kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۲۹۷
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹

نابسامانی بازار ارز محصول سیاست‌های اقتصادی دولت(خبر ویژه)

یک سایت حامی دولت نوشت: درحالی‌که دولتمردان می‌گویند افزایش قیمت دلار و ارز ریشه اقتصادی ندارد، بسیاری از اقتصاددانان معتقدند سیاست‌های اقتصادی دولت، این وضعیت را رقم زده است.



فرارو با ‌اشاره به رسیدن قیمت دلار به 5هزار تومان، از قول سعید بیدگلی اقتصاددان نوشت: نقطه اعتراض اقتصاددانان به دولت این است که سیاست ارزی درستی در پیش نمی‌گیرد و هر از گاهی بازار ما مجبور به تصحیح قیمت می‌شود. بخشی از رسیدن قیمت دلار به مرز 5هزار تومان به هیجان بازار و بخش دیگری از آن به بخش نامه مالیاتی برمی‌گردد که بانک مرکزی آن را در زمان نامناسب ارائه کرده است. همچنین این افزایش قیمت به محدود بودن انتقالات ارزی ما از طریق صرافی‌های دوبی نیز برمی‌گردد که طبیعتا باید نیازهای بخش حواله‌ای ارز جبران شود. مشکلات کلیدی است که بار سیاستگذاری‌های ‌اشتباه روی هم انباشته می‌شود؛ به گونه‌ای که قدرت کنترل آن دیگر برای ما باقی نمی‌ماند.
این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه می‌دهد: طبیعتا وقتی قیمت ارز در چند روز متوالی تغییر می‌کند ما با اثرات روانی و اقدامات سفته‌بازانه رو‌به‌رو هستیم.
وحید شقاقی، اقتصاددان نیز به فرارو می‌گوید: امسال وضعیت منابع ارزی دولت مناسب نیست. بر روی منابع ارزی فشار وجود دارد. یکی از دلایلش کسری بیش از هفت میلیارد دلاری تراز تجاری غیرنفتی است. از طرف دیگر بخشی از این صادرات نفت به صورت دلار وارد اقتصاد نمی‌شود و بخشی از این صادرات به صورت کالا وارد کشور می‌شود.
شقاقی می‌گوید: حجم نقدینگی کشور نیز بالاست. سپرده‌های مردم در
نظام بانکی بیشتر بوده است. کاهش نرخ سود بانکی به این منجر شده که این نقدینگی به بازارهای سوداگری ورود پیدا کند. این حجم از نقدینگی یک روز کار دست اقتصاد می‌دهد.
شقاقی با تاکید بر لزوم مدیریت دولت برای کاهش خروج ارز از کشور ادامه می‌دهد: واردات نیازمند ارز است. قاچاق کالا ارز را از اقتصاد ایران خارج می‌کند. گردشگران ایرانی هم که از کشور خارج می‌شوند همراه خود دلار می‌برند. سال گذشته 9 میلیون گردشگر از ایران خارج شدند. اگر دو میلیون زائر را از این رقم کم کنیم و هر کدام از این هفت میلیون گردشگر هزار دلار از کشور خارج کرده باشند، هفت میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شود. اگر دولت بتواند بر روی این موارد مدیریت کند می‌تواند قیمت ارز را کنترل کند. در غیر اینصورت باز هم شاهد روند افزایش دلار خواهیم بود. امیدواریم دولت بتواند تدابیر محکم‌تری بیندیشد. افزایش افسار‌گسیخته قیمت ارز خودش بار تورمی بر اقتصاد تحمیل می‌کند.