kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۲۹۹
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹

نگاه دوگانه جامعه اطلاعاتی آمریکا به نفوذ ایران و طیف غربگرا(خبر ویژه)

در حالی که وزیر خارجه آمریکا به گسترش نفوذ ایران در منطقه اذعان کرد، گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا ابراز امیدواری کرد درگیری میانه‌روها و تندروها در ایران به نفع منافع ایالات متحده تمام شود.



رکس تیلرسون وزیرخارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه الحره، اذعان کرد نفوذ سیاسی ایران در منطقه بالاست. وی در عین حال گفت پایان دادن به نفوذ ایران در منطقه و به ویژه سوریه از راه مذاکرات سیاسی میسر می‌شود.
آمریکایی‌ها با دلالی برخی کشورهای اروپایی که نقش پلیس خوب را بازی می‌کنند، اصرار دارند به موازات عدم اجرای برجام و تشدید تحریم‌ها، ایران را پای میز مذاکره بر سر توانمندی‌های نظامی و نفوذ قدرتمند منطقه‌ای بنشانند.
وزیرخارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که واشنگتن چه اقدام عملی برای مهار نفوذ رو به گسترش ایران در سوریه، لبنان، عراق و دیگر مناطق اتخاذ کرده، گفت: ما معتقدیم که آینده پاسخگویی به نفوذ ایران در سوریه از طریق روند سیاسی محقق می‌شود؛ آقای تیلرسون آینده سوریه را بدون نفوذ ایران دانست و گفت: نفوذ ایران در سوریه نه تنها مثبت نیست بلکه منفی است زیرا که بی‌ثباتی، ارمغان آن است.
در همین حال وانیل کوتز مدیر جامعه اطلاعاتی آمریکا، جمع‌بندی 28 صفحه‌ای سالانه این جامعه اطلاعاتی درباره «تهدیدهای جهانی» را به کنگره ارائه کرد. در این گزارش، ضمن جانبداری از طیفی از سیاسیون ایرانی که «میانه‌رو» خطاب شده‌اند، آمده است: «سیاستمداران میانه‌رو و تندروی ایران در تلاش جهت اجرای چشم‌انداز نظر خود برای آینده ایران، به شکلی فزاینده با همه مناقشه خواهند داشت. این رقابت‌، عامل کلیدی در مشخص کردن این مسئله خواهد بود که آیا ایران، رفتار خود را به نحوی که در راستای منافع ایالات متحده باشد، تغییر خواهد داد یا نه».
این گزارش خاطرنشان می‌کند: «ایران شناخته شده‌ترین حامی عمده تروریسم باقی مانده، و با ارائه مشاوره، کمک مالی، تجهیزات پیشرفته و تاکتیک‌های جدید به گروه‌های تروریستی در سراسر خاورمیانه از آنها حمایت می‌کند، شبکه‌ای از عوامل را در سرتاسر جهان برای انجام حملات تروریستی احتمالی گرد هم می‌آورد».
«ایران و شریک استراتژیک آن، حزب‌الله لبنان، همچنین تهدیدی دائمی علیه ایالات متحده و شرکایش در جهان محسوب می‌شوند.»
«ایران در عراق، سوریه و در یمن - جاهایی که می‌بیند درگیری‌ها در کل به نفع تهران پیش می‌رود- به دنبال گسترش نفوذ خود خواهد بود و از مبارزه علیه داعش برای همبستگی شرکایش بهره‌برداری و از دستاوردهایش در میادین جنگ نیز در جهت توافق‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی استفاده خواهد کرد.»
«ایران توانایی‌های نظامی‌اش را، که تهدیدی علیه نیروهای ایالات متحده و متحدان آمریکا در منطقه است، توسعه خواهد داد.»
بر پایه گزارش جدید ارزیابی تهدید جهانی، که نام ایران 61 بار در آن ذکر شده است، «سیاست‌مداران میانه‌رو و تندرو ایرانی در تلاش برای اجرای دیدگاه‌های رقابتی خود برای آینده ایران، به شکل فزاینده‌ای با همدیگر درگیر خواهند شد. این رقابت یک عامل کلیدی در روشن شدن این موضوع است که آیا ایران با روش‌های مناسب برای منافع ایالات متحده، رفتار خود را تغییر خواهد داد یا خیر.
در این سند آمده است: «میانه‌روها به ریاست رئیس‌جمهوری حسن روحانی به پشتیبانی از پیشرفت اجتماعی بیشتر، خصوصی‌سازی، و یکپارچگی جهانی بیشتر ادامه خواهند داد. این در حالی است که تندروها این برنامه را به منزله تهدیدی برای ماهیت انقلابی و اسلامی ایران تلقی می‌کنند.»
در این سند همچنین آمده است: «اعتراضات سراسری در رابطه با نارضایتی‌های اقتصادی در ایران در اوایل امسال توجه بیشتری را به ضرورت اجرای اصلاحات عمده جلب کرده است، اما احتمال دارد که روحانی و منتقدان او از این اعتراضات برای پیشبرد برنامه‌های سیاسی خود استفاده کنند.»