kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۳۴۱
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۸

سربازگیری امارات از کشورهای فقیر آفریقایی برای جنگ در یمن

منابع خبری عرب زبان می‌گویند امارات نیز مثل عربستان برای جنگ در یمن به خرید مزدورانی از کشورهای فقیر آفریقای مرکزی متوسل شده و به آنها وعده پول و اعطای تابعیت در مقابل جنگ در یمن را می‌دهد.

 
  سرویس خارجی-

در جنگ سه ساله یمن ائتلاف سعودی همواره مجبور به کمک گرفتن از مزدوران کشورهای دیگر شده است. در این ارتباط عربستان در سال‌های گذشته صد‌ها مزدور از سودان، سنگال، شرکت امنیتی آمریکایی بلک واتر و برخی از کشورهای آمریکای لاتین استخدام کرده است. اما نتیجه این تاکتیک تنها «شکست برای آل‌سعود» بوده است. حالا خبر رسیده امارات نیز که در بخشی از یمن حضور دارد مجبور به توسل به این حربه شده و از کشورهای آفریقایی در حال سرباز گیری است. به گزارش تسنیم، پایگاه خبری «هاف پست عربی» در گزارشی به بررسی اقدام امارات در سربازگیری از اعضای قبایل آفریقای مرکزی برای جنگیدن در یمن پرداخته و نوشته: «در محله «کامبو الطیولی» در شهر سبها در دورترین نقطه جنوب لیبی، گروهی از خانواده‌های وابسته به قبایل التبو و الطوارق زندگی می‌کنند. این قبایل از جنوب لیبی گرفته تا سراسر کشورهای چاد و نیجر پراکنده هستند. جوانان اکثر این قبایل به کار چوپانی و قاچاق در مرزهای جنوبی به ویژه قاچاق سیگار و مهاجران غیرقانونی که در رویای سفر به اروپا هستند، مشغولند.»
از 900 دلار تا 3000 دلار
این پایگاه افزود: «از آغاز جنگ در یمن، درهای جدیدی به روی این جوانان گشوده شده که زندگی آنها را به طور کامل دگرگون کرده است. شرکت‌های اماراتی وعده پرداخت 900 تا سه هزار دلار را به آنها می‌دهند. این جوانان همچنین وعده دریافت تابعیت اماراتی را در برابر پیشنهادهای کاری «شرکت‌های امنیتی اماراتی» دریافت کرده‌اند.» طبق این گزارش، در اوایل سال 2018 میلادی، سفر هیئتی از بازرگانان اماراتی به نیجر رصد شد که اعضای این هیئت با سران یک قبیله عربی ملاقات کردند و توانستند 10 هزار نفر از اعضای این قبیله را که بین لیبی و چاد و نیجر در تردد هستند، سربازگیری و جذب کنند. همزمان فعالان در کشور چاد کمپینی در اینترنت به راه انداخته و به جوانان درخصوص کار برای امارات هشدار داده‌اند.
بارزترین این فعالان «محمد زین ابراهیم» است که با انتشار ویدئویی به جوانان چاد و نیجر درخصوص پیشنهادهای کاری امارات هشدار داده و گفته: «این امر در واقع سربازگیری برای جنگ در یمن و جنگیدن با ملت این کشور عربی و مسلمان در برابر مشتی دلار است. اعراب حوزه خلیج‌فارس به ویژه امارات و عربستان هیچ گاه به خود زحمت نداده‌اند تا اعراب صحرای آفریقا را بشناسند اما امروز از آنها می‌خواهند تا به یاری آنها بشتابند و در کنار آنها در یمن بجنگند.»
ابراهیم به پایگاه «هاف پست عربی» همچنین گفته: اطلاعات موثقی درخصوص روند سربازگیری از قبایل عربی در چاد در اختیار دارد که زیر نظر مراجعی رسمی انجام می‌شود. این فعال گفت: جنگ یمن که امارات و عربستان فکر می‌کردند یک تفریح نظامی بیش نیست، به «جنگی فرسایشی» تبدیل شده است.
«هاف پست عربی» در ادامه تاکید کرده: «با طولانی شدن زمان جنگ در یمن و تشدید تلفات انسانی، ابوظبی به سربازگیری از کشورهای فقیر آفریقایی روی آورده است؛ به ویژه آن دسته از کشورهایی که در بحران قطر، با امارات همکاری کردند و در صدر آنها چاد و نیجر قرار دارد.» منابع نزدیک به خانواده‌هایی که فرزندان آنها توسط امارات جذب شده و به این کشور برده شده‌اند، در گفت وگو با پایگاه هاف پست عربی فاش کردند، امارات اخیرا از اعضای قبایل عربی چاد و نیجر سربازگیری کرده و به آنها یونیفرم نظامی پوشانده و آنها را در جبهه‌های جنگ در یمن به عنوان نظامیان اماراتی مستقر کرده است. شرکت‌های امنیتی خصوصی این افراد را به کار گرفته و آموزش داده‌اند. این خانواده‌ها همچنین گفتند، فرزندان آنها فریب داده شده‌اند زیرا به آنها گفته شده که شما در امارات برای شرکت‌های امنیتی موجود در آنجا در قبال دریافت پول و امتیازات رویایی به کار گرفته می‌شوید اما وقتی پای آنها به امارات رسیده، آنها را در پوشش نظامیان اماراتی به میدان‌های نبرد سنگین در یمن فرستاده‌اند.