kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۳۴۲
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۸
با 17 کشته و ده‌ها زخمی

نوجوان نژادپرست آمریکایی در مدرسه فلوریدا حمام خون به راه انداخت

نوجوان 19 ساله و نژادپرست آمریکایی با یک مسلسل به روز متعلق به ارتش این کشور با یورش به دبیرستانی در ایالت فلوریدا حمام خون به راه انداخت.



سرویس خارجی-

سود کلان خرید، فروش و حمل آزادانه سلاح در آمریکا با موج رو به گسترش نژادپرستی تلفیق شده و بحران بزرگتری را در جامعه آمریکا رقم زده است. لابی سلاح در آمریکا به گونه‌ای در قسمت‌های مختلف این کشور رخنه کرده که حتی افرادی که نژادپرستند یا از مشکلات روانی رنج می‌برند به سادگی با خریداری سلاح، ده‌ها نفر را به کام مرگ می‌کشانند. بیش از 270 تا 300 میلیون قبضه سلاح گرم در آمریکا وجود دارد؛ یعنی تقریباً به ازای هر نفر یک اسلحه در این کشور یافت می‌شود و مردم آمریکا روزانه با این سلاح‌ها همدیگر را می‌کشتند.
به گفته هیلاری کلینتون سالانه33 هزار نفر در آمریکا با سلاح به قتل می‌رسند که به معنای کشته شدن 90 نفر در هر روز است. در مدارس آمریکا نیز وضع وخیم است و بر اساس گزارش دیلی‌تلگراف به طور متوسط در هر 60 ساعت یک نفر در مدارس آمریکا به ضرب گلوله جانش را از دست می‌دهد.
در جدیدترین مورد تیراندازی در مدارس آمریکا، چهارشنبه شب یک دانش‌آموز 19 ساله مسلح با ورود به دبیرستان «استونمن داگلاس» در جنوب شرقی فلوریدا با یک مسلسل به روز ارتش این کشور به روی دانش‌آموزان آتش گشود. از سال ۲۰۱۳ تاکنون وقوع ۲۹۱ مورد تیراندازی در مدارس این کشور گزارش شده است.
شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» نیز گزارش داد، طی 45 روزی که از سال 2018 میلادی می‌گذرد این دوازدهمین بار است که در یک مدرسه در آمریکا حادثه تیراندازی رخ می‌دهد. اگر چه موارد قبلی حوادث پر سروصدایی نبوده‌اند اما تحلیلگران آمریکایی آن را «بی‌سابقه» توصیف می‌کنند. تصور می‌شود حادثه فلوریدا خونین‌ترین تیراندازی از زمان کشتار سال ۲۰۱۲ در دبستان «سندی هوک» ایالت «کانتیکات» باشد که ۲۰ کودک و شش بزرگسال در آن کشته شدند.
 در تیراندازی روز چهار شنبه فلوریدا دستکم 17 نفر جان خود را از دست دادند و ده‌ها نفر دیگر نیز زخمی شدند. رئیس ‌پلیس منطقه‌ای، مهاجم را  «نیکلاس کروز»  ۱۹ ساله دانش‌آموز سابق این دبیرستان که حدود ۳ هزار دانش‌آموز دارد، معرفی کرده که چندی قبل از حادثه به دلایل انضباطی اخراج شده بود.
به گفته «وینیکلاس» قبل از تیراندازی، گلوله‌هایی برای هشدار شلیک کرده و زمانیکه دانش‌آموزان از کلاس‌ها خارج شدند، شروع به تیراندازی کرده است. او بعد از هدف قرار دادن ده‌ها نفر، خود را میان دانش‌آموزانی که دچار ترس و واهمه شده بودند جا زده و فرار کرده ولی حدود یک ساعت بعد در شهر «کورال اسپرینگز» در همسایگی پارکلند دستگیر شده است. یک معلم نیز برای شبکه‌های محلی تعریف کرده که با ۱۹ دانش‌آموز برای ۴۰ دقیقه در یک کمد پنهان شدند. او توضیح داد که شش هفته پیش در مدرسه تمرینی برای آمادگی در زمینه چنین وضعیتی برگزار شده بود.
نژادپرست
بررسی صفحات اجتماعی عامل مسلح این حادثه نشان می‌دهد که رگه‌هایی از نژادپرستی در این نوجوان آمریکایی کاملاً مشهود بوده است. برخی از دانش‌آموزانی که او را می‌شناختند، گفته‌اند که تمام مطالبی که کروز در صفحات اجتماعی منتشر می‌کرده، درخصوص سلاح بوده است.
براساس برخی گزارش‌ها، کروز بارها در صفحه اینستاگرامش تصاویر حیواناتی را منتشر کرده که آنها را به طرز ترسناکی کشته بود.یک روز بعد از این تیراندازی نیز رهبر یک گروه نژادپرست سفیدبرترپندار گفته «نیکلاس کروز» عامل این کشتار، از اعضای گروه وی بوده است.
 آن‌طور که آسوشیتدپرس خبر داده، «جردن جرب» رهبر گروه نژادپرست «جمهوری فلوریدا» گفته نیکلاس‌کروز از اعضای گروهش بوده و در تمرینات نظامی اعضای گروه شرکت می‌جسته است؛ وی حتی گفته گروهش به پاکسازی فلوریدا از ساکنان رنگین‌پوست اعتقاد دارد و هر از چندگاهی هم در خیابان‌ها تظاهرات به راه می‌انداخت. «جردن جرب» البته هرگونه صدور دستور یا هماهنگی با گروهش را در حادثه خونبار دبیرستان داگلاس رد کرده و گفته: «نیکلاس از جانب خودش عمل کرد و تمام مسئولیت کارش هم
برعهده خودش است.»
دیگر سلاح بس است
روزنامه آمريکايي هافينگتون پست نیز گزارش داد هزاران تن از مردم فلوريدا بويژه دانش‌آموزان و والدين آنها در مراسم شب زنده‌داري گراميداشت قربانيان تيراندازي مدرسه‌اي در اين ايالت، با سردادن شعار «ديگر سلاح بس است» و «نه به سلاح» خواستار اعمال قانون سخت‌گيرانه‌تر براي حمل سلاح شدند.
والدين و دانش‌آموزان در اين مراسم از دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا خواستند تا قوانين کنترل سلاح بهتري وضع کند اما ترامپ تاکنون فقط به مشکل سلامت رواني فرد مهاجم ‌اشاره کرده و از صحبت کردن درباره قانون حمل سلاح طفره رفته است.