kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۳۴۳
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۸

پاسخ مثبت دمشق به درخواست‌ کردهای مسلح برای ورود به عفرین و نبرد با ترکیه

یک شبکه تلویزیونی از پاسخ مثبت دمشق به کردهای مسلح مستقر در شهر «عفرین»، مبنی بر اعزام ارتش سوریه به این شهر خبر داده تا علیه نیروهای ترکیه وارد نبرد شوند.



«المیادین» خبر داده، «یگان‌های مدافع خلق» و دمشق بر سر استقرار ارتش سوریه در شهر «عفرین» به توافق رسیده‌اند.
به گزارش فارس، المیادین به نقل از آنچه «منابع ویژه» خود در سوریه خوانده نوشته «این توافق با هدف مقابله با حملات ترکیه، صورت گرفته است.»ارتش ترکیه ابتدای بهمن ماه جاری عملیاتی را موسوم به «شاخه زیتون» با هدف اعلامی سرکوب کردها در شهر «عفرین» سوریه، آغاز کرده است. به ادعای آنکارا، در این عملیات تاکنون بیش از 1500 شبه نظامی کرد کشته شده‌اند. اما کردها و منابع مستقل می‌گویند که ارتش ترکیه در این عملیات، غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد.اخیرا فرمانده «یگان‌های مدافع خلق» اعلام کرده بود که وی آماده است با دمشق بر سر اعزام ارتش سوریه به عفرین، گفت‌وگو کند.«ریزان حدو» مشاور اطلاع‌رسانی «یگان‌های خلق کرد» هم دیروز از اقدام ارتش سوریه برای دفاع از عفرین در برابر حملات ترکیه، استقبال کرد.همچنین، پنجشنبه گذشته خبر رسید، ارتش سوریه درخواست کردها برای استقرار در عفرین را مشروط به خلع سلاح کردها کرده است. اما این خبر از طرف کردها تکذیب شد.
سکوت اردوغان و تیلرسون درباره عفرین
«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا پنجشنبه با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در آنکارا دیدار کرد. بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، در این دیدار، اردوغان به تیلرسون پیشنهاد داد، شبه نظامیان کرد (یگان‌های مدافع خلق) را از شهر «منبج» در شمال سوریه خارج کند و سپس، یگان‌ مشترکی از نظامیان آمریکایی و ترکیه در این شهر مستقر شوند.فارس به نقل از «یک مقام امنیتی ترکیه»، افزود، واشنگتن نیز اعلام کرده، این پیشنهاد اردوغان را بررسی خواهد کرد.
گزارش شده مذاکرات تیلرسون و اردوغان، سه ساعت به طول انجامیده است.هرچند برخی از جریان‌های کردی سوریه پیش از این، به حمایت آمریکا از خود، دلگرم بوده‌اند، اما گویا اکنون کردها به این نتیجه رسیده‌اند که وقت اتحاد با دمشق است.
واقعیت تلخ برای رژیم صهیونیستی
نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» اما نوشته، سقوط جنگنده اسرائیل بر اثر آتش پدافند هوایی ارتش سوریه، «آغاز یک دوره راهبردی جدید است.» این نشریه با اشاره به اینکه «تل‌آویو طی جنگ داخلی در سوریه از سال 2011 تاکنون، هر وقت که اراده می‌کرد، مواضع ارتش سوریه را بمباران می‌کرد»، اضافه کرده که «پیش از این، جنگنده‌های اسرائیلی حتی تا آن سوی سودان هم پیش می‌رفتند و مناطقی را بمباران می‌کردند. به همین خاطر، آنچه که در 10 فوریه (20 بهمن) اتفاق افتاده، برای اسرائیل هراس‌آور و شوکه‌کننده بود.» گفتنی است روز 20 بهمن سامانه دفاعی ارتش سوریه یک فروند جنگنده پیشرفته «اف-16» ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد و این جنگنده در منطقه «جولان» اشغالی سرنگون شد. نشنال اینترست با طرح این سوال که «آیا سقوط جنگنده اسرائیل با آتش پدافند هوایی سوریه، به معنی از دست رفتن برتری هوایی اسرائیل است یا نه؟» نوشته این اتفاق، تداعی‌کننده تاریک‌ترین واقعیت‌ها برای اسرائیل است.