توجه به وضعیت نا مناسب بازار بورس و رکودی بودن مسکن، آن را وارد بازارهای ارز و سکه کرده‌اند.
اقدام اخیر بانک مرکزی، اعلام این موضوع است که مردم پول‌های خود را در این حساب (که سود بالایی معادل 20 درصد پرداخت می‌کند) بگذارند تا جذابیت بازار ارز برای دلالان و سودجویان از بین برود.
به گزارش مهر، در این میان مسابقه‌ای میان بانک‌ها برای فروش اوراق مشارکت ریالی با نرخ ۲۰ درصدی برقرار شده است که به نظر می‌رسد در شرایط کنونی با نرخ‌های سود بانکی که برای سپرده‌های بانکی یکساله نرخ ۱۵ درصد و برای سپرده‌های کوتاه مدت ۱۰ درصد اعمال می‌شود، برای مردم جذاب باشد. بنابراین بانک‌ها نیز با شناسایی این فرصت، تلاش خواهند کرد که این اوراق را از امروز به فروش برسانند.
بر این اساس تاکنون هشت بانک و دو موسسه اعتباری برای فروش گواهی سپرده ریالی ۲۰ درصدی اقدام کرده‌اند که در میان اسامی آنها، بانک‌های دولتی و خصوصی و موسسات اعتباری به چشم می‌خورند. بر این اساس مردم به مدت دو هفته فرصت دارند تا نسبت به انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ ۲۰ درصد
 اقدام کنند.
گفتنی است، این عقب‌نشینی بانک مرکزی از سیاست کاهش نرخ سود در حالی رخ داده که پیش از این مسئولان بانک مذکور سیاست کاهش نرخ سود را با هدف حمایت از تولید مطرح کرده بودند. لذا با وضعیت فعلی معلوم نیست تکلیف سیاست حمایت از تولید چه می‌شود؟
همراهی شبکه بانکی برای بازگشت ثبات به بازار ارز
در همین راستا، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به آغاز به کار سامانه جدید ارزی از امروز (شنبه) به صورت آزمایشی، گفت: با استفاده از این سامانه خریداران و فروشندگان ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، ولی‌ا... سیف با اشاره به روند اتفاقات بازار ارز در سال‌های گذشته اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که با توجه به تسویه حساب‌های بین‌المللی در پایان سال میلادی همواره در زمان مشابه با نوساناتی در بازار ارز مواجه بوده‌ایم اما در سال جاری علاوه بر مسایل اقتصادی تاثیرگذار در بازار ارز به دلیل مباحث سیاسی بین‌المللی و همچنین حضور سوداگران و سفته‌بازان در بازار ارز، دامنه نوسانات و التهابات بازار ارز بیش از پیش‌بینی‌ها بوده و این امر نگرانی‌هایی برای جامعه به وجود آورد که نهایتاً بانک مرکزی با همراهی شبکه بانکی تصمیماتی برای بازگشت ثبات به بازار ارز اتخاذ کرده است.
وی افزود: سامانه جدید ارزی از روز شنبه به صورت آزمایشی شروع به کار خواهد کرد و با استفاده از این سامانه خریداران و فروشندگان ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می‌کنند.
رئیس کل بانک مرکزی در خصوص پیش‌فروش سکه بهارآزادی بیان کرد: بانک مرکزی نسبت به پیش‌فروش شش ماهه سکه بهار آزادی به قیمت 14 میلیون ریال و پیش فروش یک ساله سکه بهار آزادی با قیمت 13 میلیون ریال از طریق شعب منتخب
 بانک ملی اقدام خواهد کرد.